چگونه خود کم بینی را کمرنگ کنیم؟

اغلب انسانها چنین حسی دارند، حسی که شما فکر می کنید تنها برای شماست. حسی چون احساس خود کم بینی . به گفته دکتر هادی صادق این حسی است که می توان بر آن غلبه کرد.

نبض ما – سید محمد موسوی جلال

چنانچه شما در خود احساس خود کم بینی می کنید، فکر نکنید فقط این شما هستید که چنین حسی دارید بلکه اغلب انسان ها دارای چنین حسی هستند. تحقیقاتی روی 300 دانشجوی دانشگاه به عمل آمده که نشان می دهد، از بین 150 دانش جوی پسر و 150 دانشجوی دختر چنین احساسی را تجربه کرده اند. با این تفاوت که بعضی بسیار شدید و در برخی ضعیف است. حتی دانشجویان خودپسند و مغروری که کسی تحمل معاشرت با آن ها را ندارد از داشتن چنین حسی محروم نیستند. به بیان دیگر خودپسندی و غرور آن ها در نتیجه حسی است که با انزجار و تنفر از دیگران نشان داده می شود. نبض ما با دکتر هادی صادق، روان شناس و روان درمان، مشاور مدارس برتر ایران درباره علل خود کم بینی به گفت و گو نشسته است:

چگونه عقده خود کم بینی در ما به حداقل برسد؟

بعضی از روانشناسان مدت ها بین دو حس حقارت و عقده ی خود کم بینی به تحقیق پرداخته اند، البته این دو حس با یکدیگر متفاوت هستند. یکی منشا درونی و دیگری عاملی بیرونی دارد. نتایج تحقیقات نشان می دهد، با تلاش و کوشش به موقع می توان این حس را به حداقل رسانید. طوری که به ما آزار نرساند و از دیگران جدا نسازد. بدانید هر فردی می خواهد خوشگل، خوش هیکل و خوش لباس، ثروتمند، فیلسوف، سیاستمدار، کاشف و تو دل برو باشد. اما باید بدانید که یک فرد روحانی و خشک مقدس نمی تواند دروغگو، متقلب و سیاستمدار باشد. در واقع نمی توان تمام خواسته های جورواجور را در یک نفر جمع کرد. مثلا یک ثروتمند نمی تواند یک قدیس باشد. کسی که پول جمع می کند، نمی تواند خود را  یک جوان عاشق جلوه دهد.

به عبارت دیگر باید تلاش کنیم، حقیقتی که در شما وجود دارد برای خود روشن سازید که چه در شما وجود دارد و چه استعداد هایی را در خود می توانید پرورش دهید. یک شخص لاغر و نهیف نمی تواند پهلوانی بنام گردد. بنابراین عمل لیست و فهرستی در خصایص خود را خوب مورد مطالعه قرار داده و یکی از آن ها را که به شما آرامش حقیقی می دهد برگزینید و دنبالش نمایید.

کسی که می خواهد دانشمند شود تمام توجهات خود را در علم جستجو می کند و به کار می اندازد.  اگر انسان بخواهد همه چیزهای خوب را در آن واحد داشته باشد، تقریبا غیر ممکن است چون ساعات زندگی ما آنقدر طولانی نیست که برای رسیدن به تمام توقعات خود کفایت کامل داشته باشیم.

آیا عقده حقارت می تواند مانع رسیدن به اهداف باشد؟

بدانید که این طور نیست، زیرا اگر آرزوی غیر ممکن نکنید و در رابطه با  خود فرد منصفی باشید حتما در رسیدن به اهداف ممکن خود موفق خواهید شد. آشکار است که برای کم کردن عقده خود کم بینی از آرزوهای ضد و نقیض و غیر ممکن دست بردارید و بجای 20 یا 30 هدف و آرزو فقط از چند تایی که می توانید انجامش دهید، استفاده کنید.

آیا عدم اعتماد به نفس با کاهش خود کم بینی در رابطه است؟

بله صد درصد اعتماد به نفس در هر فردی می تواند بیش از هشتاد درصد رفتار های بیرونی را کنترل کند. در واقع یکی دیگر از راه های کم کردن خود کم بینی این است که یاد بگیرید، چگونه در آن تغییر ایجاد کنید. لازم است، ایمان و اعتقاد خود را به توانایی های تان زیاد کنید و بگذارید اعتماد به نفس تان زیاد شود و در انتخاب راه به خود اطمینان داشته باشید و دچار وسواس نگردید.

راهکارهای عملی برای افزایش اعتماد به نفس و کاهش خود کم بینی؟

برای درک این موضوع داستانی را عنوان می کنم. بازرگانی نزد روانپزشکی رفت و تقاضای درمان کرد. او می گفت: من تاکنون فرد خوبی برای همکارانم بودم اما نمی دانم چرا در حال حاضر نافرمانی می کنند. در گذشته هر کاری را که می کردم و دستوری که می دادم قبول داشتند اما امروزدگرکون شده اند. نمی دانم چرا می خواهند حرف خود را به کرسی بنشانند. روانپزشک گفت شما دچار خود کم بینی شده اید برای این کار سه راه به شما پیشنهاد می کنم:

  • ضعف و کمبودی را که وجود دارد و فکر می کنید باعث این حال شده است را تجزیه و تحلیل کنید. در زمانی آرام با خود تعقل کنید و بیاندیشید. این حالت در کارمندان بیشتر می شود و به فکر راه چاره باشید تا بتوانید دلایل را پیدا کنید. بعد از مدتی کارهایی که تا حالا انجام داده اید، تغییر می کند و به همچنین رفتار زیر دستان شما هم متغیر می شود.
  • درون آینه ای خود را در حال دستور دادن نگاه کنید. در این حالت تغییراتی را در گفتار و حرکات خود انجام بدهید که برای خود مطبوع و مطلوب باشد.
  • توانایی هایی را در خود به وجود آورید یا گسترش دهید که در توان و حد خودتان است نه اینکه از دیگران تقلید کنید.

گاهی اوقات به جای حمله ی مستقیم به خصلتی که فاقد آن هستید می توانید برای کم کردن حس حقارت استعدادی را که بیشتر دارید، جایگزین خصلت ها یا حتی عقاید خود کنید. اگر عقده ی حقارتی که در وجود خود پنهان کرده اید از بین ببرید، قطعا بدانید با تغییر حس خود کم بینی در شما کمتر و بعد از بین خواهد رفت.

2.7/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید