شکر ضد دیابت در شیرینی های سنتی یزدی

با تلاش های معاونت غذا و داروی استان یزد و همکاری با شیرینی پزی های این استان، شیرینی سنتی یزد، با شیرینی های دیابتی تولید می شود که بدون شکر است.

به گزارش نبض ما به نقل از سلامت آنلاین، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد در اشاره به استفاده از شکر های دیابتی با بیان این که در افراد ۳۰ سال به بالا در استان، از هر ۴ نفر یک نفر مبتلا به دیابت هستند، از راهکارهای انجام شده برای کاهش قندشیرینی های یزدی خبر داد.

دکتر محمدرضا میرجلیلی درباره اقدامات انجام شده در استان یزد برای مبارزه با دیابت گفت: در هفته سلامت با حضور وزیر بهداشت و مقامات استان، سند مبارزه با دیابت را تصویب و کار را با آن شروع کردیم. در این سند آمده است که دانشگاه علوم پزشکی باید بتواند طی چند سال شیوع دیابت و عوارض آن را کمتر کند.

وی افزود: دانشگاه همچنین با مرکز تحقیقات دیابت یزد در ارتباط است. این مرکز ۲ سال است به مراکز تحقیقاتی بهتری مجهز شده تا بیماران دیابتی بهتر شناخته شوند و تمام بیماران دیابتی ۶ سال به بالا را در این مرکز به شکل رایگان غربالگری می شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به این که در زمینه پیشگیری از دیابت تنها دانشگاهی هستیم که پوشش جمعیتی برنامه های بهداشتی آن کامل است و بیشتر جمعیت استان وارد سامانه سیب شده اند، تصریح کرد: یکی از این برنامه های بهداشتی غربالگری و پیشگیری از دیابت است که آموزش های لازم در این باره داده می شود و مبتلایان به کارشناسان تغذیه معرفی می شوند.

میر جلیلی در باره اقدامات این دانشگاه برای آینده اظهار داشت: آموزش هایی را در مدارس شروع کردیم و مدارس حامی طرح دیابت در این استان داریم. حدود ۱۰۰ مدرسه در استان به وسیله کارشناسان آموزش دیده اند و به این ترتیب هم کودکان یاد می گیرند که برای جلوگیری از ابتلا به دیابت باید چه کاری انجام دهند و هم اگر خانواده دیابتی باشند این موضوع را پیگیری می کنند.

وی در باره مذاکره دانشگاه با مراکز صنعتی و تولیدی برای کاهش شکر در فرآورده ها و تولیدات خود گفت: معاونت غذا و دارو با مراکز مختلف از جمله شیرینی پزی های یزد وارد مذاکره شده است و شیرینی های جایگزین قند که کالری کمتری را دارد به این مراکز معرفی کرده ایم. در حال حاضر در معروف ترین شیرینی های یزد که همان شیرینی سنتی یزد است، شیرینی های دیابتی تولید می شود که بدون شکر است و جایگزین های گیاهی شیرین کننده در آنها استفاده می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: در عین حال تمام واحدهای تولید کننده محصولات غذایی را ملزم کرده ایم که برچسب تغذیه و میزان کالری را به محصولات خود بچسبانند و همچنین میزان شکر را در محصولات غذایی خود کاهش دهند.

وی با اشاره به این که جایگزین شکر در این فرآورده های غذایی معمولاً مالتودکستر است، تصریح کرد: قبلا با گیاه استویا این محصولات شیرین می شد که مالتودکستر جایگزین آن شده است و سازمان غذا و دارو این محصول را به عنوان جایگزین بهتر شکر تشخیص داده است.

 

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم