آزمایش سلامت جنین انجام بدهیم؟

در چند سال اخیر می توان در سه ماهه اول آزمایش ژنتیک هم انجام داد که نتیجه آن به مراتب بر آزمایش بیوشیمیایی برتری دارد و البته قیمت آن، حدود ۱۵ برابر گران تر از آزمایش بیوشیمیایی است.

به گزارش نبض ما به نقل از مهر، آنچه در رابطه با این آزمایش ها بیوشیمیایی باید در نظر داشته باشیم، این است که با وجود نام سلامت جنین به هیچ عنوان نمی توانند با قطعیت درباره بیماری یا سلامت جنین نظر بدهند، بلکه میزان احتمال ابتلا به بیماری های مورد نظر یا به اصطلاح میزان خطر را تعیین می کنند و سپس پزشک بر اساس آن احتمالات تعیین شده تصمیم می گیرد که گام بعدی چه باشد.

اگر احتمال ابتلا به هر یک از اختلالات مورد نظر بالا باشد، بسته به میزان خطر، بررسی های بیشتری شامل سونوگرافی، مشاوره ژنتیک، نمونه گیری از پرزهای جفت یا کیسه آب (کیسه آمنیوتیک) انجام می شود. باید بدانید، حتی آزمایش ژنتیک سه ماهه اول با وجود برتری بسیار قابل توجه بر آزمایش بیوشیمیایی، باز هم جواب قطعی نمی دهد بلکه احتمال ابتلای جنین را با اطمینان بالاتری تعیین می کند.

آزمایش گران و پرخطر برای سلامت جنین

در این باره هم اگر احتمال ابتلای جنین بالا بود باید بررسی تشخیصی بعدی انجام شود. قطعی ترین نتایج را می توان از آزمایش نمونه پرزهای جنینی و کیسه آب به دست آورد که به ترتیب می توانند ۹۹ درصد و ۹/۹۹درصد جنین های مبتلا را شناسایی کنند اما از آنجا که این آزمایش ها، علاوه بر هزینه زیاد، حدود یک درصد موارد با خطر سقط همراه هستند، بنابراین عاقلانه نیست، همه خانم های باردار را با چنین هزینه و خطر بالایی مواجه کرد.

راهکار درست این است که ابتدا آزمایش های سلامت جنین انجام می شود تا افرادی که در معرض احتمالات بالایی برای اختلالات جنینی هستند، شناسایی شوند و سپس خانم باردار برای آزمایش های گران و پرخطر نمونه پرزهای جنینی یا کیسه آب به آزمایشگاه ارجاع داده شود.

حالا اگر به کسی گفته شود، آزمایش سلامت جنین وی مشکل ندارد یا خوب است یا هر پاسخ دیگری شبیه این، هرگز به این معنا نیست که جنین صددرصد سالم است، بلکه به این معناست که احتمال ابتلای جنین به اختلالات مورد نظر به اندازه ای کم است که تحمیل هزینه بالا و خطر سقط برای انجام آزمایش نمونه پرزهای جنینی یا کیسه آب را توجیه نمی کند.

برعکس اگر به کسی گفته شود که آزمایش سلامت جنین وی مشکل دارد یا خوب نیست یا هر پاسخ دیگری شبیه این، یعنی احتمال ابتلای جنین به اختلالات مورد نظر به اندازه ای زیاد است که تحمیل چنین هزینه هایی را توجیه می کند. حتی در این مورد هم جنین حتما مشکل ندارد و باید بررسی لازم برای رسیدن به قطعیت انجام شود.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید