از پرتغال چه می دانید؟

به غیر از کریستیانو رونالدوی افسانه ای، چه اطلاعات دیگری از کشور پرتغال دارید؟ 

نبض ما– امشب ساعت 22:30 دقیقه تیم ملی فوتبلال کشورمان به مصاف تیم ملی پرتغال و یاران کریستیانو رونالدو خواهند رفت. به همین مناسبت در ادامه به آمارهایی جالب از رقابت های این دو تیم و همچنین حقایقی از کشور پرتغال خواهیم پرداخت.

آن چه که راجع به فوتبال ایران و پرتغال لازم است بدانیم.

کارلوس کیروش مربی حال حاضر ایران، در بین سال های 2008 تا 2010 سرمربی تیم ملی کشورش یعنی پرتغال بوده است.

این دومین تقابل این دو کشور در طی ادوار جام جهانی بوده است. اولین تقابل آن ها به جام جهانی 2006 بر می گردد که طی آن پرتغال با دو گل دکو و رونالدو ایران را شکست داد. لازم به ذکر است که این اولین گل رونالدو در طی ادوار جام جهانی بوده است.

پرتغال در سه دیدار از چهار مصاف آخرش در مقابل حریفان آسیایی پیروز بوده است. و آخرین شکست آن ها به سال 2002 برابر کره جنوبی بر می گردد.

ایران در 7 مصاف با کشورهای اروپایی در ادوار جام جهانی بدون برد بوده است و تنها مساوی آن ها برابر اسکاتلند در سال 1978 بوده است.

ایران در صورت پیروزی در این دیدار برای اولین بار پس از 4 دوره حذف از دور گروهی می تواند صعود خود به دور حذفی را تضمین کند.

حقایقی درباره کشور پرتغال

در زیر با حقایقی کوتاه و خواندنی در مورد این کشور آشنا خواهیم شد.

قدیمی ترین کشور اروپا

پادشاهی پرتغال در سال 1139 تشکیل شد و مرزهای پرتغال از سال 1297، زمانی که پرتغال و اسپانیا معاهده ای را برای انتقال الگورو به پرتغال امضا کردند، به شدت تغییر کرده است.

اولین پادشاه، آلفونسو هنریکس اول، در سال 1143 به قدرت رسید و این کشور برای 800 سال به صورت پادشاهی ماند تا سال 1910 که به شکل جمهوری درآمد.

محل ظهور نخستین کاوشگران دنیا

پرتغال در قرن های 15 و 16 میلادی در خط مقدم کاوش های کشورهای اروپایی قرار داشت.

پرتغالی ها اولین کسانی بودند که مسیر دریایی جهان را دور زدند و همچنین مسیر آبی به سمت هندوستان، آفریقای جنوبی را پیدا کردند و همچنین سرزمین های جدید را به نقشه جهان اضافه کردند از جمله برزیل و برخی کشورهای افریقای و خاور دور.

ششمین زبان زنده دنیا

پرتغالی زبان رسمی هشت کشور دیگر خارج از پرتغال است، در نتیجه استعمار آن ها، پرتغالی در آنگولا، برزیل، کیپ ورد، تیمور شرقی، گینه بیسائو، موزامبیک، سائوتومه و پرینسیپ صحبت می شود و همچنین گوا در هند و ماکائو هم به زبان پرتغالی صحبت می کنند. پرتغالی ششمین زبان زنده در جهان با حدود 203 میلیون صحبت کننده است.

مسیحیان کاتولیک

حدود 81 درصد از جمعیت پرتغال را مسیحیان کاتولیک رومن تشکیل می دهند.

زنانی با طول عمر زیاد

زنان در پرتغال به طور متوسط 6 سال بیشتر از مردان عمر می کنند. طبق گزارش ها در سال 2014 امید به زندگی مردان در این کشور 77.3 سال بوده و این رقم برای زنان 83.6 می باشد.

بزرگترین صادر کننده چوب پنبه

بیش از نیمی از چوب پنبه دنیا توسط پرتغال تولید می شود و این کشور بزرگتری جنگل های درخت بلوط را در اختیار دارد.

پیشگام در انرژی های تجدید پذیر

طبق آمار در جولای 2014 حدود 70 درصد انرژی این کشور از منابع تجدید پذیر تامین می شده است. مانند باد، آب و انرژی خورشیدی. همچنین بزرگترین مزرعه فوتوولتائیک دنیا هم در جنوب شرقی این کشور واقع است.

فرهنگ پرتغالی ها

پرتغالی ها مردمانی خونگرم با رفتاری دوستانه هستند و با روی گشاده با شما برخورد خواهند کرد به طوری که احساس خواهید کرد در خانه هستید. در ادامه با برخی از رسوم و فرهنگ های این کشور بیشتر آشنا خواهیم شد.

خانواده در پرتغال

خانواده در پرتغال بنیان نهادهای اجتماعی را تشکیل می دهد. برای پرتغالی ها وفاداری نسبت به خانواده دارای اولویت بالاتری نسبت به تمام روابط اجتماعی است حتی کسب و کار.

خوش و بش پرتغالی

دست دادن در فرم رسمی آن با هرکسی که پیش از این با وی ملاقات نداشته اند برای آشنایی در میان پرتغالی ها مرسوم است. این دست دادن همراه با نگاه مستقیم و خوش و بش مناسب همراه است. همچنین در پایان صحبت هم مجددا دست می دهند.

در صورتی که با دوستان و آشنایان ملاقات صورت گیرد، مردان همدیگر را در آغوش می گیرند و دوستانه به پشت هم می زنند و زنان گونه همدیگر را می بوسند و معمولا از سمت راست شروع می کنند.

زبان بدن

پرتغالی ها زیاد از زبان بدن استفاده نمی کنند و استفاده زیاد نمایشی از دست و حالات یا زبان بدن تاثیر منفی بر آن ها می گذارد. همچنین مطابق بسیاری از فرهنگ ها اشاره با انگشت در فرهنگ پرتغالی هم مذموم است.

سبک ارتباط

پرتغالی ها به طور معمولا رک هستند. معمولا آنها به شما حقیقت را می گویند، اما به شیوه ای مودبانه. پرتغالی ها معمولا سریع صحبت می کنند و گاهی هم تا حدودی با صدای بلند. این نمایش احساسات کاملا معمول و بخشی از شخصیت پرتغالی است و به ندرت این امر خشم یا ناراحتی را نشان می دهد.

سبک لباس پوشیدن

پرتغالی ها در لباس پوشیدن محافظه کار هستند. زنان معمولا لباس های زنانه می پوشند و لباس های مردانه عمدتا همراه با  ژاکت و کراوات است. آداب و رسوم کسب و کار باعث می شود که مردان معمولا کت و کراوات یا ژاکت ورزشی همراه با کراوات برای محل کار بر تن کنند و همچنین زنان لباس، دامن و ژاکت یا کت دامن می پوشند.

به نظر می رسد که پرتغالی ها به مد و فشن اهمیت می دهند و معتقدند لباس آن ها نشان دهنده موقعیت اجتماعی و موفقیت آن ها است. به همین دلیل، افتخار می کنند که پارچه ها و لباس های با کیفیت را بپوشند و پول خود را در خرید بهترین لباس ها صرف کنند.

حریم شخصی

در طی مکالمات با پرتغالی ها معمولا به اندازه طول بازو  به عنوان حریم شخصی برای صحبت کردن به حساب می آید. پرتغالی ها در طول مکالمه با دوستان نزدیک یا فامیل خو کمی همدیگر را لمس می کنند اما این روش در برخورد های رسمی و کاری نامناسب به نظر می رسد.

همچنین نمایش روابط عاطفی در انظار عمومی به شیوه نرمال آن مرسوم بوده ولی با محدودیت های خاصی در پرتغال همراه است.

نبض ما– تهیه و ترجمه: حسین مقدس زاده

5/5 - (2 امتیاز)
منبع expatica

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید