گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

سازمان بهداشت جهانی (WHO) گردشگری سلامت را سفر هایی بین المللی برای دریافت خدمات پزشکی تعریف می کند.  به بیان دیگر، سفری به مدت بیش از ۲۴ ساعت و کم تر از یک سال که برای پیشگیری، درمان و یا گذران دوران نقاهت صورت می گیرد.

نبض ما– در گذشته علم بسیار محدود بود! وسایل ارتباطی به گستردگی اکنون نبود و خدمات پزشکی و درمان تنها در شهرهای بزرگ و یا حتی کشورهای محدودی ارائه می شد.بنابراین بسیاری از انسان ها برای استفاده از این خدمات مجبور به سفر به این کشورها و شهرها می شدند تا بتوانند سلامت از دست رفته خود را باز یابند.

اورژانس بیمارستانی

گردشگری سلامت چیست؟

با توجه به پیشرفت جوامع و توسعه روابط، خدمات پزشکی و درمان گستردگی بیشتری پیدا کرد و طرح های گوناگونی برای ارسال پزشک ها به مناطق محروم در تمامی نقاط دنیا انجام گرفت. اما همچنان برخی از خدمات ویژه در یکسری از شهرها و کشورها وجود داشت و مردم برای استفاده از این خدمات ناچار به مسافرت بودند.

معرفی بیمارستان مجهز در دنیا

اکنون که پیشرفت انسان به اوج رسیده و ارتباط در کسری از ثانیه انجام می شود نیز انسان ها به چند دلیل مجبورند تا برای استفاده از خدمات پزشکی سفر کنند.

اما این سفرها دیگر صرفا برای درمان نیست. پیشگیری از بروز بیماری و یا گذران دوران نقاهت بخشی از این سفرها را تشکیل می دهند.

با توسعه صنعت گردشگری در دنیا و دسته بندی انواع سفرها و توجه به اهداف سفر گردشگران در سراسر دنیا، سفرهایی که به اهداف ذکر شده انجام می گیرند نیز مورد توجه برنامه ریزان و افراد فعال در صنعت گردشگری قرار گرفت و شاخه ای از گردشگری با نام گردشگری سلامت(HEALTH TOURISM)  شکل گرفت.

تعریف گردشگری سلامت

سازمان بهداشت جهانی (WHO) گردشگری سلامت را سفر هایی بین المللی برای دریافت خدمات پزشکی تعریف می کند. به گزارش نبض ما، سازمان جهانی جهانگردی نیز گردشگری سلامت را سفری با مدت بیش از ۲۴ ساعت و کم تر از یک سال با اهداف حصول، حفظ و بهبود سلامتی می داند.

بنابراین اگر بخواهیم تعریف دقیقی از گردشگری سلامت داشته باشیم می توانیم آن را سفری با مدت بیش از ۲۴ ساعت و کم تر از یک سال بدانیم که برای پیشگیری، درمان و یا گذران دوران نقاهت صورت می گیرد.

آب درمانی

گردشگری تندرستی

به گزارش نبض ما، گردشگری تندرستی به بخش پیشگیری از بیماری می پردازد. در گردشگری تندرستی افراد برای تقویت قوای جسمانی و روانی خود سفر می کنند. و با شرکت کردن در تورهای سالم و تفریحی و شاد به سلامت بدن و ذهن و روان خود بها میدهند.

آب درمانی

در این بخش از گردشگری سلامت پزشک ها نقش زیادی ندارند و عملا می توان گفت که گردشگری تندرستی با تصمیم شخصی فرد و استفاده از اطلاعات و تبلیغات موجود با اهداف مرتبط با سلامت به دهکده های سلامتی یا چشمه های آب معدنی سفر می کند.

نمونه گردشگری تندرستی در ایران را میتوان در سفر به سرعین در استان اردبیل دانست. بسیاری از مردم بدون مشورت با پزشک و یا هیچ نسخه ای برای بهبود وضعیت جسمانی خود به چشمه های آب معدنی سرعین می روند.

گردشگری درمانی

به گزارش نبض ما، گردشگری درمانی مجموعه فعالیت هایی همچون آب درمانی، لجن درمانی، ماساژهای درمانی و … است که به منظور بهبود و تسریع فرآیند درمان با مشورت و توصیه پزشک صورت می گیرند.

این بخش از گردشگری سلامت بیشتر مربوط به دوران نقاهت است اما گاهی اوقات به منظور درمان نیز از فعالیت های گردشگری درمانی استفاده می شود.

تشکیل اسپاها، حمام های ترکی و سنتی، سالن های ماساژ و بهبود خدمات استخرها و آبگرم ها در ایران همگی علاوه بر جنبه تفریحی به منظور گسترش گردشگری درمانی نیز هستند.

هتل بیمارستان گاندی

گردشگری پزشکی

این بخش از گردشگری سلامت مستقیما در تماس با پزشکان و بیمارستان ها است. افرادی که با هدف استفاده از تخصص پزشکان یا انجام اعمال جراحی دست به سفر می زنند موضوع هدف این بخش از گردشگری هستند.

احداث هتل بیمارستان ها، تبلیغات بین المللی، مراجعه افراد معروف برای انجام اعمال جراحی و توسعه کنفرانس های پزشکی نشانگر توسعه بخش گردشگری سلامت در ایران است.

نبض ما–  نازنین براتی

4.9/5 - (61 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. پیمان طالب زاده می‌نویسد

    خب بنظر شما با این کیفیت سرویس دهی تورها و آژانس های ایرانی یک کسیکه خارج از ایران هست آیا انگیزه ای هم خواهد داشت که برای درمان به ایران سفر کنه؟

    1. Ali996 می‌نویسد

      گردشگرای زیادی میان ایران. ولی باید سعی کنیم بیشترشون کنیم با استقبال بهتر

از پزشکان نبض‌ما بپرسید