از ماستیت سینه چه می دانید؟

بیماری ماستیت سینه می تواند در هرزمانی از شیردهی اتفاق بیفتد، که البته قابل درمان است و جای نگرانی ندارد ،اما طی هفته دوم و سوم پس از زایمان بیشتر شایع است .

ماستیت سینه چیست

ماستیت سینه التهاب دردناک بافت پستان است. این بیماری شایع ترین مشکل در طول ماه اول شیردهی است، اما ممکن است در دیگر زمان ها هم ایجاد شود. ناحیه التهابی ممکن است قرمز، متورم، غیرطبیعی، گرم، دردناک و یا لمس کردن آن سخت باشد.

 علائم ماستیت سینه می تواند به تدریج یا به طور ناگهانی رخ دهد و این وضعیت در یک دوره زمانی و معمولا تنها بر یک پستان تاثیر می گذارد. نشانه های عفونت عبارتند از لرز، تب و خستگی. ماستیت سینه باعث می شود برخی از زنان احساس ناخوشایندی داشته باشند. حتی ممکن است احساس کنید که به بیماری آنفولانزا مبتلا شده اید و در هنگام مراقبت از نوزاد شیرده خود، احساس نگرانی دارید.

عفونت پستانی و شیردهی

عفونت پستان، عفونتی است که در بافت پستان اتفاق می افتد. عفونت های پستان اغلب در میان زنان شیرده ایجاد شده و بیشتر زمانی رخ می دهد که باکتری از دهان نوزاد وارد و پستان را آلوده می کند.

عفونت به طور کلی بر روی بافت چربی در پستان تأثیر می گذارد و باعث تورم، ایجاد توده و درد می شود. گرچه اکثر عفونت ها به علت شیردهی و یا کانالهای شیری مسدود شده ایجاد می شود، اما درصد کمی از عفونت های پستان با انواع نادری از سرطان سینه هم ارتباط دارد.

علت بیشتر عفونت های پستان، باکتری استافیلوکوکوس اورئوس است که باعث می شود عفونت استافیلوکوکی ایجاد شود.

در زمان تغذیه با شیر مادر، کانال شیری می تواند سبب افزایش شیر و عفونت شود. وجود ترک در نوک سینه هم خطر ابتلا به عفونت های پستان را افزایش می دهند.

باکتری هایی که به طور معمول باعث عفونت می شوند، معمولا بر روی پوست یافت می شوند، حتی زمانی که عفونت وجود ندارد. اگر باکتری ها به بافت پستان برسند، می توانند به سرعت گسترش یافته و علایم دردناک افزایش پیدا کند.

اما شما می توانید به تغذیه نوزاد خود با شیر مادر ادامه دهید، زیرا این باکتری ها برای نوزاد شما مضر نیست. این بیماری معمولا در چند هفته اول شیردهی اتفاق می افتد، اما گاهی بعد از این دوره نیزایجاد می شود.

درمان آبسه پستانی

آبسه پستان، دردی شدید در پستان ایجاد می کند که ناشی از عفونت است. آبسه پستانی به طور عمده در زنان شیرده ایجاد می شود.

آبسه می تواند در پشت نوک پستان شکل گیرد و نیاز به تخلیه دارد. علائم آبسه پستانی شبیه به ماستیت است، اما ناحیه آبسه درآرئول، قرمز و متورم شده و تا سینه گسترش نخواهد یافت.

آبسه پستانی می تواند بر اثر ماستیت به وجود آمده و یا می تواند هنگام مسدود شدن مجرای شیر، ایجاد شود. این عفونت ها می توانند در 40 درصد از زنان، مخصوصا در زنان سیگاری، دوباره ظاهر شوند.

آبسه پستانی هنگامی رخ می دهد که غدد زیر نوک پستان مسدود شده و عفونت زیر پوست ایجاد می شود. آبسه می تواند به شکل یک توده سخت و نیمه خالی بوده ونیاز به تخلیه داشته باشد. درمان آبسه های پستانی با توجه به شرایط موجود صورت می گیرد.

سرطان سینه

چنانچه آبسه پستان به علت عفونت شدید، دردناک و تشدید شده باشد ممکن است تخلیه پستان صورت گیرد. (به صورت بالینی برداشته شود) این کار باعث بهبودی سریع تر می شود. شما می توانید به تغذیه با شیر مادر ادامه دهید، اما از مشاوره تغذیه ای و یا مراقبت های بهداشتی در مورد مراقبت از آبسه پستان، راهنمایی بگیرید.

انتی بیوتیک برای ماستیت

در صورت ابتلا به آبسه پستانی به پزشک مراجعه کنید تا درمان مناسب برای شما در نظر گرفته شود. پزشک شما ممکن است اولین قرص های آنتی بیوتیکی را تجویز کند. در صورت تاخیر در بهبودی پس از دو روز، مجددا به پزشک مراجعه کرده و آنتی بیوتیک تجویز می شود.

برای ورم پستان ساده و بدون آبسه ، آنتی بیوتیک خوراکی تجویز می شود. سفالکسین (کفلکس) و دیکلوکساسیلین(دیسیل) دو مورد از آنتی بیوتیک های رایج انتخاب شده هستند ، اما تعدادی دیگر نیز در دسترس هستند.

تجویز آنتی بیوتیک به وضعیت بالینی، نظر پزشک و علایم آلرژی شما بستگی دارد. در درمان های دارویی، می توان گفت داروهای تجویز شده نیز برای کودک ایمن بوده و به او آسیبی نمی رساند.

درمان در بیمارستان

برای بررسی آبسه پستانی، اسکن اولتراسوند از پستان انجام می شود. روش درمانی دیگر شامل تخلیه آبسه است.

چنانچه پزشک شما سرطان التهابی پستان را تشخیص دهد، درمان معمولا شامل شیمی درمانی (استفاده از مواد شیمیایی داخل وریدی برای از بین بردن سلول های سرطانی)، پرتودرمانی، با استفاده از اشعه ایکس با قدرت بالا برای کشتن سلول های سرطانی یا جراحی برای برداشتن پستان و غدد لنفاوی اطراف، توده ها و رگ ها است.

درمان التهاب یا ماستیت سینه در زمان شیردهی

زمانی که سینه ها متورم و قرمز می شوند، به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و دردناک می شوند. در هنگام التهاب پستان یا ماستیت سینه ، زن ممکن است تبداشته باشد که این تب معمولا ظرف مدت 24 ساعت کاهش می یابد.

نوک پستان ها ممکن است تنگ شده و جریان شیر در زنان شیرده کاهش می یابد. علت التهاب پستانی معمولا در زنان شیرده، عدم شیر مادر، بویژه در چند روز اول پس از زایمان است که در عین حال با افزایش جریان خون به سینه ها، باعث تراکم و التهاب می شود. دلایل شایع این مشکل نیز معمولا تغذیه کم در شروع شیردهی است.

برای رفع این مشکل، مادر بهتر است که شیر را در زمانی که سینه ها نرم تر هستند با دست پمپ کرده و به نوزاد بدهد.  داروهای ضد درد برای رفع التهاب پستان و نوک سینه معمولا استامینوفن (مانند تیلنول) یا ایبوپروفن (مانند  Advil) است.

این داروها در هنگام تغذیه با شیر مادر ایمن هستند و به کودک شیرده و تغذیه او آسیب نمی رسانند. همچنین پزشک شما ممکن است یک داروی ضد درد تجویز کند، اگر درد شدید باشد، این مشکل با داروهای ضد درد بدون نسخه برطرف می شود.

در موارد التهاب شدید مخصوصا در نوک پستان، ممکن است از آنتی بیوتیک ها استفاده شود. مصرف آنتی بیوتیک باعث رفع التهاب و احساس آرامش و بهبودی در شما می شود. البته تجویز آنتی بیوتیک، بنا به نظر پزشک و با دقت صورت می گیرد.

تغذیه مکرر

نوزاد را به طور مداوم با شیر خود تغذیه کنید تا تراکم و التهاب سینه و ماستیت سینه کاهش یابد ؛حتی اگراین کار دردناک باشد، این روند را متوقف نکنید. تخلیه مکرر پستان باعث جلوگیری از انسداد و مسدود شدن مجاری شیر می شود. در صورت لزوم می توانید از لوازم مخصوص شیردوشی استفاده کنید.

عفونت و التهاب به کودک آسیب نمی رساند زیرا میکروب هایی که باعث بروز این عفونت یا التهاب شده اند احتمالا از دهان نوزاد به پستان وارد شده است. در صورتی که شیر کافی برای تغذیه نوزاد ندارید می توانید از شیرهای مکمل استفاده کنید.

تصویر کمپرس برای دندان درد

تسکین درد

کمپرس آب گرم قبل و بعد از تغذیه، می تواند تسکین دهنده باشد. همچنین حمام آب گرم نیزمی تواند در نرم کردن سینه ها تاثیر گذار باشد. در صورت نیاز از کمپرس یخ نیز می توان استفاده کرد که توصیه می شود کمپرس سرد پس از تغذیه نوزاد با شیر، صورت گیرد زیرا کمپرس سرد پیش از تغذیه نوزاد، می تواند جریان شیر را کند.

در طی روز آب فراوان بنوشید. مصرف وعده های متعادل و اضافه کردن 500 کالری اضافی در روز درطی دوره شیردهی، موثر است. از دست رفتن آب بدن و تغذیه نامناسب می تواند باعث کاهش تولید شیر و تشدید التهاب پستانی شود.

4.2/5 - (6 امتیاز)
منبع babycenter

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید