ظاهر چاقی را درست نکنید

درمان چاقی و اضافه وزن مشکل بسیاری از افراد در جامعه است و حتی کودکان و نوجوانان نیز امروزه درگیر آن هستند، عوامل مختلف و متنوعی در این پدیده نقش دارد و راهکار متفاوتی برای لاغری توصیه می شود اما نکته حائز اهمیت این است که با جراحی فقط ظاهر قضیه درست می شود.

به گزارش نبض ما به نقل از سلامت آنلاین، دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران با اشاره به این‌که چاقی در ایران رو به تزاید و پیشرفت گذاشته و اکنون حدود ۱۵ درصد از کودکان و نوجوانان کشور ما دچار چاقی و اضافه وزن هستند گفت: روش هایی چون لیپولیزر و لیپوساکشن درمان چاقی به شمار نمی روند و بیشتر از نظر ظاهری و زیبایی کاربرد دارند.

دکتر محمد هاشمی گفت: اساسا چاقی به عنوان یک معضل بهداشتی در برابر کلیه جوامع اعم از توسعه یافته یا در حال توسعه مثل جامعه ما قد علم کرده است.

وی در گفتگو با سلامت آنلاین، افزود: در گروه کودکان و نوجوانان حدود ۱۵ درصد از کودکان و نوجوانان کشور مبتلا به چاقی و اضافه وزنند. همچنین حدود ۴۷ درصد از جمعیت بالغ شهری در آقایان و بیش از ۵۰ درصد خانم ها به درجاتی از اضافه وزن و چاقی دچارند.

دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی با بیان اینکه اهمیت این موضوع بیشتر در کودکان و نوجوانان نمود پیدا می کند، خاطر نشان کرد: چاقی می تواند زمینه ساز بروز بسیاری از بیماری های غیر واگیر از جمله بیماری های قلبی و عروقی و یا دیابت باشد. وقتی فرد در سنین پایین تر مبتلا به چاقی می‌شود طبیعتا بیماری هایی که در اثر چاقی به آن مبتلا می شود نیز در سنین پایین‌تر دامنگیر وی می شود.

هاشمی با یادآوری اینکه چاقی چشم اندازه تیره ای را برای آینده سلامت درکلان جامعه ما به تصویر خواهد کشید، درباره وضعیت چاقی در ایران پیش‌بینی کرد: با توجه به تغییر شیوه زندگی، دسترسی به خوراکی های بیشتر و پرکالری، و فعالیت کمتر مردم، پیش بینی می شود که روند بروز اضافه وزن و چاقی رو به تزاید و افزایش است.

او افزود: متاسفانه درمان چاقی سیر کند و دشواری دارد و بهترین راه مبارزه با این معضل پیشگیری از آن است. باید توجه و انرژی خود را معطوف به پیشگیری از چاقی کنیم نه اینکه بگذاریم افراد چاق و دچار عوارض آن بشوند و بعد برای درمانش اقدام کنیم.

دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی خاطر نشان کرد: با توجه به گستره مبتلایان به چاقی و اضافه وزن بازار بزرگی هم برای درمان آن ایجاد شده و فرصت برای افرادی که قصد فریب کاری و فرصت طلبی دارند مهیا شده و در نتیجه، انواع و اقسام روش ها به شکل قانونی و غیر قانونی تبلیغ می شود. با این حال، بر اساس آنچه مورد تایید مجامع علمی است، تنها روش درمان چاقی و اصلاح اضافه وزن، اصلاح شیوه زندگی است؛ یعنی رعایت یک الگوی غذایی درست و فعالیت بدنی متناسب با وضعیت هر فرد.

هاشمی درباره برخی از روش های جراحی که برای درمان چاقی به کار برده می شود نیز گفت: برخی از روش های جراحی که باعث محدود کردن دستگاه گوارش می شوند به عنوان یکی از روش های درمانی در گروه هایی که مبتلا به اضافه وزن و چاقی مفرط هستند می تواند کاربرد داشته باشد ولی جراحی هایی مثل لیپولیزر و لیپوساکشن فقط روی ظاهر افراد اثر می گذارد و درمان چاقی به حساب نمی آید؛ گرچه در طبقه بندی جراحی های زیبایی جایگاهی دارند و می توانند بر زیبایی افراد اثرگذار باشند؛ ولی تاکید می شود که درمان چاقی به حساب نمی آیند.

3/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید