درمان بوی بد واژن با روش‌های موثر و سریع

بوی واژن ذهن بسیاری از زنان را به خود مشغول ساخته است. واژن همانند دهان، پوست و دیگر نواحی بدن بوی مخصوصی دارد. تلاش برای درمان بوی طبیعی واژن نه تنها ایمن نیست بلکه می تواند سلامت فرد را نیز به خطر بیاندازد. در حقیقت، این کار می تواند منجر به بروز عفونت هایی شود که بوی نامطبوعی در واژن ایجاد می کنند. رژیم غذایی، بهداشت و دیگر عوامل می توانند بوی واژن طبیعی را تحت تاثیر قرار دهند. با این حال، این بو نباید نامطبوع باشد. در این مقاله، راهکار هایی بیان شده که درمان بوی بد واژن را به صورت ایمن میسر می‌کند و عوامل زمینه ای آن را می‌تواند برطرف کند.

انواع بوی واژن

حساس شدن به بوی واژن در زنان رایج است. این احساسات منفی می توانند بر اعتماد به نفس و تصویر ذهنی فرد از بدن خود تاثیر گذار باشند. با این حال، بوی طبیعی واژن خفیف و مشک مانند است. تحقیقات نشان داده است که این بو ناشی از هرومون هایی است که می توانند جذابیت جنسی را افزایش داده و قابلیت باروری را به شریک جنسی نشان دهند.

بوی واژن سالم همراه با تغییرات هورمونی در طول بارداری، یائسگی و چرخه قاعدگی تغییر می کند. بنابراین، وجود رایحه ای خفیف جای نگرانی ندارد. با این حال، وجود برخی رایحه ها بیانگر لزوم مراجعه به پزشک هستند. رایحه هایی که معمولا به عنوان بوی واژن در نظر گرفته می شوند می توانند از هر ناحیه از کشاله ران منشا گرفته باشند. بوی بد می تواند از از واژن یا پوست منشا گیرد که علت بروز آن در این دو مورد به ترتیب عفونت های واژن، بهداشت نامناسب یا موارد دیگر هستند.

بوی واژن همراه با تغییرات هورمونی در طول بارداری، یائسگی و چرخه قاعدگی تغییر می کند. بنابراین، وجود رایحه ای خفیف جای نگرانی ندارد.

بوی ماهی واژن

بوی ماهی واژن

 

واژینوز باکتریایی (BV) رایج ترین عفونت واژن در میان خانم‌هایی است که در سن باروری قرار دارند. اما علت بوی ماهی گندیده واژن چیست و درمان بوی بد واژن ناشی از واژینوز باکتریایی چیست؟

علت بوی ماهی گندیده واژن

علت بوی ماهی واژن به هم خوردن تعادل شیمیایی واژن است که در این حالت، باکتری های مضر به صورت بی رویه رشد کرده و رایحه ای شبیه به بوی ماهی تولید می کنند. برخی زنان مبتلا به واژینوز باکتریایی علائم دیگری از قبیل خارش و سوزش را نیز تجربه کرده که ممکن است همانند یک عفونت قارچی به نظر آید. با این وجود، در بسیاری از زنان بو تنها علامتی است که بروز می دهد.

درمان بوی ماهی گندیده واژن

برای درمان بوی ماهی گندیده واژن داروی های آنتی بیوتیک تجویزی وجود دارد که این بیماری را درمان می کند. عادات سالم نیز می توانند به کاهش خطر واژینوز باکتریایی کمک کنند. از جمله این عادات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجتناب از دوش واژینال: دوش واژینال تعادل اسیدی واژن را مختل می کند.
  • عدم استفاده از محصولات حاوی طعم یا بو در نواحی داخلی و اطراف واژن: عطر ها و محصولات دیگر همانند تامپون های رایحه دار می توانند تعادل شیمیایی واژن را مختل کرده و سبب بروز واژینوز باکتریایی شوند.
  • محدود کردن تعداد شرکای جنسی و داشتن ارتباط جنسی ایمن: با اینکه واژینوز باکتریایی یک عفونت منتقل شونده جنسی نیست اما داشتن شرکای جنسی متعدد می تواند تعادل باکتریایی واژن را مختل کرده و سبب بروز این بیماری شود.

بوی شیرین واژن

رشد بیش از حد قارچ در واژن می تواند بوی شیرینی را ایجاد کند که همانند بوی عسل یا بیسکوییت است. همچنین، امکان دارد واژن بویی شبیه به آبجو، آرد و یا نان داشته باشد. گاهی اوقات، واژن بوی ترشی دارد که می تواند خوشایند نیز باشد. عفونت های قارچی اغلب با سوختگی شدید، خارش یا احساس خشکی نیز همراه هستند. این عفونت ها اغلب با گذشت زمان بدتر شده و برخی زنان متوجه بروز ترشحاتی می شوند که مانند پنیر کوتاژ هستند.

درمان بوی شیرین واژن

عفونت های قارچی را می توان با استفاده از دارو های بدون نسخه نیز درمان کرد. با این حال، زنانی که برای اولین بار به عفونت قارچی مبتلا شده اند باید جهت اطمینان از عدم وجود عوامل دیگر به پزشک مراجعه کنند. بسیاری از راهکاری های پیشگیری از واژینوز باکتریایی (همانند موارد اشاره شده در درمان بوی ماهی واژن) می توانند از رشد بیش از حد قارچ ها نیز جلوگیری کنند. راهبرد های دیگر جهت جلوگیری از این عفونت ها شامل موارد زیر می شوند:

  • مصرف داروی آنتی بیوتیک فقط در هنگام نیاز: در برخی زنان، دارو های آنتی بیوتیک سبب از بین رفتن باکتری های مفید واژن شده که این پدیده خود سبب رشد مخمر های واژن می شود.
  • اجتناب از رابطه جنسی دهانی با افراد مبتلا به برفک دهان
  • خشک نگه داشتن نسبی ناحیه واژن: از آنجایی که مخمر در محیط مرطوب رشد می کند، باید پس از حمام کردن یا دوش گرفتن ناحیه واژن را خشک کرده و از نشستن با لباس شنا یا لباس زیر خیس خودداری کرد.

دیگر بوهای واژن

تغییرات هورمونی در دوره یائسگی می تواند سبب تغییر بو و خشکی واژن شود. برخی بیماری های منتقل شونده جنسی از جمله تریکوموناس می توانند بوی واژن را تغییر دهند. هر گونه تغییر در بوی واژن مخصوصا در صورت شدید یا نامطبوع بودن، بیانگر لزوم مراجعه به پزشک است. پنهان کردن بوی واژن به وسیله عطر ها توصیه نمی شود.

هر گونه تغییر در بوی واژن مخصوصا در صورت شدید یا نامطبوع بودن، بیانگر لزوم مراجعه به پزشک است.

راهکارهای درمان بوی بد واژن

برای درمان بوی بد واژن علاوه بر موارد ذکر شده برای درمان بوی ماهی واژن و بوی شیرین واژن، موارد زیر پیشنهاد می‌شود. رعایت این نکات می‌تواند راهکار بلندمدت و واقعا موثر برای تمامی بانوان باشد.

۱- رعایت بهداشت

رعایت بهداشت برای درمان بوی واژن

رفتارهای بهداشتی ایمن و مناسب می توانند روشی موثر برای درمان بد بوی واژن باشد و این بو را کاهش دهند. برخی از این رفتار ها شامل موارد زیر است:

  • پاک کردن از جلو به عقب: این کار سبب می شود تا از ورود مدفوع به درون واژن جلوگیری شود.
  • دفع ادرار بلافاصله پس از رابطه جنسی
  • استفاده از یک صابون ملایم و بدون رایحه تنها بر روی ناحیه فرج (ناحیه بیرونی دستگاه تناسلی): وارد کردن صابون به درون واژن می تواند سبب تغییر میزان اسیدیته واژن، ابتلا به عفونت ها و ایجاد بوی نامطبوع شود. محصولات بدون رایحه متنوع را می توان از فروشگاه های اینترنتی تهیه کرد.
  • تعویض لباس زیر به صورت روزانه و یا در هنگام کثیف و عرقی شدن
  • شستن لباس زیر با محصولات بدون رایحه
  • دوش گرفتن پس از تعریق یا ورزش کردن، چرا که باقی ماندن عرق می تواند بوی واژن را تشدید کند.
  • شستن ناحیه فرج با آب در صورت وجود بوی نامطبوع: خانم ها می توانند یک پارچه یا حوله کوچک را بر روی آن ناحیه کشیده و هر گونه عرق یا موارد دیگر را پاک کنند.

۲- انتخاب محصولات مناسب برای قاعدگی

برخی زنان در دوران قاعدگی متوجه قوی تر شدن بوی واژن می شوند. برخی زنان بوی شبیه به آهن و برخی دیگر بوی آمونیاک را احساس می کنند. برخی محصولات قاعدگی این بو را در ناحیه واژن حبس کرده و سبب تشدید آن می شوند. جهت کاهش بو و درمان بوی بد واژن در دوران قاعدگی نکات زیر را رعایت کنید:

  • استفاده از محصولات دوران قاعدگی با مصرف داخلی: رطوبت پدهای مرطوب و پارچه های چند بار مصرف می تواند با بوی بد واژن ارتباط داشته باشد. نشستن بر روی پد مرطوب می تواند سبب ابتلا به عفونت نیز شود. این محصولات از جمله فنجان های قاعدگی را می‌توان به صورت اینترنتی خریداری کرد.
  • تعویض مرتب نوار بهداشتی در دوران قاعدگی

۳- درمان بوی بد واژن هنگام نزدیکی

برخی زنان بلافاصله پس از رابطه جنسی رایحه ای شبیه به بوی ماهی در واژن احساس می کنند. این پدیده علامت ابتلا به واژینوز باکتریایی است. گاهی اوقات تعاملات بین منی و ترشحات واژن می تواند سبب ایجاد بوی واژن شود. برخی روان کننده ها نیز می توانند میزان اسیدیته و بوی واژن را تغییر دهند. برای درمان بوی بد واژن هنگام نزدیکی و بعد از آن اقدامات زیر را انجام دهید:

  • استفاده از کاندوم جهت جلوگیری از تعامل بین مایع منی و ترشحات واژن: برای درمان بوی بد واژن هنگام نزدیکی باید کاندوم های مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و بهترین گزینه برای خود را انتخاب کرد.
  • شستن واژن و ناحیه فرج با آب پس از رابطه جنسی، توجه از گرفتن دوش واژینال اجتناب شود.
  • اجتناب از مصرف روان کننده‌های طعم‌دار یا بو دار

۴- درمان دارویی درمان بوی بد واژن

استفاده از پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها از باکتری های مفید در تمام بدن از جمله واژن حمایت می کنند. این مواد می توانند در جلوگیری از ابتلا به عفونت های واژینال (مخصوصا قارچی) مفید باشند. قبل از خرید باید محصولات مختلف را با یکدیگر مقایسه کرد. پروبیوتیک ها با کنترل کردن عفونت ها می توانند عوامل ایجاد کننده بوی واژن را کاهش دهند. از آنجایی که این مواد به بازگردانی تعادل اسیدی واژن به حالت طبیعی کمک می کنند، می توانند در کاهش بوی واژن نیز مفید باشند.

۵- استفاده از لباس زیر مناسب

لباس ها می توانند بو و موارد مختلفی را در داخل و اطراف واژن حبس کنند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عرق
  • پوست مرده
  • ترشحات
  • منی ترشح شده قبل از انزال

پوشیدن لباس های تنگ یک اشتباه رایج است. این لباس ها شامل گن ها نیز می شوند. مقادیری از مدفوع که به واژن راه می یابد، می تواند سبب ابتلا به عفونت و ایجاد بوی های نامطبوع شود. بنابراین، باید از پوشیدن لباس هایی که احتمال ورود مدفوع به واژن را افزایش می دهند خودداری کرد. پارچه های نخی دارای قابلیت تنفس بهترین گزینه برای خانم هایی هستند که در ارتباط با بوی واژن خود نگران می باشند. این پارچه ها به میزان کمتری رطوبت را در نزدیکی واژن نگه می دارند. رطوبت کمتر تجمع باکتری ها و دیگر عوامل ایجاد کننده بو را دشوار می کند و می‌تواند از بوی ماهی گندیده واژن نیز جلوگیری کند.

۶- رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی

مواد غذایی حاوی شکر فراوان می توانند محرک رشد بیش از حد قارچ ها بوده و بوی واژن سالم را تغییر دهند. شواهدی وجود دارد که مواد غذایی حاوی رایحه قوی نیز ممکن است بوی واژن را تغییر دهند. پیاز، قهوه و دیگر مواد غذایی حاوی رایحه قوی با تغییر بوی عرق و ترشحات بدن می توانند بوی واژن را نیز تغییر دهند. در ارتباط با تغییر بوی واژن با مصرف مواد غذایی خاص شواهد علمی اندکی وجود دارد. برخی گفته ها بیان دارند که بعضی مواد غذایی با رایحه شیرین می توانند در این زمینه مفید باشند. از جمله این مواد غذایی می توان به هندوانه، سیب و کرفس اشاره کرد.

نوشیدن آب به مقدار فراوان اهمیت داشته و همچنین از بوی بد عرق و واژن نیز پیشگیری می کند. حفظ رطوبت بدن مانع رشد بی رویه باکتری ها می شود.

3/5 - (2 امتیاز)
منبع medicalnewstoday

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    سلام من حدودا ۸با ۹سالم بود که پسر داریم به اجبار چنتا تکه سنگ رو وارد بدنم کرد خیلی درد شدیدی رو حس می کردم اما خونی ندیدم
    پرده من الان مشکل داره؟!
    لطفا جواب بدید

  2. ناشناس می‌نویسد

    سلام.میخواستم بدانم عادت ماهیانه ی من ماه قبل بیشتر از ده روز شد،حالا الان هم مریض شدم ومیخواهم روزه بگیرم،چه کار کنم یا چه دارویی بخورم که بیشتر از هفتیا ده روز مریض نشم.

  3. سمیرا می‌نویسد

    سلام خسته نباشید ببخشید جوش های زیرشکم چه جوری میشه درمان کرد جوشهای زیرشکمم زیرپوستیه وباعث‌ اذیت میشه و خجالت میکشم چه جوری میشه درمان کرد؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید