درمان التهاب پروستات در جوانان

التهاب پروستات در جوانان از جمله مشکلاتی است که اکثر پسران جوان را نگران کرده. در ادامه به علل و درمان التهاب پروستات در جوانان می پردازیم.

پروستات غده ای گردویی شکل و قسمتی از اندام تولید مثل مردانه است. این غده در زیر مثانه و در جلوی رکتوم قرار دارد. پروستات بعضی از مایعاتی که سلول های اسپرم از آن تغذیه می کنند را تولید و از سلول های اسپرم محافظت می کند. پشت پروستات آبدانه ای اصلی (vesicles) است که بیشترین مقدار مایعات موجود در اسپرم را تولید می کند.

مجرای ادرار لوله ایست که از طریق اندام تناسلی، ادرار و اسپرم را از بدن خارج می کند و از مسیر پروستات عبور می کند. فعالیت و رشد پروستات با توجه به هورمونی به نام آندروژن (androgen) تحریک می شود. اصلی ترین آندروژن، تستوسترون است که توسط بیضه ها تولید می شود.

ورم پروستات

ورم پروستات نوعی افزایش سایز پروستات است، که دلیلی بر سرطان نیست. اصطلاح پزشکی بزرگ شدن پروستات، تورم پروستاتیک خوش خیم است، که سرطانی نیست.

همچنین با نام هایپرپلازی پروستاتیک خوش خیم هم شناخته می شود. (benign prostatic hyperplasia BPH) هایپرپلازی به نام افزایش تعداد سلول است که این افزایش منجربه به رشد سلول ها شده که ایجاد تورم پروستات می کند.

تورم پروستات درمردان ۵۰ سال به بالا معمول است. البته همه ی افرادی که دارای پروستات متورم هستند، علائمی را از خود نشان نمی دهد. اما همانطور که پروستات در حال رشد هستند، فشاری که به مجرا وارد می کند باعث باریک شدن مجرای ادرار می شود و حتی ممکن است باعث مسدود شدن آن بشود.

تقریبا از هر ۳ مرد یک مرد بالای ۵۰ سال مشکلات مجاری ادراری دارد که شایع ترین عاملی که منجربه این نشانه ها می شود، تورم پروستات است.

معمولا افراد زیر ۳۰ سال دچار تورم پروستات نمی شوند. قبل از ۵۰ سالگی دوره زمانی رشد غده پروستات شروع می شود. به نقل از متخصصین ورم پروستات با تکثیر ناگهانی سلول های بخش مرکزی غده ی شروع می شود.

تصویر علت بزرگی پروستات در مردان جوان

عوامل موثر در تورم پروستات

هنوز عوامل موثر در رشد و بزرگ شدن پروستات شناخته نشده است، اما دو ریسک فاکتور سن و سطح هورمونی کاملا مرتبط هستند. با افزایش سن ریسک بزرگ شدن پروستات بیشتر شده اما همه افرادی که پروستاتشان بزرگ شده است تمامی نشانه ها را بروز نمی دهند و معمولا این علائم بیمار را آزار نمی دهد.

سطح هورمون بدن شما با افزایش سن نا متعادل می شود که می تواند باعث ورم پروستات شود. با توجه به تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است، پزشکان به این نتیجه رسیده اند که افراد چاق و بیماران دیابتی ریسک بیشتری در ابتلا به ورم پروستات دارند.

ورزش منظم و مستمر به رفع مشکلات مجاری ادرای بسیار کمک کننده است.

در بعضی تحقیقات هم به وراثتی بودن این بیماری اشاره شده است.

نشانه های التهاب پروستات

  • جریان ضعیف ادرار
  • احساس عدم تخلیه مثانه
  • سختی دفع ادرار
  • ادرار قطره قطره ای
  • تکرر ادرار شبانه
  • وضعیت اورژانسی (احساس پر شدن بیش از حد مثانه)
  • پرش خواب
  • عدم توانایی در نگه داشتن ادرار
  • ادرار پر فشار
  • احساس درد و سوزش به هنگام ادرار کردن
  • مشاهده چرک در ادرار

در بعضی مواقع فردی که از دچار ورم پروستات است ممکن است این علائم را اصلا نداشته باشد و یا بعضی از این علائم را داشته باشد. همچنین این علائم ممکن است به دلایل دیگری نظیر آب و هوای سرد، افسردگی، الگوی زندگی و بعضی از داروها اتفاق بیافتد. وجود خون در ادرار به ندرت در افراد مبتلا به ورم پروستات دیده شده و معمولا نتیجه مسئله ی دیگریست.

التهاب پروستات در جوانان

بطور کلی ریسک ابتلا به التهاب پروستات در جوانان بسیار پایین بوده است چون سطح هورمونی تستوسترون متعادل است و با افزایش سن بعد از ۵۰ سالگی سطح هورمونی تعادل خودش را از دست می دهد، اما جوانانی که پیش زمینه ژنتیکی پروستات و یا ناهنجاری های بیضوی و تغییرات هورمونی غیر عادی دارند ریسک ابتلا به ورم پروستات در آن ها بیشتر است.

نشانه های اولیه التهاب پروستات در جوانان با مشکلاتی در دفع ادرار شروع می شود و در صورت عدم رسیدگی صحیح ممکن است با توجه به شدت تورم و التهاب به وجود آمده، شدیدتر بشود. معمولا در جوانان این بیماری واضح نیست و علائم بسیار خفیفی دارد و در طی زمان ماه ها و سال ها این علائم بیشتر می شود.

با توجه به دیگر عواملی نظیر دیابت و چاقی در صورتی که جوانی دچار یک یا تعدادی از نشانه های ورم پروستات شد باید به پزشک مراجعه کرده و با آزمایش های تجویز شده از وضعیت خود آگاه شود.

سرطان پروستات

درمان التهاب پروستات در جوانان

سه روش اصلی برای درمان ورم پروستات:

  • تغییر الگوی زندگی
  • دارو
  • جراحی

درمان های طبیعی برای التهاب پروستات در جوانان

ششش

برای درمان التهاب پروستات تلاش کنید هر نیم ساعت به سرویس بهداشتی رفته تا نیاز شدید به ادرار کردن را کنترل کنید. برای کنترل کردن ادرار خود تلاش نکنید تا خود را نگه داشته و از رفتن به سرویس بهداشتی خودداری کنید چون این کار سبب ایجاد فشار بیشتر به مثانه می شود. مایعات زیاد مصرف کنید و تلاش کنید یک برنامه مستمر و منظم ورزشی در برنامه زندگی خود قرار دهید.

بی اختیاری ادرار یکی از مشکلات رایج در التهاب پروستات می باشد.

برای درمان بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات چه باید کرد؟

التهاب پروستات

پروستاتیتیس، التهاب غده پروستات است. این التهاب ناشی از عفونت و عوامل مختلف دیگریست. سالیانه نزدیک به ۲ میلیون بیمار مشکوک به التهاب پروستات در امریکا به پزشک ارولوژیست رجوع می کنند. انواع التهاب پروستات طبق دسته بندی موسسه ملی تحقیقات سلامت عبارتند از:

۱-التهاب باکتریال حاد

ناشی از عفونت باکتریال است و معمولا ناگهانی شروع می شود و علائمی نظیر آنفلونزا دارد. این نوع التهاب از ۳ نوع دیگر پروستاتیتیس نادرتر است.

۲-التهاب باکتریال مزمن

همان التهاب نوع یک است که در صورت عود کردن مجدد حاد می شود.

۳-سندرم مزمن درد لگنی

این نوع التهاب به سلول های عفونی در ادرار، اسپرم و مایع پروستاتیک بستگی دارد. اغلب دلیل خاصی برای این نوع التهاب وجود ندارد و علائم آن ممکن است خفیف تر و شدیدتر شده و یا مزمن باقی بماند.

۴-التهاب بدون علائم

این نوع التهاب اغلب بصورت تصادفی طی آزمایشاتی نظیر تست باروری تشخیص داده می شود. فرد مبتلا به این نوع التهاب ناراحتی و شکایتی از علائم آن ندارد، اما در سلول های اسپرم و یا مایع پروستاتیک عفونت وجود دارد.

عموما التهاب پروستات به علت باکتری است که از طریق دستگاه تناسلی و یا از طریق رکتوم به درون غده پروستات نفوذ کرده و ایجاد التهاب می کند. این التهاب ممکن از طریق روابط جنسی متعدد و ویروس ایدز انتقال یابد.

پروستاتیت

علائم التهاب پروستات در جوانان

  • تکرر ادرار
  • مشکل و دردناک بودن ادرار
  • ادرار خونی
  • درد کشاله ران، درد رکتوم، درد شکمی و کمر درد
  • تب و لرز
  • بی قراری و بدن درد
  • انزال دردناک و اختلالات جنسی

درمان التهاب پروستات در جوانان

درمان التهاب پروستات در جوانان به نوع التهاب و نوع آن بستگی دارد. این درمان ها معمولا شامل موارد زیر می شود:

۱-آنتی بیوتیک ها

با توجه به نوع باکتری پزشک آنتی بیوتیک متناسب با آن را انتخاب می کند و معمولا طول درمان ۴ الی ۶ هفته است.

۲-مسدود کننده های آلفا

با آرام کردن فیبرهای ماهیچه ای اطراف مثانه و غده پروستات، این دارو علائم مجاری ادراری را کاهش داده و برای تخلیه مثانه کمک کننده است.

۳-داروهای ضد التهاب

این دارو ها در مدیریت درد شما کمک کننده است.

۴-طب سوزنی

طب سوزنی ثابت کرده است که می تواند علائم التهاب پروستات را کاهش دهد.

۵-پرهیز از مصرف الکل، کافئین و غذاهای پر ادویه

۶-ماساژ پروستات

۷-تغییر الگوی زندگی

۸-درمان های گیاهی

۹-حمام آب گرم

 

ترجمه : محمد مهدی مغازه ای

4.1/5 - (31 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 نظر
  1. میم می‌نویسد

    سلام من ادرارم با قطعی آخر ادرار و گاهی سوزش هست. دکتر سیستوسکوپی کرد و گفته التهاب پروستات داری. قرص تاوانکس ۵۰۰ بهم داده و ترازوسین ۲ و کپسول کرنبری و کپسول نعنا فلفلی تا یکماه. اینا خوبه؟ خطرناک نیس التهاب پروستات؟ چون دکتر گفت بعلت اینکه خیلی وقته داری یه خورده مزمن شده. راه های درمان بهتری هست؟

  2. سعید می‌نویسد

    سلام. من ۲۷ سال سن دارم. چند ماهه تغییراتی داشتم و شاید با ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تحریک و نعوظ نیاز شدید به تخلیه ادرار پیدا میکنم حتی اگر قبلا از تحریک تخلیه کامل ادرار رو انجام داده باشم. و این نیاز به ادرار طوریه که همیشه حجم زیادی مایعات دفع میشه و نه حجمش کمه و نه رنگ غیر طبیعی داره. فقط اینکه قبلا اینطور نبودم و شاید در طول روز ۵ تا ۷ بار نیاز به دفع ادرار داشتم ولی چند ماهه این عدد شاید به ۱۲ یا ۱۵ مرتبه در طول روز هم رسیده. ممکنه منم التهاب پروستات داشته باشم ؟

  3. ایمان می‌نویسد

    باعرض سلام بنده۲۸ساله هستم دردشدیدی درزیر شکم دارم وبعداز کلی آزمایش ومصرف داروهای مختلف هیچ تغییری نکردم الان سه سالی هست درگیر این بیماری هستم ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

  4. جهانشاه می‌نویسد

    سلام ۴۸ سال دارم چند ۵ ساله که داروی تامسلوسین استفاده میکنم بخاطر ورم پروستات البته بعضی اوقات شدیدتر می شود درد پهلو و درد معده و همچنین درد لگن دارم و دکتر بهم تاوانکس ۵۰۰ می دهد خیلی خوب می شوم .آیا مدت ۵ سال تامسلوسین استفاده میکنم عوارضی ندارد.ممنونم

  5. یهیی می‌نویسد

    سلام خدمت اقای دکتر من وقتی دستشویی بزرگ میکنم قطره کمی منی خارج میشود در ضمن مقعد و کیسه بیضه هم درد میکند لطفا راهنمایی کنید انتی بیوتیک هم استفاده کردم اما خوب نشدم لطفا جواب بدین

  6. ناشناس می‌نویسد

    آیا مصرف قهوئ برای پروستات ضرر ی دارد

  7. سيد وحيد حسيني می‌نویسد

    خیلی عالیست

از پزشکان نبض‌ما بپرسید