با قرص سرماخوردگی سرطان مثانه را درمان کنید

محققان ژاپنی متوجه شدند که یک داروی تجویزی برای درمان سرماخوردگی می‌تواند در جلوگیری از گسترش سرطان مثانه نیز کاربرد داشته باشد.

به گزارش نبض ما به نقل از ایرنا، پژوهشگران در پی مطالعه ای جدید دریافتند که مصرف نوعی داروی ضد التهابی غیر استروئیدی مانع از گسترش سرطان در موش ها می شود و همچنین مقاومت بدن آنها را در برابر شیمی درمانی کاهش می دهد. همین یافته امید هایی را در زمینه درمان سرطانی ایجاد کرد که سال ۲۰۱۴ فقط در انگلیس بیش از پنج هزار قربانی گرفت.

سرطان مثانه را می توان به دو نوع تقسیم کرد: تهاجمی به عضله که در مرحله ۴ آن، ۱۰ درصد امکان دارد بیمار پنج سال دوام آورد و نوع تهاجمی به غیرعضله که ۹۰ درصد امکان پنج سال بقا وجود دارد.

برای نوع دوم سرطان مثانه معمولا داروهای متعارف این بیماری مانند سیسپلاتین cisplatin تجویز می شود، اما این بیماری به مرور مقاوم می شود و به سایر اندام ها تسری پیدا می کند.

در آزمایش هایی که در دانشگاه هوکایدو ژاپن انجام شد، سلول های سرطان مثانه با آنزیمی درخشان نشانه گذاری شدند که به محققان امکان می داد واکنش سلول ها به درمان را ردیابی کنند. سپس این سلول ها به موش ها تزریق شد.

این سلول ها به محض ورود به بدن موش ها تکثیر شدند و پس از ۴۵ روز تومورهای متاستاز یافته در کبد، ریه ها و استخوان موش ها تشخیص داده شدند.

اما محققان دریافتند که تزریق فلو فنامیک اسید، دارویی که برخی مواقع برای درمان سرماخوردگی تجویز می شود، گرایشات تهاجمی سلول های سرطانی را از بین برد و موجب اثر گذاری مجدد داروهای شیمی درمانی شد.

سرطان مثانه که نهمین سرطان مرگبار در اروپا است، سال ۲۰۱۲ میلادی در سراسر جهان حدود ۱۶۵ هزار قربانی گرفت.

افرادی که زیاد سیگار می کشند، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان مثانه دارند، طوری که حدود ۵۰ درصد مردان سیگاری امکان ابتلا به سرطان مثانه را دارند و این مقدار در زنان سیگاری به ۳۱ می رسد.

عوامل شغلی نیز در ابتلا اهمیت دارد، مانند کارگران صنایع رنگ و لاستیک سازی، نقاشی و نفت که بیشتر در معرض ابتلا هستند.

4/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید