زایمان طبیعی بدون درد با بی حسی اپیدورال

زایمان طبیعی بهترین نوع زایمان برای به دنیا آمدن کودک است. با این حال بسیاری از خانم های جوان از زایمان طبیعی و دردهای ناشی از آن وحشت دارند. در این مقاله شما را با زایمان طبیعی بدون درد آشنا خواهیم کرد.

زایمان طبیعی با وجود تمام دردها و سختی های خود، بسیار مورد تایید پزشکان و متخصصان بوده و هست. این زایمان کمترین عارضه را برای مادر و کودک به همراه دارد و دوره بهبودی مادر نیز بسیار سریع تر از زایمان سزارین خواهد بود. با این حال در سال های اخیر تکنیک های متعددی برای انجام زایمان طبیعی بدون درد مانند: زایمان در آب و یا زایمان با بی حسی اپیدورال و یا روش نخاعی ( زایمان اسپاینال ) برای کمک به کاهش درد طراحی شده اند که در کاهش درد مادر تاثیر بسزایی دارند.

مزایای زایمان طبیعی

✅ بیشتر روش های زایمان طبیعی، تهاجمی نیستند، بنابراین پتانسیل کمی برای آسیب و یا عوارض جانبی برای شما یا کودکتان وجود دارد. بسیاری از زنان احساس قدرتمندی در طول زایمان داشته و پس از آن نیز احساس موفقیت دارند. به رغم احساس خستگی و تحمل درد زیاد، بسیاری از آنها عنوان کرده اند که در زایمان های بعدی نیز، روش زایمان طبیعی را انتخاب می کنند. مسئولیت پذیری در برخی از زنان، کمک می کند تا درک خود را در مورد درد، بالا ببرند.

✅ هیچ احساس ناگوار یا خطرناکی در زایمان طبیعی وجود ندارد. شما می توانید آزادانه حرکت کنید و موقعیت هایی پیدا کنید که به شما در طول زایمان کمک کند و هنگامی که وقت خارج شدن کودک می رسد، شما به راحتی قادر به مشارکت در فرایند زایمان می شوید.

✅ قدرت انعطاف پذیری، شما را قوی تر می کند؛ شما به راحتی می توانید در زمان به کارگیری کاتتراژر مثانه، با پرستار مشارکت کرده و احساس بدی نداشته باشید.

✅ شریک زندگی شما می تواند در طول زایمان طبیعی همراه شما بوده و نقطه قوتی برای شما باشد.

✅ شما می توانید پیش از زایمان ازتمرینات تنفسی و هیپنوتیزم کمک بگیرید تا هنگام زایمان طبیعی کمک موثری برای شما باشد. بسیاری از مادران جدید در روزهای اولیه تغذیه با شیر مادر با تکنیک های مناسبی آشنا می شوند و در این زمان احساس آرامش بیشتری دارند.

 

نزدیکی در بارداری

چگونه خود را برای زایمان طبیعی بدون درد آماده کنیم؟

زمانی که شما در ذهن خود به این آمادگی رسیده اید که زایمان طبیعی انجام دهید، سعی کنید به طور فعالانه به تمرین بپردازید. شما می توانید در این کار از یک ماما کمک بگیرید. ماما می تواند برنامه ای برای تولد کودک شما در نظر بگیرد تا اطمینان حاصل شود که  در طی زایمان آموزش های لازم را انجام داده و بتوانید از تکنیک های مقابله با آن استفاده کنید.

زمانی که شما در بیمارستان بستری شده و در حال تولد نوزاد هستید، معمولا یک پرستار یا ماما در کنار شما بوده و به مراقبت از شما می پردازد.  برخی از پرستارها در روش های خاص و کمک به شما در زایمان طبیعی بدون درد ، بسیار ماهر هستند. در طول زایمان طبیعی ،شما پرستاران  زیادی در اطراف خود می بینید که مرتب در حال رفت و آمد هستند و هر یک کار خاصی را انجام می دهند.

بهتر است استرس و اضطراب را تا حد امکان از خود دور کنید  ،زیرا سطح بالای هورمون های استرس می تواند بر توانایی رحم شما در زایمان طبیعی تاثیر بگذارد. در برنامه ریزی به منظور زایمان طبیعی، مهم این است که با اعتماد به نفس کامل به مبارزه با درد و نیروهای طبیعی بروید. در زایمان های مشکل و بسیار طولان ، گاه ممکن است  که به مداخلات پزشکی نیاز داشته باشید که درد خود را به طور طبیعی کنترل کرده و کمی به شما کمک کند. زمانی که با زایمان طبیعی کنار می آیید، با این واقعیت کنار آمده و در نهایت، احساس قدرت شما در زایمان های بعدی بالاتر خواهد رفت.

زایمان زودرس

در ادامه چند تکنیک مقابله با درد طبیعی را بیان می کنیم:

۱- حمایت در زایمان طبیعی

حضور یک شخص در کنار شما به منظور حمایت و ایجاد حس اطمینان به شما بسیار موثر بوده و ممکن است به طور چشمگیری در کاهش اضطراب و سطح استرس در شما تاثیر گذار باشد. این حامی  می تواند به شما کمک کند تا کنترل بیشتری داشته باشید و بدون استفاده از داروهای مسکن، بهترین زایمان بی درد ی را تجربه کنید.

تحقیقات نشان می دهد زنانی که  دارای پشتیبانی حرفه ای و کمک رسان هستند،  کمتر به استفاده از داروهای ضد درد سیستمیک یا اپیدورالی در طول زایمان، تمایل دارند و کمتر احتمال دارد تا در نیمه راه نظر خود را در مورد زایمان طبیعی تغییر دهند.

۲- تمرینات تنفسی و تجسم

بیشتر روند تمرینات در زایمان طبیعی بدون درد ، بر روی تکنیک های تنفس و تجسم متمرکز هستند. شما ممکن است الگوهای تمرینی تنفسی داشته باشید تا تمرین بهتری داشته و در همین زمان نیز، مربی شما ممکن است شما را از طریق تجسم رویارویی با درد راهنمایی کند (تصور مکانی برای آرام شدن شما و یا ایمن سازی و تولد آسان نوزادتان).

همچنین ممکن است تکنیک هایی مانند آرامش پیشرونده یا کنترل شده را بیابید که در آن از طریق شل سازی  عضلات، به آرامش بیشتری دست پیدا می کنید.

در صورتی که با تمرینات یوگا آشنا باشید، این تمرینات می تواند بهترین روش برای تنفس مناسب در هنگام زایمان طبیعی باشد. تمرنیات تنفسی همراه با یک موسیقی تسکین دهنده، بسیار موثر بوده و باعث آرام شدن شما می شود. همچنین به شما کمک می کند تا شما آرام شوید. این تکنیک ها را به عنوان راهی برای مدیریت انقباضات خود در نظر بگیرید.

یوگا بارداری

۳- موقعیت و حرکت در زایمان طبیعی

در طی زایمان ممکن است درد زیاد، شما را بی قرار کرده و قادر نباشید به طور ثابت در جای خود قرار بگیرید. در این گونه مواقع،  می توانید در طول زایمان موقعیت های مختلفی را از جمله ایستاده یا تکیه  دادن به همراه خود، نشستن و زانو زدن امتحان کنید.

ممکن است در حال حرکت و تغییر موقعیت، کمی از درد شما کاهش یافته و بنابراین می توانید از این طریق تغییری در واکنش بدن خود نسبت به درد ایجاد کنید. نشستن بر روی صندلی یا روی توپ های دایره ای بزرگ نیز می تواند کمک رسان باشد. حرکت در موقعیت های مختلف می تواند شما را در کنترل درد توانمند کند، به این ترتیب، حس اضطراب و درد شما  کاهش می یابد. برخی از بیمارستان ها دارای سیستم های مانیتورینگ بی سیم (به نام تله متری) هستند که به شما اجازه می دهند آزادانه حرکت کنید.

اگر دستگاه ضد آب  نیزدر دسترس باشد، شما حتی می توانید دوش بگیرید. در مرحله فشار، موقعیت درست ممکن است به شما کمک کند که کودک شما راحت تر و زودتر به دنیا بیاید. نشستن یا زانو زدن ممکن است به باز کردن لگن شما کمک کند. بنابراین در امتحان موقعیت های مختلف احساس راحتی داشته باشید و بهترین گزینه را برای کاهش درد انتخاب کنید.

۴- ماساژ و درمان گرم و سرد

ماساژ، باعث تسکین و آرامش می شود.  با ماساژ ممکن است تصور شما از درد زایمان کاهش یابد. ماساژ شما می تواند به صورتی باشد که کمی خم شده و مراقب یا همسرتان شما را ماساژ دهند. زمانی که احساس ترس و اضطراب می کنید، ماساژ شما  می تواند بسیار دلگرم کننده باشد. در طول زایمان و احساس درد، به دلیل بی قراری شما، ممکن است ماساژ را آزار دهنده بدانید در این گونه مواقع بهتر است با مراقب خود ارتباط برقرار کنید.

در بسیاری از مواقع، می توانید از کمپرس های گرم یا یک بطری آب گرم در کمر، شکم، پشت و یا هر جای دیگری که احساس ناراحتی دارید، استفاده کنید. این کار برای آرامش و کاهش درد بسیار موثر است. بعضی از زنان نیز کیسه های آب سرد را ترجیح می دهند و با آن ها آرام تر هستند. در هر دو مورد ، مراقب باشید که کیسه های آب گرم یا سرد، در تماس مستقیم با پوست شما نباشد.

ماساژ با شکلات

۵- آب و درمان

یکی از روش های موثر برای زایمان طبیعی بدون درد ، استفاده ازحمام آب گرم و یا جکوزی است که در روش زایمان در آب استفاده می شود. در برخی موارد نیز، پیش از زایمان می توانید در یک وان حمام آب گرم دراز کشیده و به زایمان خود کمک کنید.

مانند سایر گزینه های غیر دارویی، هیدروتراپی به شما اجازه می دهد تا هشدار و کنترل داشته باشید. استفاده از وان آب، فشار بر بدن را کاهش می دهد، باعث آرامش عضلات شده و ممکن است درد، اضطراب و نیاز به دارو را کاهش دهد. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهند آب درمانی، طول دوره مرحله اول را نیز کاهش می دهد. البته سعی کنید از غوطه ور شدن در آب برای زمان طولانی پرهیز کنید؛ زیرا ممکن است باعث بروز عفونت و یا ورود باکتری های موجود در وان به بدن شما شود.

۶- طب سوزنی و طب فشاری

طب سوزنی، که در طی قرن ها در طب سنتی چینی استفاده می شود، شامل قرار دادن سوزن هایی خاص  در نقاطی از بدن شما است. هیچ کس واقعا نمی داند که چگونه طب سوزنی می تواند درد را کاهش دهد. دو نظریه مشترک این است که این تکنیک با مسدود کردن و جلوگیری از ارسال پیام درد به مغز، موجب آزاد سازی  آرام کننده های طبیعی مانند: اندورفین می شود. نقاطی از بدن که در طب سوزنی برای زایمان آسان استفاده می شود، شامل نقاطی روی دست، پاها و گوش ها است.

طب سوزنی

مطالعات خوبی در مورد استفاده از طب سوزنی یا طب فشاری در زایمان طبیعی صورت گرفته است و باید گفت که نتایج، کمی متناقض است. بعضی شواهد وجود دارد که بیان می کند این تکنیک ها می توانند درد را کاهش دهند؛ اما مطالعات دیگری نیز نشان می دهد که طب سوزنی هیچ تاثیری بر کاهش درد ندارد. ضعف طب سوزنی این است که نیازمند یک فرد حرفه ای بوده و چندین پزشک یا ماما باید در این روش آموزش دیده باشند.

۷- هیپنوتیزم

برخی از زنان در طی زایمان خود از روش هیپنوتیزم  استفاده می کنند تا تنش، ترس و احساس درد را کاهش دهند. برای استفاده از این تکنیک، قبل از وقت زایمان طبیعی ،نیاز به آموزش و تمرین دارید تا بتوانید در مورد چگونگی تمرکز و استراحت عضلات خود  در طول زایمان ، مهارت داشته باشید.

زایمان طبیعی بدون درد با بی حسی اپیدورال

زایمان طبیعی بی درد با بی حسی اپیدورال به شما اجازه می دهد تا در طول زایمان  به طور کامل هوشیاری داشته و به طور آگاهانه درد خود را مدیریت کنید . دراین روش، قسمت پایینی بدن شما کمی بی حس شده و میزان درد شما کاهش می یاید. این روش  احساس درد را به طور کامل از بین نمی برد؛ اما کمی از درد های پر فشار را کم می کند.

زایمان طبیعی بدون درد اسپاینال

در زایمان طبیعی بدون درد با بی‌حسی نخاعی یا بی‌حسی اسپاینال یک تزریق نخاعی به طور مستقیم به مایع نخاعی تزریق می‌شود. در نتیجه، روند بی‌حسی سریع و کامل است اما تنها چند ساعت دوام می‌آورد. اگر تمایل دارید تا آخرین لحظه‌ها درد را خودتان کنترل کنید و امکان دارد موعد زایمان شما هر لحظه فرا برسد، احتمالاً پزشک برای شما بی‌حسی اسپاینال تجویز خواهد کرد.

فرق زایمان طبیعی بدون درد اسپاینال با اپیدورال چیست؟

در اپیدورال داروی بیهوشی را در اطراف فضای نخاعی تزریق می کنند؛ در نتیجه بی حسی از طریق اپیدورال کمتر است ولی برای مدت زمان بیشتری دوام دارد؛ در حالی که در بی حسی اپیدورال، داروی بیهوشی به صورت مستقیم به فضای نخاعی تزریق می شود و برای بی حسی چند ساعته و سریع مناسب است.

زایمان طبیعی در آب

در زایمان طبیعی در آب ، مادر درون یک وان پر از آب گرم قرار دارد.  تسکین درد، ایجاد آرامش، تسهیل حرکات، کاهش هورمون های استرس و حس آرامش در کف لگن از جمله مزایای زایمان طبیعی بدون درد در آب و البته یکی از بهترین نوع زایمان است.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد هزینه زایمان طبیعی در آب بر روی لینک زیر کلیک کنید:

هزینه زایمان در آب

 

4.6/5 - (11 امتیاز)
منبع babycenter

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 نظر
  1. فری جون می‌نویسد

    سلام من ۳۵ هفته کامل هستم الان حدود ۱۰ روزه که انقباض کاذب دارم دکتر بهم ایزکسوپرین داده هر ۱۲ ساعت میخورم ولی بازم روزی حداقل ۵-۶ تا انقباض دارم. کسایی که این انقباضا رو دارن زودتر از بقیه زایمان میکنن؟

  2. عاطفه می‌نویسد

    سلام من یکی دو روزی هست به قسمت میاندوراه و واژن و مقعدم فشار میاد و دردناک شدن . اینا علائم چی هستش ؟ جنین اومده تو لگن یا از علائم زایمانه ؟ کمر دردام هم بیشتر شده . درد پریودی رو هم حداقل روزی یه بار دارم . بنظرتون کم نیست ؟؟؟

  3. پریچهر عظیمی می‌نویسد

    برای باز شدن دهانه رحم برای زایمان طبیعی چیکار کنم؟

  4. آرزو می‌نویسد

    زایمان بدون درد رو کجا میتونیم داشته باشیم؟ من خیلی گشتم فقط بیمارستان مریم کرج رو پیدا کردم خیلی هم تعریفش رو شنیدم.

  5. محبوبه می‌نویسد

    منظورازانقباض چیست

از پزشکان نبض‌ما بپرسید