وقتی پانکراس ملتهب می شود+ویدئو

لوزالمعده یا پانکراس، غده ای پهن و درازی است که در قسمت فوقانی شکم و پشت معده قرار گرفته است. یکی از بیماری های شایع شکمی، التهاب پانکراس می باشد که خطر مرگ را نیز درپی دارد.

لوزالمعده یا پانکراس، غده ای پهن و درازی است که در قسمت فوقانی شکم و پشت معده قرار گرفته است. پانکراس هم یک غده درون ریز (غده ای که ترشحات آن وارد جریان خون می شوند) و هم یک غده برون ریز (غده ای که ترشحات آن به خارج از بدن هدایت می شود) است که آنزیم ها و مواد دیگری ترشح می کند که مستقیماً وارد محیط روده شده و به هضم پروتئین، چربی و کربوهیدرات کمک می کنند (عمل برون ریز). مجرای پانکراس با اتصال به مجرای صفراوی، به صورت یک منفذ صفرا و شیره ی پانکراس را به درون دوازدهه تخلیه می کند (دوازدهه یا اثنی عشر عضوی است که در سمت فوقانی روده باریک قرار دارد و باعث ارتباط معده با روده کوچک می شود).

آنزیم های لازم برای هضم مواد غذایی به صورت غیرفعال در لوزالمعده ذخیره شده است. در واقع طی فرآیند جذب و هضم غذا این آنزیم ها پس از خوردن غذا به وسیله محرک های عصبی و شیمیایی به داخل دوازدهه ریخته و فعال می شود و سپس به طور همزمان با ترشحات صفراوی از یک نقطه باریک مشترک به روده باریک می ریزد و شروع به هضم مواد غذایی می کند.

التهاب پانکراس را جدی بگیرید.

التهاب پانکراس یا پانکراتیت ناشی از خود هضمی بافت آن توسط آنزیم های پانکراس می باشد. پانکراتیت حاد را می توان یک بیماری با عوارض شدید و تهدید کننده زندگی دانست. در پانکراتیت حاد التهاب پانکراس به طور ناگهانی رخ می دهد و معمولا در عرض چند روز با درمان برطرف می شود.  علایم پانکراتیت ممکن است به صورت دردهای مداوم یا متناوب در ناحیه فوقانی شکم احساس شوند (علایم در صورت غذا خوردن تشدید می شود). این علایم که تهوع، استفراغ، اتساع شکم و اسهال چرب می باشد، علل گوناگونی دارد؛ از جمله الکلیسم مزمن، بیماری های مجاری صفراوی، سنگ کیسه صفرا،  مصرف بعضی از داروها، بعضی از عفونت ها و … .

با مراجعه به پزشک و معاینه توسط ایشان و انجام آزمایش های لازم، رادیوگرافی، سونوگرافی، سی تی اسکن و آندوسکوپی می  توان تشخیص را مسجل و شدت بیماری را تعیین کرد و درمان طبی یا جراحی را انجام داد.

برای شناخت بیماری التهاب پانکراس با این ویدیوی آموزشی همراه باشید.

3.8/5 - (38 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید