چگونه محرم اسرار بیمار شویم؟

ارتباط موثر در جهان امروز کلید و رمز موفقیت در ارایه خدمات است؛ نکته مهم در برقرار ارتباطات این است که هر واژه، ارتباط غیر کلامی، تصاویر نوشتاری و گفتار ممکن است برای افراد مختلف در فرهنگ های مختلف معانی خاص داشته باشد.

ارتباط موثر خوب و سالم بین پزشک و بیمار سنگ زیر بنای مراقبت های خوب پزشکی است. تحقیقات نشان می دهد، بیشتر تشخیص های پزشکی و تصمیم های درمانی براساس اطلاعات به دست آمده از مصاحبه است و اساس مصاحبه پزشکی ارتباط است. توانایی برقرارکردن ارتباط موثر یک مهارت اساسی انسان است و مانند بسیاری از مهارت ها بعضی افراد استعداد ذاتی بیشتری برای برقراری ارتباط نسبت به بقیه دارند، اما مهارت ها می توانند و باید پیشرفت کنند.

اهمیت ارتباط موثر در پزشکی

امور پزشکی، مداخله مستقیم در حیطه شخصی افراد را موجب می شود؛ امری که از لحاظ اخلاقی چندان پسندیده نیست. از سوی دیگر پزشکی حرفه ای است که بدون بهره مندی از احساس انسانی و همدلی و اعتقاد نمی توان آن را به درستی انجام داد و همین باعث می شود که پزشکان از لحاظ اخلاقی جایگاه ویژه ای داشته باشند. در سال های اخیر، اخلاق پزشکی در سطح وسیعی در جامعه مطرح شده و موجب افزایش آگاهی مردم نسبت به این امور شده است.

پزشکان با ادای یک سوگند، متعهد می شوند به نجات زندگی ها بپردازند و در اوج رضایت از زمانی که پشت سر گذاشته اند، امیدوار به آینده ای پرثمر، بر منصب طبابت می نشینند. پزشکان به سبب این شغل، در طول روز با افراد زیادی از گروه های مختلف جنسی، اجتماعی و سنی مواجه می شوند. این افراد گرچه باهم فرق دارند اما پزشک همه را با یک نام مشترک یعنی بیمار می شناسد و بیمار می داند که می تواند به او اعتماد کند و مشکل خود را با وی درمیان گذارد. به دلیل همین اعتماد، بیمار، تصمیم گیری درباره سلامت خود را به پزشک می سپارد.

قابلیت و توانایی علمی پزشک از مهمترین دلائل این اعتماد است اما آنچه بیمار بدان نیاز دارد تنها تجربه و مهارت علمی پزشک نیست بلکه او طبیبی را برای درمان دردش می جوید و طبیب، پزشکی است که درمان را با حس همدردی و محبت نسبت به بیمار خود همراه می سازد.

موضوعات کتاب

با توجه به مطالب بیان شده، ارتباط موثر پزشکی با بیمار، به درمانگر کمک می کند تا اطمینان وی را از لحاظ روانی به دست آورده و به اطلاعات کاملی پیرامون بیماری، نشانه ها و سوابق آن دست یافته، از این طریق روند درمان را آسان تر نموده و سرعت بخشد. در کتاب حاضر که در هشت فصل مهارت های برقراری ارتباط موثر :

  • تفنن، سلیقه یا ضرورت
  • آغاز جلسه
  • گردآوری اطلاعات به ایجاد رابطه
  • ارائه توضیح و برنامه ریزی
  • پایان جلسه
  • ارتباط موضوعات خاص با اصول مهارت های ارتباطی

تدوین گردیده سعی بر آن بوده که به تمامی زوایای موضوع ارتباط با بیمار پرداخته شود و موارد و نکته هایی نیز در به دست آوردن مهارت در این مقوله گوشزد گردد. این کتاب توسط جاناتان سیلورمن، سوزان کرتز و ژولیت دراپر نوشته و توسط محمد جلیلی و سارا مرتاض هجری ترجمه شده است.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم