غذاهای گرم را در این ظروف سرطانزا مصرف نکنید

همزمان با ایام سوگواری محرم و صفر که نذورات بیشتری توزیع می‌شود، معاون مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره استفاده از نوشیدنی و غذاهای گرم در ظروف یکبار مصرف ، انتقال بیماری از طریق ذبح دام، و همچنین انتشار وبا از طریق یخ‌های صنعتی آلوده (قالبی بزرگ) هشدار داد.

به گزارش نبض ما به نقل از ایرنا، محسن فرهادی افزود: قبل از ماه محرم بخشنامه نظارت بر بهداشت مراسم دهه اول این ماه و همچنین مراسم روز تاسوعا و عاشورا و نیز اربعین به روسای تمام روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شد که بر اساس آن، ماموران بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی بر بهداشت آب و غذای هیئت‌های مذهبی، تکایا و مساجد نظارت و سرکشی کرده، در زمینه آموزش و فرهنگسازی برای رعایت اصول بهداشتی در این اماکن اقدام می‌کنند.

آزمایش مواد غذایی در محل با دستگاه‌های سیار

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: تفاوتی که بازرسی ماموران در سال جاری نسبت به سالهای قبل دارد این است که در سالهای گذشته اگر مورد یا نمونه آب یا غذای مشکوکی پیدا می‌شد، باید آن را به آزمایشگاه می‌فرستادند و چند روز طول می‌کشید تا جواب آزمایش معلوم شود اما امسال ماموران بهداشت محیط، دستگاه‌های سنجش پرتابل (سیار) همراه خود دارند.

وی افزود: ماموران بهداشت محیط امسال دستگاه‌های مختلف ترمومتر برای سنجش دمای غذا، دستگاه TPM برای سنجش کلسترول روغن غذا، دستگاه کنترل PH و اسیدیته ماده غذایی و نیز دستگاه سنجش آ لودگی میکروبی سطوح و مواد غذایی را با خود به همراه دارند.

فرهادی گفت: پس از بازرسی مواد غذایی و ظروف هیئت‌های مذهبی، تکایا و مساجد اگر به ضبط مواد یا کالاهایی نیاز باشد یا اگر لازم باشد اقدامات قضایی و حقوقی انجام شود، ماموران بهداشت در این زمینه اقدام می‌کنند.

آشپزها بیماری گوارشی نداشته باشند

وی با اشاره به مهم‌ترین توصیه‌ها و اصول بهداشتی نذورات ادامه داد: اولین توصیه رعایت اصول بهداشت فردی است، به خصوص توصیه می‌شود برای آشپزی و طبخ غذاها از آشپزهای حرفه‌ای که در رستوران‌ها و غذاخوری‌ها کار می‌کنند و کارت بهداشت دارند، استفاده شود، در غیر این صورت باید حتما مراقبت کنند که آشپزها یا کسانی که در طبخ غذا همکاری می‌کنند، بیماری گوارشی یا سرماخوردگی نداشته باشند. همچنین افرادی که در طبخ غذا و سرو آن همکاری می‌کنند نباید دستشان آلوده باشد یا دخانیات مصرف کند.

فرهادی گفت: نکته بسیار مهم دیگر بهداشتی بودن مواد خام مصرفی در طبخ نذورات است، برای تهیه دام (گاو و گوسفند) نیز حتما باید به مراکز مجاز تحت نظارت شهرداری و سازمان مدامپزشکی مراجعه کنند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: موارد متعددی مشاهده شده است که بعد از ذبح دام امعا و احشای آن در محل ذبح‌ رها شده و همین مسئله عامل مهم انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مانند بیماری تب مالت، سیاه زحم و تب خونریزی دهنده کریمه گنگو می‌تواند باشد.

خطر ابتلا به سرطان از طریق ظروف یکبار مصرف

فرهادی ادامه داد: نکته بسیار مهم دیگر نحوه استفاده از ظروف از جمله ظروف یکبار مصرف است، اولین توصیه این است در صورتی که امکان شست و شوی بهداشت ظروف معمولی در مساجد وجود دارد، مانند داشتن ظرفشویی، ظروف غذاهای نذری را در ماشین‌های ظرفشویی ضدعفونی کرده و بعد استفاده کنند، در غیر این صورت به ناچار باید از ظروف یکبار مصرف مناسب استفاده شود.

وی گفت: ظروف یکبار مصرف که برای مواد غذایی گرم استفاده می‌شود باید از جنس ظروف آلومینیومی، فوم یا ظروف گیاهی مقام به حرارت و قابل بازیافت باشد و البته باید دقت شود که این ظروف یکبار مصرف مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باشد، در غیر این صورت خود ظروف یکبار مصرف می‌توانند عامل انتقال بیماری باشند.

سرطانزا بودن ظروف یکبار مصرف پلیمری اثبات شده

فرهادی اضافه کرد: نکته بسیار مهم این است که ظروف یکبار مصرف پلاستیکی شفاف به هیچ وجه در برابر حرارت مقاوم نیستند و در صورتی که چای یا شیرداغ، آب جوش یا هر نوشیدنی و غذای داغ در آن‌ها ریخته شود، بلافاصله مونوپلیمرهای آن آزاد و وارد ماده غذایی می‌شود و در سرطان زا بودن این مواد هیچ شکی وجود ندارد و خطر سرطان زا بودن این پلیمرها کاملا ثابت شده است.

وی تاکید کرد: ظروف یکبار مصرف پلاستیکی شفاف فقط برای مصرف آب و نوشیدنی‌های خنک مناسب است و به هیچ وجه نباید از آن‌ها برای مواد غذایی داغ استفاده شود و هر جا چنین تخلفی صورت گیرد، مردم می‌توانند بلافاضله موضوع را به وزارت بهداشت گزارش کنند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: تلفن‌های ۱۹۰ و ۱۴۹۰ به صورت شبانه روزی شکایتهای مردم را دریافت می‌کنند و موارد اورژانسی مانند موارد منجر به مسمومیت را به سرعت رسیدگی می‌کنند و بقیه موارد را نیز در زمان مناسب که اغلب زیر ۲۴ ساعت است، مورد رسیدگی قرار می‌دهند.

وی گفت: شکایتهای مردمی دسته بندی می‌شود و به موارد بحرانی و غیر بحرانی تقسیم می‌شوند، هیچ اطلاعاتی نیز از فرد شکایت کننده، دریافت نمی‌شود، صدای افراد تماس گیرنده نیز ضبط نمی‌شود و حتی ماموران بهداشتی نیز نمی‌دانند که فرد تماس گیرنده چه کسی است، بنابراین هیچ خطری افراد گزارش کننده را تهدید نمی‌کند.

فرهادی درباره بیشترین شکایات مردمی به خبرنگار ایرنا گفت: در روزهای گذشته و سال گذشته بیشترین شکایات مردمی مرتبط با ماه محرم مربوط به استفاده نابجا از ظروف یکبار مصرف ، کشتار دام در محل نامناسب و رها کردن امعا و احشای آ ن بوده است.

خطر مسمومیت از طریق پخت غذا در دیگ‌های مسی

وی افزود: یکی از مواردی که می‌تواند هنگام طبخ غذا خطرساز باشد، استفاده از دیگ‌های مسی است که قلع اندود آن ریخته باشد، در این صورت مس ظرف غذا وارد برنج و ماده غذایی شده و باعث رنگین شدن برنج می‌شود که خطر مسمومیت را به دنبال دارد، مواردی از این تخلف نیز امسال شناسایی شد اما چون میزان خرابی ظرف مسی زیاد نبود، شدت آن زیاد نبود و منجر به مسمومیت زیادی نشد.
فرهادی گفت: مسمومیت با مس باعث اسهال و استفراغ می‌شود و غذایی که در این نوع ظروف پخته شود باید دور ریخته شود. وی در مورد استفاده از برنج‌های غیر استاندارد و حاوی فلزات سنگین نیز توضیح داد: بیشتر نذورات از برنج ایرانی استاندارد استفاده می‌کنند و امسال گزارشی مبنی بر استفاده از برنج‌های غیر مجاز یا آلوده در نذورات گزارش نشده است.

احتمال ابتلا به وبا از طریق یخ‌های صنعتی آلوده

وی همچنین تاکید کرد: نکته بسیار مهم دیگر استفاده از یخ‌های صنعتی است، همه مردم باید بدانند که تمام یخ‌های صنعتی موجود در بازار از آب غیر آشامیدنی تهیه می‌شود و مصرف آن در شربت‌ها و مواد غذایی مصرفی می‌تواند خطر انتقال وبا و بیماری‌های اسهالی را به دنبال داشته باشد، به خصوص اینکه در فرایند حمل و نقل این یخ‌ها بارها آن‌ها را روی زمین می‌گذارند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه کرد: توصیه ما به مردم این است که تا جای ممکن برای مصارف اندک از یخسازهای یخچال‌های خانگی استفاده کنند و در صورتی که امکان آن نیست از یخ‌های بسته بندی شده در بسته‌های پلی اتیلنی شفاف که مورد تایید سازمان غذا و داروست استفاده شود.

1.5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید