راز موفقیت در کتاب «سنگفرش هر خیابان از طلاست»

کتاب سنگ فرش هرخیابان از طلاست به مجموعه ای از رفتار های صحیح و غلط و توضیح آنان برای مدیریت ریسک و تحلیل و برنامه استراتژیک می پردازد. نویسنده این کتاب (موسس شرکت دوو ) تجربیات جذاب و مدیریتی از تجربیات موفق خود را بیان کرده است.

معرفی نویسنده

به گزارش نبض ما، (کیم وو چونگ ) رئیس هیئت مدیره  و موسس شرکت دوو است. ایشان در 19 دسامبر 1936 در شهر “تا اگو” به دنیا آمد. پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و متوسطه در سال 1960 موفق به اخذ دانش نامه اقتصاد از دانشگاه “یانسی” کره گردید. پس از یک سال خدمت در شورای توسعه اقتصادی کره که یک ارگان دولتی است، کار تجاری خود را در شرکت “هان سانگ” آغاز نمود و تا قبل از سال 1967 که خود (صنایع شرکت دوو) را تاسیس کرد در این شرکت تا مقام مدیریت ارتقا پیدا کرد. در حال حاضر شرکت دوو با بیش از 70 شعبه در جهان فعالیت دارد.

آقای کیم تا کنون جوایز بی شماری را دریافت داشته است و از طرف دانشگاه های معروفی موفق به اخذ دکترای افتخاری گشته است . ایشان در سال 1978 ضمن اهدائ کلیه دارایی خود” بنیاد شرکت دوو” را تاسیس کرد؛  این بنیاد با کمک به بسیاری از افراد تا به حال 5 بیمارستان روستایی و عمومی در کره تاسیس کرده است.

خلاصه کتاب

تاریخ از آن کسانی است که آمال و هدف دارند.در گذشته های دور مردم کره در فقر بسیاری زندگی می کردند. آن روزها سزشار از آرزوهایی بودم .در این میان تنها چیزهایی که جوان به همراه دارد مهمترین آنها آرزو است .مردمی که آرزو دارند زنده هستند .امروزه جوانان مانند گذشته آن آرزوها را ندارند. اگر هم دارند بیشتر روی آنچه موجود و قطعی است بنا نها شده است. آرزو اشخاص را می سازد و شخصیت او را کنترل می کند. البته یک فرد با اهداف وآرزو های غلط همان قدر خطر ناک است که شخص بی هدف. تنها هنر من این بود که برای رسیدن به آرزو هایم تلاش کردم و اکثر آنها را به سرانجام رساندم. هدف جدیدی انتخاب کردم و شرکت دوو را از جنبه های مختلف توسعه دادم . من هنوز هم این آرزو را در قلبم دارم که روزی کالای کره ای بهترین در جهان باشد.

موسس شرکت دوو ادامه می دهد من یک آرزوی دیگر هم دارم و آن این است که در خاطره ها به عنوان یک بنیان گذار مورد احترام باقی بمانم. جوان بی هدف، جوان نیست. آرزو برای جوانان بسیار ضروری است. تاریخ متعلق به کسانی است که در زندگی امید های بزرگ داند.

واقعا خطری بزرگتر از این وجود ندارد که به جای خوش بینی متضاد آن را انتخاب کنیم. من شخصا خوش بین هستم و نکته ای که مرا از سایر تجار متمایز می سازد این است که تجربه ی من در احیا کردن شرکت ها و کارخانه ها نیز که به حالت ورشکستگی افتاده بودند. مهارت و دانش مدیریت لازمه ی هر فعالیت اقتصادی جدید است. اگر تنها یک درصد شانس موفقیت وجود داشته باشد ،یک تاجر واقعی آن را به صورت جرقه ای می بیند که می تواند آتشی بیفروزد.

مدیر شرکت دوو در جای دیگر کتاب می گوید من به آینده ی کره خوش بین هستم. هم نسلان من خیلی کوتاه قد هستند چون ما غذای کافی برای خوردن در اختیار نداشتیم ولی امروزه جوانان بسیار سرحال تر هستند و اینها برای من بسیار نیرو بخش است.

نیاز برای تبدیل ممکن ها به واقعیت ها چیزی است که باید با فداکاری همگی  به وجود بیاید. با وجود یشرفت سیستم آموزشی ولی گره ها و نقاط کوری در رشد شخصیت جوانان وجود دارد. امروزه یک روند فکری آشفته به وجود آمده که افراد طالب سود و کار کمتر هستند. جذابیت شغلی که بعضی از شرکت ها به وجود می آورند از مزایای بیشتری که سایرین می دهند، بیشتر است. در اغلب اشخاص نوعی کبر و خود پرستی محسوس به وجود آمده که اگر تمام مردم بخواهند اینگونه باشند جامعه را سردرگمی فرا خواهد گرفت که در فرد سردرگمی اجتماعی و در اجتماع جنگ و خون ریزی را به وجود می آورد.

یکی از تجربه های خوب من بازسازی پالایشگاه نفت خام آنتورپ بود. با وجود اینکه این شرکت در آستانه ی نابودی بود من کارشناسانی را برای بررسی فرستادم نتایج آن این بود که کارکنان این پالایشگاه تمایلی به ادامه فعالیت مفبد ندارند و شرکت در معرض نابوی است پس تصمیم من ان بود که این شرکت را بخرم و با مدیریت جدید که تیمی کارآمد از مدیران منتخب بود آن را بازسازی کنم. در مدت کمتر از یک سال نتایج مان بسیار خوب بود. دلیل خوشحالی من از این پروژه این است که اهمیت تصمیم گیری صحیح را می اموزد. کاری که مدیر سابق ان توانست انجام دهد.

هر چقدر که شما دارای مشاوران برجسته باشید باز هم مجبورید تصمیم نهایی را خودتان بگیرید امیدوارم اطرافتان مشاوران خوبی باشند برای داشتن مشاوران خوب نیاز نیست راه دوری بروید. تک تک دوستان و افراد خانواده تان می توانند کسانی باشند که از کمکشان بهره مند شوید.

یکی از سوالات ذهن من نا برابری شرایط اقتصادی کشور های شمال و جنوب اروپا است. شاید بتوان دلیل آن را خواب بعد از ظهر مردم جنوب اروپا دانست که با وجود برابری ساعات کارشان با مردم شمال اروپا خواب ظهر را دارند. پس نیروی کار عظیمی از دست می دهند و طبیعی است که اقتصاد ضعیف تری داشته باشند. مشکل بسیاری از مردم این است که کار را در حد رفع تکلیف انجام می دهند. این افراد پس از انجام کاری معین که به آنها محول شده دست از تلاش می کشند.

این طرز تفکر نه سودی برای شخص دارد نه برای جامعه. بنابراین من از جوانان انتظار دارم همیشه خلاقیت نشان دهند. نه اینکه تابع جمع باشند و مطالعاتشان را در حد رفع نیاز متوقف کنند. ههیچگاه سعی و تلاش خود را در حد رفع نیاز متوقف نکنید.

بسیاری به من لقب جادوگر داده اند و این به این دلیل است که من در بسیاری از رشته ها که ربطی به تحصیلم ندارد متخصص می باشم. ما در زمان تقسیم شدت علوم تخصصی زندگی می کنیم. شرایط زندگی متنوع تر شده و در سطوح مختلف نیاز بیشتری به افراد کارشناس احساس می شود البته این تقسیم بندی ها ارزش کار را از بین نمی برد. بلکه به معنی تلاش برای تخصص بیشتر می باشد .البته لازم است که از کار های متنوع و وسیعی سر رشته داشته باشید. معلومات عمومی نیاز همه است. امروزه قدرت و شخصیت انسان مجزا از یکدیگر نیستند. و مقام وقتی به وجود می آید که شما تنها فردی باشید که بتوانید یک کار مشخص را انجام دهید. استاندارد و محک سنجش امروز تخصص است. خلاصه اینکه درک و آگاهی صحیح کسب کنید و انها را عمیق تر سازید.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید