در دنیای ایمپلنت ها چه می گذرد؟

ایمپلنت دندان یک روش درمانی برای جایگزینی ریشه دندان از دست رفته است و پایه محکمی برای جایگزین متحرک یا ثابت (دائمی) دندان فراهم می کند که عملکرد و زیبایی کاملا مشابه دندان طبیعی ایجاد مینماید. ایمپلنت با استخوان فک به طور کامل جوش میخورد و سالها در جای خود ثابت و بدون حرکت می ماند.

مزایای ایمپلنت دندان

ایمپلنت مزایای زیادی در بر دارد که عبارتند از:

-بهبود ظاهر دهان و لبخند
-بهبود تکلم
-راحتی خیلی بیشتر نسبت به دندان مصنوعی
-راحت و عادی شدن فرایند غذا خوردن
-افزایش اعتماد به نفس
-افزایش سلامت دهان و دندان
-دوام قابل توجه و بلند مدت
-آسودگی به خاطر عدم نیاز به خارج کردن دندان

حداقل سن برای دریافت ایمپلنت چقدر است؟

متاسفانه ایمپلنت دندان را تنها پس از رشد کامل فک میتوان استفاده کرد. در صورتی که پیش از پایان دوره رشد فک جایگذاری شود، میتواند مانع از ادامه رشد فک شده و همچنین دندانهای دیگر نیز رشدشان متوقف می شود.

پسرها: حداقل ۱۷ ساله

دخترها: حداقل ۱۴ تا ۱۵ ساله

در سنین نامبرده، فک تا حدی رشد کرده است که جایگذاری آن دیگر تاثیری بر رشد آن نمیگذارد. 

چه افرادی می توانند ایمپلنت دندان بگذارند؟

شرایط لازم برای جایگذاری ایمپلنت دندان عبارت است از لثه های سالم، استخوان کافی، پایبندی به مراقبت و رعایت بهداشت مناسب در دندان و لثه های اطراف.

برخی افرادی که برای درمان ایمپلنت آمادگی کافی ندارند:

-کودکان و نوجوانان
-زنان باردار
-افراد به شدت سیگاری
-افرادی که مواد مخدر یا الکل مصرف میکنند
-افرادی که تحت دوز بالای پرتو درمانی در ناحیه سر یا گردن قرار گرفته اند
-افرادی که بیماریهای مزمن یا مشکلات سیستمیک از جمله دیابت کنترل نشده، بیماریهای بافت همبند، هموفیلی و یا ضعف ایمنی قابل توجه دارند.
-افرادی که برخی داروها مانند داروهای استروئید یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف میکنند

-افرادی که دندان قروچه شدید دارند یا فکهایشان را به هم میفشارند

ایمپلنت ها بر اساس انواع دسته بندی

ایمپلنت های دندان بر اساس شکل، موقعیت یا روش مورد استفاده برای جایگذاری، اندازه، بدنه و غیره دسته بندی می شوند:

-بر اساس روش مورد استفاده برای جایگذاری: ایمپلنتهای ساب پریواستیل و ایمپلنتهای اندواستیل

– از نظر انواع سطح و بدنه: اکثریت ایمپلنتهای دندانی از تیتانیوم ساخته شده اند اما مواد سطحی ایمپلنت متفاوت است. سطح ناهموار و متخلخل در مقایسه با سطح صاف تیتانیوم، موجب تماس بیشتر با استخوان میشود. انواع دیگر ایمپلنت از نظر سطح بدنه عبارتند از اسید خراش داده، شن پاشی شده، سطح زبر شده، پوشش هیدروکسی اپاتیت پاشش پلاسما، پاشش پلاسما و سطح تیتانیوم ریزشیار.

-بر اساس اندازه: ایمپلنت با پلتفرم استاندارد، ایمپلنتهای با پلتفرم پهن و ایمپلنتهای باریک یا مینی ایمپلنت.

-بر اساس مراحل درمان: ایمپلنت یک مرحله ای، ایمپلنت دو مرحله ای، ایمپلنت فوری

-بر اساس نوع سر یا متصل کننده: متصل کننده شش ضلعی داخلی، متصل کننده شش ضلعی خارجی، متصل کننده هشت ضلعی داخلی

– از نظر تعداد دندانهای جایگزین: جایگزین یک دندان، جایگزین چند دندان، جایگزین کل دندانهای یک فک

 دلایل شکست درمان ایمپلنت

  • ضعف برنامه ریزی
  • شکست جراحی
  • شکست در پروتز
  • شکست در زیبایی

 بازسازی استخوان فک برای درمان ایمپلنت

 به انواع عملهایی که برای ساخت و تقویت استخوان استفاده میشوند تا درمان ایمپلنت دندان را بتوان انجام داد، بازسازی استخوان (Bone augmentation)گفته میشود. در صورتی که استخوان فک بیمار به اندازه کافی ضخامت نداشته باشد یا بیش از حد نرم باشد، احتمالا پیش از جراحی جایگذاری ایمپلنت، باید پیوند استخوان صورت بگیرد.

پیوند استخوان قاعده ای محکمتر و بیشتر برای ایمپلنت ایجاد میکندکه این امر موفقیت درمان را تضمین میکند. در این عملها معمولا استخوان یا مواد شبه استخوان به فک پیوند زده میشود. پیوند ممکن است از استخوان خود بیمار باشد و یا این که از استخوان فراوری شده و آماده یا به دست آمده از شخص دیگر (بانک استخوان) برای این منظور استفاده شود. مواد پیوندی آماده به دو شکل عمل میکنند: ۱- موجب رشد استخوان پیرامون به سمت بخش پیوندی میشوند، ۲- باعث تغییر سلولهای اطراف پیوند، به استخوان میشوند.

نتایج بهتر درمان ایمپلنت با استفاده از لیزر

لیزر دیود برای کانتورینگ اطراف اباتمنت ایمپلنت گزینه ای بسیار خوب و محبوب است به خصوص در شرایطی که بافت بخش نگهدارنده را پوشش دهد. کاربردهای دیگر لیزر در ایمپلنت شامل تراشیدن بافت نرم، برداشتن بافت بسیار متورم و ملتهب، بریدن بافتهایی که در جای نامناسبی رشد کرده اند و موارد دیگر می باشد. با لیزر بسیاری از عملها امکان پذیر میشود. علاوه بر این، موفقیت و کارایی درمان بالا رفته و هزینه در بلند مدت کمتر میشود. به همین علت است که درخواست استفاده از لیزر برای درمان ایمپلنت و اوردنچر دائما در حال افزایش است.

 دوام ایمپلنت دندان چقدر است؟

نرخ از دست دادن ایمپلنت دندان به چند فاکتور وابسته است: چگونگی موقعیت آن در دهان، قرار گیری ایمپلنت بر روی استخوان طبیعی فک بوده است یا استخوان پیوندی، سیگاری یا عدم سیگاری بودن بیمار. میزان موفقیت کلی ایمپلنت در استخوان طبیعی فک ۹۵ درصد است اما در استخوان پیوندی این آمار به ۸۵ تا ۹۰ درصد تقلیل می یابد. در صورتی که بیمار سیگار مصرف میکند، احتمال از دست دادن ایمپلنت طبق آمارها دو و نیم برابر بیشتر از سایر افراد است.

درد و حساسیت پس از درمان ایمپلنت دندان

دندان درد هنگامی اتفاق می افتد که درمان ایمپلنت دندان موفقیت آمیز نبوده است. علاوه بر آن ممکن است درد ناشی واکنش بدن نسبت به سیمان دندان باشد که به این وضعیت پری سمنتیت (pericementitis) گفته میشود. در هر صورت، استخوان اطراف آن ممکن است تحلیل برود. در صورتی که فرد فورا به این وضعیت رسیدگی نکند، ممکن است آسیب دائمی به استخوان فک وارد شود.

اگر به محض این که درد شروع شد مراقبتهای لازم صورت بگیرد به راحتی وضعیت کنترل و درمان میشود اما هر چه بیشتر در درمان تعلل کنید در بلند مدت درد و هزینه بیشتری را تحمل میکنید. بهترین درمان در شرایط ایجاد حساسیت به ایمپلنت این است که ایمپلنت فورا خارج شود. دندانپزشک به راحتی این کار را در مطب انجام میدهد و مدتی پس از درمان، میتوانید ایمپلنت دیگری کار بگذارید.

آلرژی به تیتانیوم ایمپلنت

آلرژی به تیتانیوم چندان متداول نیست. در صورتی که نگران آلرژی تیتانیوم هستید یا دچار آلرژی تیتانیوم شده اید، نگران نباشید. شما باز هم میتوانید از انواع دیگر آن بهره ببرید. ایمپلنتهای غیر فلزی مورد تایید سازمانهای نظارتی و بهداشتی در دسترس هستند که اگر چه هنوز به اندازه ایمپلنت تیتانیوم متداول نشده اند و مطالعات کاملی روی آنها صورت نگرفته است، اما داده های اولیه نشان میدهند از کیفیتی برابر با ایمپلنتهای تیتانیومی برخوردارند.

منبع: شفاگستر

4.5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید