چگونگی جلوگیری از زایمان زودرس

سن بارداری به طور معکوس با خطر مرگ و میر نوزادان در ارتباط است. مرگ و میر نوزادان به میزان قابل توجهی در نوزادانی که پیش از هفته 32 بارداری متولد شده اند بالاتر است. چگونه از بروز زایمان زودرس جلوگیری کنیم؟

نکاتی مهم برای پیشگیری از بروز زایمان زودرس

چرا برخی بانوان در دوران حاملگی شان دچار زایمان زودرس می شوند علائم زایمان زودرس چگونه اند نشانه های بروز زایمان زودتر از موعد به چه صورت می باشند این عارضه چه خطراتی برای مادر و جنین به همراه دارد نوزاد نارس چه مراقبت هایی نیاز دارد توصیه های متخصصین زنان برای پیشگیری از بروز زایمان زودرس چیست؟

چگونه از بروز زایمان زودرس جلوگیری کنیم

 زایمان زودرس یکی از مهم ترین دغدغه ها و نگرانی های زوج ها به ویژه مادران جوانی است که در انتظار تولد فرزندشان به سر می برند و این تولد زودهنگام نوزاد و تکامل نیافتن اندام های او از جمله مهم ترین عوامل بروز این نگرانی است زیرا مقاومت و ایمنی بدن نوزاد را در برابر بیماری ها و عفونت های احتمالی به حداقل می رساند و در شرایطی خاص خطر مرگ را نیز برای نوزاد به همراه دارد.

بر اساس مطالعات درصدی از نوزادان به جای تولد در زمان طبیعی، دچار زایمان زودرس می شوند. این نوزادان که در گروه نوزادان نارس قرار می گیرند در مقایسه با نوزادان دیگر در هفته اول تولد 6 برابر و در سال اول تولدشان 3 برابر نوزادان معمولی با خطر آسیب پذیری و مرگ روبه رو هستند. احتمال ابتلا به مشکلات و اختلال های تنفسی در این نوزادان زیاد است. تنظیم دمای بدن نوزادان نارس در مقایسه با نوزادان طبیعی سخت تر است و این گروه ممکن است در روند رشد مغزی شان با مشکل روبه رو شوند. از این رو زایمان زودرس می تواند عوارض متعدد و نگران کننده ای برای والدین نوزاد به همراه داشته باشد .

زایمان زودرس در سه چهارم موارد مرگ و میر نوزادان و نیمی از موارد اختلالات نورولوژیک در کودکان مقصر است. خطر مشکلات مرتبط با تکامل دستگاه عصبی و بیماری های ناتوان کننده در کودکان با سابقه تولد زودرس به مراتب بیشتر از سایرین است.

سن بارداری به طور معکوس با خطر مرگ و میر نوزادان در ارتباط است. مرگ و میر نوزادان به میزان قابل توجهی در نوزادانی که پیش از هفته 32 بارداری متولد شده اند بالاتر است. متاسفانه با وجود پیشرفت های اخیر در مراقبت های مامایی و نوزادی، شیوع تولدهای زودرس رو به افزایش است. طی دو دهه گذشته شمار تولدهای زودرس 20درصد افزایش داشته و بیشتر این موارد بین هفته های 34 تا 36 بارداری اتفاق افتاده اند. علل زایمان و تولد زودرس هنوز دقیقا مشخص نیستند.

احتمالا ترکیبی ازعوامل ژنتیکی و محیطی مطرح هستند. نژاد غیر سفید، فواصل کم بین بارداری ها، استرس فیزیکی یا روانی مادر و لاغری مفرط او، از این عوامل هستند. بیماری هایی نظیر واژینوز باکتریایی، عفونت های داخل رحمی، عفونت های غیرزنانه، جراحی شکمی در مادر، اختلالات اندوکرین مادر، چندقلویی، طول سرویکس کوتاه تر از 3 سانتی متر، سیگار، ناهنجاری های رحمی و جفت سرراهی در شروع زایمان و تولد زودرس مقصر شناخته شده اند.

نشانه های زایمان زودرس

حدود یک نوزاد از 13 نوزاد، پیش از موعد مقرر یا به عبارتی قبل از هفته 37 ام به دنیا می آیند. در بیشتر موارد، وضع حمل خودبخود شروع می شود و علایم، مشابه زایمان عادی در زمان مقرر خواهد بود.این علایم می توانند موارد زیر را شامل شوند:
– انقباضات
– پارگی ناگهانی کیسه آب
– Show (زمانی که پلاگین مخاط موجود درون دهانه رحم از طریق واژن خارج می شود)

تولد زودتر نوزاد

چنانچه این احتمال وجود دارد که نوزاد شما پیش از موعد به دنیا بیاید، بایستی در بیمارستان بستری شوید؛ وجود بخش مراقبت های ویژه مخصوص نوزادان در بیمارستان الزامی است. تمامی بیمارستان ها دارای این بخش نیستند، لذا بهتر است پیش از بستری شدن در بیمارستان، امکانات آن را بررسی نمایید.چنانچه انقباضات پیش از موعد مقرر آغاز شود، پزشک می تواند از داروهایی مانند اکسی توکسین برای توقف موقت انقباضات استفاده نماید. این کار زمان کافی برای تزریق استروئید ایجاد می کند. استروئیدها خطر بروز عارضه های تولد پیش از موعد در نوزاد را کاهش خواهند داد (به ویژه مشکلات تنفسی و خونریزی). استروئیدها حدود 24 ساعت اثربخشی خود را حفظ می کنند.بیشتر دوقلوها و سه قلوها پیش از موعد به دنیا می آیند. مدت زمان حاملگی متوسط برای دوقلوها 37 هفته و برای 3قلوها 34 هفته می باشد.

منبع:نمناک

1/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید