نکاتی قابل تامل در گردهمایی بین‌المللی «ایمنی راه»

ششمین گردهمایی بین المللی ایمنی راه و سومین گردهمایی بین المللی نوروتروما، از ۲۷ تا ۲۸ بهمن ۹۵ در تهران برگزار می شود.

به گزارش نبض ما، این کنگره توسط مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفاء بیمارستان فوق تخصصی خاتم الانبیاء (ص) و همکاری بنیاد شهید و با حضور اساتید داخلی و متخصصین سرشناس خارجی از کشورهای آلمان و اتریش با تخصص‌های جراحی مغز و اعصاب، داخلی مغز و اعصاب، اپیدمیولوژی، امداد و نجات، طب اورژانس و پزشکی قانونی برگزار می شود.

آنچه در حاشیه این کنگره عنوان شد، به دلیل نزدیکی به تعطیلات سال جدید قابل تامل است و لازم است مردم و مسئولین در راستای کاهش تلفات جاده ای به آن عمل کنند.

نقش  ۲۲ تا ۲۵ میلیون راننده فعال در تصادفات

سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا در نشست خبری ششمین گردهمایی بین‌المللی «ایمنی راه» و سیزدهمین گردهمایی بین‌المللی «نورو تروما» اظهار داشت: در کشور تا سال ۸۴ سالانه بیش از ۲۷ هزار نفر در تصادفات جان‌شان را از دست می‌دادند، اما در پایان سال ۹۴ این تعداد به ۱۶ هزار و ۶۰۰ مورد رسید، یعنی شاهد کاهش ۱۱ هزار نفری جانباختگان ناشی از تصادفات در طی این سال‌ها بودیم و در نتیجه آسیب کمتری هم در کشور رخ می‌دهد.

وی گفت: یک رفتار خوب ترافیکی که بیش از 90 درصد رانندگان رعایت می کنند، بستن کمربند ایمنی است. این امر از سال 80 آغاز شده است و لازم است در مورد بستن کمربند ایمنی فرهنگ سازی بهتری صورت گیرد.

تصادفات در ایران

مهری افزود: در ۹ ماهه اول سال ۹۵ بر اساس آمار پزشکی قانونی ۵۳۰۰ فقره تصادف فوتی رخ داده و تعداد جان باختگان ناشی از تصادفات به میزان ۲.۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و این در حالیست که 19 میلیون خودرو و حدود ۱۲ میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد و ۲۲ تا ۲۵ میلیون راننده فعال در کشور داریم که عدد بزرگی است و بیش از ۱.۵ میلیون وسیله نقلیه به چرخه حمل و نقل کشور اضافه شده است.

به گفته رئیس پلیس راهور ناجا، ۵۱ درصد کسانی که در تصادفات فوت کرده‌اند در سنین ۲۱ تا ۵۰ سال بوده‌اند.

مهری همچنین استفاده از کلاه ایمنی را یکی از قوانین کشور برای موتورسواران دانست و گفت: در این زمینه ۶۰ درصد تمرکز پلیس بر روی موتورسواران بوده تا از کلاه ایمنی استفاده کنند و حتی در برخی استان‌ها کلاه‌های ایمنی را به صورت رایگان تهیه کردند و به موتورسواران داده‌اند.

مجلس در سال ۹۵ یک ماده قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن کسانی که سربازی نرفته‌اند و مشمول سربازی هستند می‌توانند گواهینامه دریافت کنند. این در حالیست که یکی از وظایف پلیس شناسایی و دستگیری مشمولین غایب و فراری سربازی است. حال از آنجایی که این دو وظیفه با هم تناقض دارند، قرار است مجددا این موضوع در مجلس مورد بحث قرار گیرد.

تصادفات جاده ای

1000 نفر در سال جدید در بین ما نیستند

دکتر علی گرجی رییس مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا افزود، مسئله‌ ای که باعث شد تا در کنگره ‌ها به سمت ایمنی راه‌ ها رویم این بود که در بررسی های مختلف دریافتیم که بیماری ‌هایی مانند صرع مقاوم به درمان، اختلالات روانی، اختلالات شخصیتی و… به دنبال ضربه به سر ایجاد می‌شوند که بیش از ۹۵ درصد این بیماری‌ ها با علم روز دنیا قابل درمان نیستند.

متاسفانه سالانه در حدود سه هزار کودک در تصادفات جان خود را از دست می‌ دهند. درحالی که اگر افراد در خودرو صندلی کودک تعبیه کنند میزان مرگ و میر بین ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش می‌یابد و هم چنین سبب کاهش ۶۰ درصدی آسیب به کودکان در تصادفات می شود

به گفته دکتر علی گرجی طبق آمارهای رسمی هفت درصد از درآمد سرانه خالص ملی از طریق حوادث جاده ای از دست می‌رود.

طبق آمارهای مربوط سال های گذشته می توان پیش بینی کرد که ما بعد از عید نوروز و در ۱۵ فروردین ماه، ۱۰۰۰ نفر از هم وطنان مان را از دست می دهیم.

 کسانی که نمی خواهند جز این افراد باشند باید ایمنی خودروی خود را حفظ کرده و تاریخ مناسبی را برای سفرشان انتخاب کنند؛ چرا که طبق آمار روزهای ۲۹ اسفند و ۱۳ فروردین بیشترین تعداد تلفات جاده ای را به خود اختصاص می دهند.

مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا در پاسخ به خبرنگار نبض ما با اشاره به اینکه ارائه آموزش های مرتبط با حوادث و تصادفات از سوی آموزش و پرورش لازم است، تاکید کرد: متاسفانه آموزش و پرورش در کشور ما به آموزش های مرتبط با رانندگی، حوادث و تصادفات به حد لزوم نمی پردازد. این در حالی است که در کشوری مانند آلمان پلیس در مقاطع پایین در مدرسه، مسائل ترافیکی را به دانش آموزان آموزش می‌دهد و این آموزش‌ها تا مقاطع بالا و دانشگاه ادامه دارد برای مثال از ابتدای دبستان پلیس رد شدن از خط عابر پیاده و پل هوایی و هم چنین در سنین بالاتر دوچرخه سواری آموزش می دهد و امتحان می گیرد و به کودکان گواهینامه رانندگی دوچرخه می دهد. هم چنین در سنین جوانی مانند سال های اول دانشگاه عینک تداعی کننده حالت مصرف مشروبات الکلی به دانشجویان می دهد و از آن ها می خواهد با آن راه بروند و آسیب های رانندگی در حالت عدم تعادل را از این طریق آموزش می دهد.

همایش ایمنی راه

این کنگره توسط مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفاء بیمارستان فوق تخصصی خاتم الانبیاء (ص) و همکاری بنیاد شهید و با حضور اساتید داخلی و متخصصین سرشناس خارجی از کشورهای آلمان و اتریش با تخصص‌های جراحی مغز و اعصاب، داخلی مغز و اعصاب، اپیدمیولوژی، امداد و نجات، طب اورژانس و پزشکی قانونی برگزار می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم