از صفر تا صد عمل تعویض مفصل

تعویض مفصل عمل جراحی است که در آن قسمت های مختلف یک مفصل دچار  آرتروز یا مفصل تخریب شده برداشته می شوند و به جای آن یک وسیله فلزی، پلاستیکی یا سرامیکی به نام پروتز قرار داده می شود.

پروتز طوری طراحی شده است که حرکات یک مفصل نرمال و سالم را شبیه سازی کند. شایع ترین تعویض مفصل های انجام شده تعویض مفصل ران و زانو می باشند، ولی سایر مفاصل را نیز می توان تعویض کرد مثل،:مچ پا، مچ دست، شانه و آرنج.

چه موقع نیاز به تعویض مفصل وجود دارد؟

علل متعددی می توانند باعث درد مفصلی و ناتوانی شوند به گونه ای که بیمار مجبور شود برای تعویض مفصل اقدام کند. آرتروز، روماتیسم، شکستگی های قدیمی، هموفیلی و بیماری های متابولیک می توانند غضروف مفصلی را چنان آسیب بزنند که سبب درد ناتوان کننده و نیاز به تعویض مفصل بشوند.

آمادگی برای جراحی آرتروپلاستی

چند هفته قبل از جراحی آرتروپلاستی ، پزشک، شما را برای جراحی آماده می کند. مشاوره های لازم انجام می شود. آزمایش خون و نوار قلب گرفته می شود. لازم است شما نیز برای آماده شدن کارهایی انجام دهید. با پزشک خود صحبت کنید و سؤالات خود را بپرسید. با تعذیه مناسب و ورزش کردن خود را از نظر جسمانی آماده کنید.

منزل خود را برای دوره بعد از جراحی آماده کنید مثل تهیه صندلی راحتی داخل حمام، واکر، عصا.

عمل جراحی تعویض مفصل

جراحی آرتروپلاستی چند ساعتی زمان می برد و ممکن است در بیمارستان یا مرکز جراحی سرپایی انجام شود.

حین جراحی غضروف و استخوان آسیب دیده و خراب شده ی مفصل خارج شده، توسط اجزاء پروتز که از پلاستیک ، فلز یا سرامیک ساخته شده اند، جایگزین می شوند. پروتز شکل و حرکت مفصل طبیعی را تقلید می کند.

مثلا در آرتروپلاستی ، قسمت خراب شده کروی شکل بالای استخوان توسط یک گوی فلزی که به یک دسته فلزی مفصل است و داخل کانال استخوان ران قرار می گیرد، جایگزین می شود و یک حفره پلاستیکی نیز داخل لگن قرار می گیرد که شبیه حفره مفصلی آسیب دیده ران است.

عوارض تعویض مفصل

عوارض عمده تعویض مفصل عبارتند از عفونت، لخته شدن خون در رگ ها، آسیب عصب و مشکلات مربوط به پروتز مانند شل شدن یا در رفتگی آن.

بهبود و بازتوانی پس از تعویض مفصل

بهبود و بازتوانی پس از آرتروپلاستی برای هر بیمار متفاوت است. در کل، پزشک شما، شما را تشویق خواهد کرد که از مفصل جدید خود هر چه زودتر استفاده کنید. بعضی بیماران پس از تعویض مفصل موقتا دچار درد می شوند زیرا عضلات اطراف مفصل به دلیل کم تحرکی ضعیف شده اند.

منبع: وب سایت دکتر رضا نادری

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات