آیا استفاده از مکمل جلبک در درمان بیماری ها موثر است؟

شاید نام مکمل های ویتامین C، ویتامین D و روغن ماهی را شنیده باشید، اما مکمل های جلبک چطور؟ آنها یک چیز هستند و در واقع در حال افزایش محبوبیت در دنیای مکمل های غذایی به شمار می روند. اما مکمل جلبک چیست و برای درمان چه بیماری هایی مورد استفاده قرار می گیرند؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش ها با ادامه این پست از نبض ما همراه باشید.

جلبک چیست؟

جلبک ها حدود دو میلیارد سال یا بیشتر وجود داشته اند. برخی از مردم آن را به عنوان یک گیاه و برخی دیگر به عنوان یک تک سلولی یاد می کنند. در نهایت می توان گفت که جلبک ها گروهی از موجودات هستند که در طبقه بندی حیوان، گیاه، قارچ یا باکتری قرار نمی گیرند. اسپیرولینا یک سیانوباکتری (جلبک سبز آبی) است که در آب شیرین یا شور یافت می شود و در کمپ باکتری ها قرار دارد. در حالی که کلرلا یک گیاه یوکاریوتی است که در اقیانوس زندگی می کند و برای زندگی و رشد فقط به دی اکسید کربن، آب، نور خورشید و مقادیر کمی مواد معدنی نیاز دارد.

مکمل جلبک چیست؟

در ابتدا اولین سوالی که ممکن است به ذهن شما خطور کرده باشد این است که آیا این مکمل ها واقعا از جلبک ساخته شده اند؟ پاسخ بله است. مکمل‌های جلبک معمولاً از دو جلبک کلرلا یا اسپیرولینا ساخته می‌شوند. این دو نوع جلبک متفاوت با فواید تغذیه‌ای و سلامتی بسیار چشمگیر هستند. در واقع، فواید جلبک به دلیل غلظت بالای ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و پروتئین‌ها به قدری آشکار است که معمولاً از آنها به عنوان سوپر فود یاد می‌شود. در واقع چندین گونه دیگر وجود دارد که دارای همپوشانی و همچنین برخی از مزایای سلامتی متمایز هستند.

جلبک کلرلا

کلرلا یک نوع جلبک آب شیرین است که از دریاهای تایوان و ژاپن به دست می آید. در واقع به دلیل دارا بودن مواد بسیار خوب و مغذی، به طور گسترده به عنوان یک غذای فوق العاده شناخته شده است. اما برخی از مواد تشکیل دهنده کلرلا عبارتند از:

  • پروتئین
  • ویتامین B-12
  • آهن
  • اسیدهای چرب امگا 3
  • مواد معدنی

جلبک اسپیرولینا

همانند کلرلا، اسپیرولینا نیز یک جلبک است. البته یک جلبک سبز آبی، که به عنوان یک ماده سوپر فود طبقه بندی می شود. این گیاه در دریاچه های قلیایی غنی از مواد معدنی رشد می کند و به وفور در مکزیک، آفریقای مرکزی و شرق آفریقا یافت می شود. این جلبک حاوی مواد زیر است:

  • 2 گرم پروتئین
  • 67 گرم کربوهیدرات
  • 54 گرم چربی
  • 8 میلی گرم کلسیم
  • 2 میلی گرم آهن
  • 14 میلی گرم منیزیم
  • 8 میلی گرم فسفر
  • 95 میلی گرم پتاسیم
  • 73 میلی گرم سدیم
  • 7 میلی گرم ویتامین C

و حاوی تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات و ویتامین های B-6، A و K نیز می باشد.

مقایسه کلرلا در مقابل اسپیرولینا

کلرلا حاوی موارد مقادیر زیادی از کالری (115 کالری در 28 گرم)، اسیدهای چرب امگا 3، پروویتامین A، ریبوفلاوین، منیزیم و روی است.
اسپیرولینا حاوی مقدار بیشتری ریبوفلاوین، تیامین، آهن، مس و کالری کمتری (81 کالری در 28 گرم) است.

چرا باید مکمل های جلبک مصرف کرد؟

از آنجایی که مکمل های جلبک حاوی مقادیر زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که می توانند به روش های متعددی عمل کنند. از طرفی به بدن انرژی داده، از سیستم ایمنی محافظت کرده و با بیماری ها مبارزه می کنند.

به عنوان مثال، جلبک قهوه‌ای برای کاهش وزن، سرطان، فیبرومیالژیا، آرتریت، استرس، بیماری قلبی، کلسترول بالا و مجموعه ای از بیماری های جدی دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.
انواع جلبک سبز آبی سرشار از مواد مغذی بوده و همچنین به عنوان یک تقویت کننده انرژی به حساب می آیند. این جلبک ها به طور طبیعی برای کمک به کاهش وزن، تب یونجه، دیابت، استرس، خستگی، اضطراب، افسردگی و سندرم پیش از قاعدگی استفاده می شوند. جلبک سبز آبی همچنین برای درمان رشد پیش سرطانی داخل دهان، بهبود حافظه و بهبود سلامت کلی گوارش استفاده شده است. مطالعات همچنین نشان داده است که نوع سبز آبی دارای خواص ضد ویروسی، ضد توموری، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد حساسیت، ضد دیابت و ضد باکتری است.

مزایای سلامتی مصرف مکمل های جلبک

مکمل های جلبک به دلیل بالا بودن سطوح امگا 3 (چربی های ضروری) معروف هستند که می توانند در بسیاری از زمینه های مرتبط با سلامتی از جمله موارد زیر مورد استفاده قرار گیرند:

  • عملکرد قلب و عروق
  • عملکرد سیستم عصبی
  • مصونیت
  • حافظه و تمرکز
  • خلق و خو
  • کنترل قند خون

آنها همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هستند که قادرند رادیکال های آزاد را در بدن خنثی کرده و از آسیب سلولی و بافتی جلوگیری کنند.

آیا امگا 3 جلبک مفیدتر است؟

جلبک ها مملو از اسیدهای چرب امگا 3، از جمله اسیدهای چرب ضروری، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) هستند. هر دوی این چربی های اساسی به طور طبیعی توسط بدن ما تولید نمی شوند و فقط در جلبک ها یا ماهی ها یافت می شوند. به طور سنتی، مکمل‌های امگا 3 از ماهی یا روغن‌های کریل تهیه می‌شوند که به دلیل سمیت ناشی از فلزات سنگین و آفت‌کش‌ها، به طور فزاینده‌ای به صورت ناپایدار و مشکل‌ساز دیده می‌شوند. در مقابل، روغن جلبک Omega 3 DHA و EPA توسط ریزجلبک‌ها تولید می‌شوند، نه توسط ماهی، که بیشتر به عنوان یک گزینه پایدار در نظر گرفته می‌شود.

عوارض مصرف مکمل جلبک

همانند همه مکمل‌ها، مکمل‌های روغن جلبک نیز می‌توانند برای افزایش سطح امگا 3 و سطوح مختلف ویتامین و مواد مغذی دیگر استفاده شوند. اگر میزان کافی از آنچه را که از رژیم غذایی روزانه خود نیاز دارید دریافت نکنید. آنها باید مطابق با راهنمایی توصیه شده مصرف شوند.

افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید و کسانی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند باید از مصرف آنها خودداری کنند، زیرا می توانند سیستم ایمنی را تحریک کنند.

افرادی که دارای اختلالات لخته شدن خون هستند یا داروهای ضد انعقاد مصرف می‌کنند باید از مصرف جلبک‌های سبز آبی نیز اجتناب کنند، زیرا ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهند. برخی از مکمل‌های کلرلا نیز ممکن است حاوی ید باشند، اگر تحت ید درمانی بوده و دارای مقادیر بالایی از آن هستید باید به خاطر داشته باشید. سطح ید اکثر مکمل های جلبک برای گیاهخواران مناسب هستند.

همیشه قبل از مصرف مکمل‌های جدید، از جمله مکمل‌های جلبک، تحقیقات خود را انجام دهید تا مطمئن شوید که بهترین گزینه ممکن را برای خود و بدنتان مصرف می‌کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم