بیماریهای زنان سیگاری!

متاسفانه امروزه مصرف سیگار بین خانمها رواج یافته است که این امر نگرانی ها را بیشتر می کند. چرا که زنان سیگاری ، به باروری و فرزند آینده خود آسیب می زند و فرزند خود را که فردی بی گناه است، در معرض آسیبهای عمده قرار می دهد.

نبض ما– همه ی ما مضرات سیگار برای بدن را می دانیم. مواد شیمیایی درون سیگار به دیواره های رگ های خونی آسیب وارد می کند و عملکرد آن ها را مختل می کند. دخانیات می تواند به قلب، مغز، کلیه ها، و بافت های دیگر در سراسر بدن آسیب برساند. با ترک سیگار رگ های خونی بهبود یافته و سلامت و عملکرد جنسی هم بهبود می یابد.

مصرف سیگار و کاهش ذخیره تخمدانی

دکتر سیمین ظفردوست عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا  و فلوشیپ ناباروری، درباره تاثیر مصرف دخانیات بر روی سلامت جنسی زنان می گوید: زنان سیگاری باید بدانند که سیگار باعث کاهش ذخیره تخمدانی شده و سن یائسگی را در فرد کاهش می دهد. به این دلیل که سیگار در تعادل هورمونهای دخیل در باروری تاثیر دارد، می تواند باعث اختلالات پریودی و بهم خوردن تعادل هورمونی گردد.

پیچ خوردگی تخمدان

درمان نازایی ناموفق

این متخصص می گوید: احتمال نازایی در زنان سیگاری 6 برابر خانمهایی است که سیگار مصرف نمی کنند. حتی میزان موفقیت بدنبال درمانهای نازایی و  IVF در زنان سیگاری بطور واضحی کمتر از خانمهای غیر سیگاری است. دیده شده در زنان سیگاری تعداد و کیفیت تخمک ها و جنین های بدست آمده کمتر است و احتمال کاشت این جنین ها در رحم کاهش می یابد. طوری که در افراد سیگاری تا 50 درصد میزان کاشت جنین و بارداری کاهش می یابد.

[bs-quote quote="برای اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری و درمان آن به وب سایت دکتر ولی پور مراجعه نمائید" style="style-23" align="center" author_name="دکتر ولی پور" author_job=" متخصص ارولوژی" author_avatar="https://nabzema.com/wp-content/uploads/2020/08/dr-valipoour.jpg" author_link="http://bit.ly/drvalipournabzema"][/bs-quote] 

بارداری پر خطر

وی در پاسخ به این سوال که یک خانم باردار که سیگاری است، با چه مشکلاتی روبرو می شود؟ می گوید: مشکل اصلی مصرف سیگار بعد از بارداری است، به این دلیل که زنان سیگاری ، جنین بی گناه خود را در معرض مواد آسیب رسان قرار می دهند. افزایش میزان سقط جنین، مرگ ناگهانی داخل رحمی، جفت سر راهی، خونریزی در دوران بارداری، حاملگی خارج از رحم، پارگی زودرس کیسه آب، مرده زایی، وزن کم هنگام تولد و عدم رشد داخل رحمی جنین از جمله مشکلاتی است که خانم سیگاری در بارداری با آنها مواجه است.

بارداری خارج از رحم

این متخصص ادامه می دهد: کندی رشد این جنین ها می تواند آنها را با اختلالات جدی مواجه کند.کاهش ضریب هوشی و مهارتها ، کاهش انعطاف پذیری در حل مشکلات، حرکات تهاجمی بیشتر، شکاف کام، لب و نقص در اندامها ، آسم و غیره از جمله مشکلاتی هستند که فرزندان آنها بعد از تولد با آن مواجه اند.

ترک سیگار، قبل از اقدام به بارداری

دکتر ظفردوست تاکید می کند: خانمهایی که قصد بارداری دارند، بایستی قبل از اقدام به بارداری یا قبل از اقدام به روشهای درمان ناباروری سیگار را ترک نمایند تا آسیبهای وارده به حداقل برسد. در ضمن بایستی خانمها و دختران جوان آگاهی کافی از آسیب های مصرف سیگار بر سلامت جسمی، ذهنی و قدرت باروری خود داشته باشند تا قبل از اعتیاد از شروع مصرف این ماده مخرب دوری گزینند.

این متخصص تاکید می کند: خانمهایی که قصد بارداری دارند، بایستی قبل از اقدام به بارداری یا قبل از اقدام به روشهای درمان ناباروری سیگار را ترک نمایند تا آسیبهای وارده به حداقل برسد. در ضمن بایستی خانمها و دختران جوان آگاهی کافی از آسیب های مصرف سیگار بر سلامت جسمی، ذهنی و قدرت باروری خود داشته باشند تا قبل از اعتیاد از شروع مصرف این ماده مخرب دوری گزینند چرا که سیگار یک ماده اعتیادآور است که متاسفانه بدنبال مصرف آن علایم وابستگی به سرعت ایجاد می شوند و با عدم مصرف فرد دچار علایم تحریک پذیری، فشار و اضطراب می گردد. اینکه سیگار باعث کاهش استرس می شود باوری غلط است چرا که بدنبال مصرف، فرد در یک شرایط نیاز دائمی به نیکوتین قرار می گیرد که به دلیل علایم محرومیت به مصرف مجدد سیگار روی می آورد.

منبع:جام جم

5/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر میترا پنجشنبه ۱۵ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 104 مشاهده پرسش
    با سلام دخترم در سن ده ماهگی آزمایش خون داد در این ازمایش میزان پلاکت خون 573000 بود خیلی نگرانم دکتر گفت با خوردن اهن معمولی برطرف میشه ولی نگرانی من از اینه باعث لخته شدن خونش ممکنه بشه؟
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما پنجشنبه ۱۵ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      خير
  • تصویر کاربر معصومه پنجشنبه ۱۵ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 453 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید, دکترم برای تنبلی وتنظیم پریود قرص مدروفم5دادن, ازروز 20پریود تاهفت روز وروزی دوتا, خواستم بدونم دوتارویکی صبح بخورم یکی شب؟ ممنون میشم زودپاسخ بدید,
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما پنجشنبه ۱۵ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      بله
  • تصویر کاربر مطهره جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 99 مشاهده پرسش
    سلام و احترام ،من ٣٥روز بود كه پريوديم عقب افتاده بود سونو دادم دكتر گفت احتمال پلي كيستيك هست امپول پرژسترون زدم تا پريود شدم پزشكم گفت از روز اول پريوديت قرص ياسمين ٢١تايي بخور بعد يك هفته فاصله بزار بسته بعد رو بخور ،من توي اون يك هفته كه فاصله گذاشتم پريود نشدم بعد ميخواستم باردار بشم جلوگيري هم نداشتم اين امكان وجود داره كه توي اون يك هفته تخمك گذاري اتفاق افتاده باشه و من باردار شده باشم؟
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      بله ميتواند
      ولي احتمالش كم است چون از قرص ضد بارداري استفاده كرده ايد
  • تصویر کاربر ... دوشنبه ۷ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 111 مشاهده پرسش
    با سلام. کیست 2 سانتی متری در تخمدان چپ وجود دارد ‌، و ضخامت لایه ی آندومتر نیز 16mm میباشد، بین هر قاعدگی هم تنها 14 روز فاصله وجود دارد و خونریزی سیاه رنگ است، در روزپایانی پاک شدن ، درد شدیدی در زیر شکم و سمت چپ وجود دارد، در ضمن ( دختر 13 ساله) است. از روز پنجم قاعدگی قرص آگنوگل استفاده شده و از 16 قاعدگی ، قرص مدروکسی پروژسترون، شبی 2 عدد به مدت 10 شب استفاده میشود( یک ماه نیز هست که این داروها استفاده میشود) علت چیست؟؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما دوشنبه ۷ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام
      با توجه به سن، اگه درد خيلى شديد نباشه، به نظر مياد كه طبيعى باشه
      به مرور زمان كه سنش بيشتر ميشه بهتر ميشه
  • تصویر کاربر ... سه شنبه ۱ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 116 مشاهده پرسش
    پلی کیستیک چیست؟؟
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما سه شنبه ۱ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      يعني چندين كيست
  • تصویر کاربر بی دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 139 مشاهده پرسش
    با سلام، خانمی 30 ساله هستم. دو بار سقط مکرر داشتم اولی در هفته 7 و دومی در هفته 8. در حاملگی دوم آمپول هپارین و قرص پردنیزولون و شیاف سیکلوژست (البته بدون انجام آزمایش سقط) مصرف کردم ولی باز هم سقط شد. در هر دو بار قلب جنین تشکیل شده بود. دلیل سقط چیست و چه اقداماتی باید انجام دهم؟
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      با سلام با توجه به شرح حالی که می دهید آزمایشات ایمونولوژیک و انعقادی و ژنتیک مربوط به سقط را لطفاً انجام دهید تا راهنمایی بهتری انجام دهم. با این اطلاعات نمی توان کمک کرد.
  • تصویر کاربر بی دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    40 سال سن و یک دختر 3 ساله دارم و می خواهم دوباره باردار بشم آزمایش هایی که دادم : توتال بیلیروبین 2.08 * دایرکت بیلیروبین 0.48 * این دایرکت بیلیروبین 1.6 H آنتی تیپو 314.4 تی اس اچ 2.67 تی 3. 1.07 تی 3 آپ تک. 1.05 تی 4. 7.41 تس تس ترون 0.342 پرولاکتین. 8.34 فری تیروکسین ایندکس. 7.06 هستش امروز که روز 10 پریودم بود سونوگرافی واژینال دادم که جوابش رحم 83×39×50 م و پارانشیم با اکوی هموژن دارد ناحیه سالید هیپواکو به ابعاد تقریبی 16×24 م منطبق بر قسمت فوقانی خلفی تنه رحم به شکل ساب سروزال مشهود است ضخامت آندومتری 6-5 م به صورت یکنواخت تخمدان راست 19×28 و چپ 28×20 میباشد ضایعه فضاگیر در تخمدانها دیده نشد مایع آزاد و کالکشن عفونی در لگن نیست. حدود 2 هفته است که روزی نصف قرص لیبوتیروکسین برای بالا بودن آنتی تی پو و یک قرص امگا3 و یک روز در میان قرص ویتامین E می خورم می خواستم بدون با این شرایط می توان بچه دار شد یا نه و آیا ممکنه به خاطر سنم بچه مشکل دار بشه
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      معمولاً زمانیکه سن خانم به 40 سال می رسد به دلیل اختلالات کرموزومی فولیکول ها شروع به تخریب و در صورت بارداری احتمال سقط و یا جنین با اختلال کرموزومی زیاد می شود. همچنین در سن 40 سالگی تعداد فولیکول و ذخیره تخمدان کاهش می یابد و شانس بارداری کم می شود. در صورتیکه شما تمایل زیاد به بارداری دارید می توانید زیر نظر متخصص مربوط اقدام به بارداری کنید و در دوران بارداری آزمایشات غربالگری در صورت نیاز آمینوسنتز نمایید.
  • تصویر کاربر بی چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۳ تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    من 3ماه نامزدداشتم وبهم خورد اما تا مدتی که با هم بودیم رابطه نزدیکی نداشتم و پرده ام سالمه اگه به پزشک قانونی مراجعه کنم اونها داشتن رابطه را متوجه میشوند؟
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما دوشنبه ۶ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      داشتن رابطه بدون پارگی بکارت مشخص نمیشه شما که میگی نزدیکی هم نداشتی جای نگرانی نیست.
درحال دریافت اطلاعات