نگاهی به اهدای عضو در فیلم فصل نرگس

فیلم فصل نرگس قصه امید، امیدبخشی و نوع دوستی را روایت می‌کند. امید به زندگی، باعث می شود که فرد بعد از مرگش نیز بخواهد اعضاء بدنش در بدن فرد دیگری به حیات ادامه دهد و زندگی را به بقیه هدیه دهد. قلبش بتپد و عشق و دوستی در آن پرورش پیدا کند و ادامه زندگی داشته باشد.

نبض ما: مریم جودکی- کارشناس ارشد ارتباطات

فیلم فصل نرگس زندگی دوباره…

فیلم فصل نرگس داستان خوبی است که  اهداء عضو، عشق و دوستی با هم نوع را بیان می‌کند و شعاری نیست. هر کدام از گیرندگان عضو داستانی دارند؛ یکی خانمی است که راننده آژانس و گیرنده کبد اهدایی است. در شب سالگرد نرگس به خاطر شکستگی پا در بیمارستان بستری است اما از رضا که بخاطر او در بیمارستان است خواهش می‌کند در روز سالگرد نرگس بر سر مزارش برود و یادش را گرامی بدارد. گیرنده عضو بعد، دختری است به نام نرگس که از شهرستان آمده است و قلب همسر ایلیا را برای او پیوند زده‌اند و عاشق ایلیا می‌شود اما ایلیا هنوز از مرگ همسرش ناراحت است.

زمانی که نرگس برای پر کردن فرم اهداء عضو مراجعه می‌کند به همسرش ایلیا می‌گوید مگر بد است که بعد از مرگم باز قلبم دویست مرتبه بزنه… که نشان می‌دهد با اینکه زندگی را دوست دارد اما باز می‌خواهد بعد از مرگش زندگی را به انسان‌های دیگر هدیه کند. می‌بینیم هر وقت گیرنده قلب هیجان زده می‌شود می‌گوید قلبم دویست مرتبه می‌زند… و به نوعی احساسات و خواسته‌های اهداء کننده در وجودش زنده است. نرگس نیز در سالگرد مرگ اهداء کننده بر سر مزارش می‌رود که در راه بازگشت با ایلیا همسرش روبرو می‌شود.


ایلیا هم رضا و هم نرگس را می‌بیند… زندگی همسرش در بدن افراد مختلف جریان دارد و جانی دوباره به افراد بخشیده است. اینها را نشانه‌ای می‌داند که روح نرگس همسرش به آرامش رسیده است و حس خوبی را درک می‌کند.

فیلم فصل نرگس درامی اجتماعی است و داستان زوجی را روایت می‌کند به نام ایلیا و نرگس، که حس انسانیت و نوع دوستی آنها باعث می‌شود که نرگس تصمیم بگیرد اعضاء خود را بعد از مرگ اهداء کند و نشان می‌دهد که هنوز انسان‌هایی هستند که حس نوع دوستی را درک می‌کنند. نرگس با اهداء عضو می گوید که جسم ما می تواند بعد از مرگ نیز به زندگی ادامه دهد. در بدن فرد دیگری قرار گیرد و حیاتی دوباره بخشد.

یک تولد دوباره برای خودش و تولدی دوباره برای افراد دیگری که منتظر پیوند عضو است. در فیلم فصل نرگس با نرمی و لطافت به مخاطب القا می‌کند می توان در زمان حیات، با نگاه انسان دوستانه و نوع دوستی، اعضاء خود را اهداء کند تا پس از مرگ زندگی اش را به دیگران هدیه کند و زندگی دیگران را نجات دهند. همانطور که می بینیم خانم راننده آژانس گیرنده کبد است که توانسته برای کسب روزی خانواده‌اش مجددا کار کند و یا دختری که گیرنده قلب است عاشق می‌شود و عشق می‌ورزد، یعنی تپش قلب، نبض زندگی است که ادامه دارد هم برای اهدا کننده و هم برای گیرنده عضو.

سینما به دور از شعارزدگی می‍‌تواند به مخاطب بگوید که می‌توان با اهداء عضو زندگی را به دیگران نیز هدیه داد، تا زمانی که زنده هستید از زندگی لذت ببرید اما اگر روزی دچار مرگ مغزی شدید می‌توانید با اهداء اعضای خود زندگیتان را به نوعی دیگر و در جسم افراد مختلف ادامه دهید و باعث امید در زندگی دیگران شوید. در دورانی که با توجه به شرایط زندگی شهری، انسان بیماریهایی بسیاری را مبتلا می شود که برخی نیاز به پیوند دارند و با ترویج حس نوع دوستی و اهداء عضو می توان امید به حیات را افزایش داد.

فیلم فصل نرگس دومین ساخته نگار آذربایجانی در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.  پروانه نمایش فیلم فصل نرگس مهر ماه  ١٣٩۵ صادر شد و هم اکنون حسن ایوبی طراحی آنونس و سیروس سلیمی طراحی پوستر فیلم را به عهده گرفته اند. نگار آذربایجانی «فصل نرگس» را پس از ساخت فیلم «آیینه های رو به رو» و پس از چهار سال دوری از سینما، سال گذشته در منطقه سعادت آباد تهران کلید زد. ریما رامین فر، یکتا ناصر، امیر آقایی، پژمان بازغی، شایسته ایرانی، محمدرضا هدایتی، صالح میرزاآقایی، شیرین اسماعیلی ، شبنم گودرزی و گوهر خیراندیش بازیگران اصلی فیلم فصل نرگس هستند.

1/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم