آسپرین ضد سرطان است؟

آسپیرین را بسیاری از افراد به عنوان یک مسکن ساده و رقیق کننده خون در مبتلایان به انسداد عروق خونی می شناسند. مصرف آسپیرین به طور روزانه به هیچ عنوان توصیه نمی شود و حتما می بایست با صلاحدید پزشک باشد تا خطراتی مانند خونریزی جان فرد را تهدید نکند.

بسیاری از پزشکان بر این باورند که مصرف آسپیرین از بروز حملات قلبی، سکته ها، انواع سرطان ها و حتی زایمان زودرس جلوگیری می کند. بالا رفتن سن و سابقه خونریزی، این احتمال را افزایش می دهد. تحقیقات حاکی از آن است که علاوه بر تأثیر آسپیرین روی کاهش ابتلا به بیماری های قلبی، می تواند خطر بروز سرطان روده بزرگ را نیز کاهش دهد.

به گزارش نبض ما، پیام آزاده دانشیار دانشگاه شهید بهشتی، در گفتگو با فارس گفت: مصرف آسپیرین به صورت متداول در بیماری های قلبی-عروقی تجویز می شود. در سالهای اخیر پژوهش های متعددی بر روی این داروی نام آشنا در زمینه سرطان انجام شده و در حال حاضر شواهد قوی و معتبری مبنی بر کاهش بروز سرطان کولون با مصرف آسپیرین به طور منظم وجود دارد.

به گفته آزاده، بزرگترین و جامع ترین تحقیقی اخیراً که در این زمینه انجام شده، نشان داده است که مصرف منظم حداقل یک آسپرین به مدت پنج سال، احتمال ابتلا به برخی از انواع سرطان مانند سرطان روده، معده و مری را حداقل 30 درصد کاهش می دهد و حتی مرگ و میر ناشی از آن را می کاهد. به عبارت دیگر، شاید در حال حاضر بهترین روش پیشگیری از بروز سرطان، پس از قطع سیگار و کاهش وزن، مصرف آسپیرین به طور روزانه باشد.

آزاده با اشاره به اینکه آسپرین سال هاست به عنوان داروی نجات دهنده در بیماران قلبی و عروقی به خصوص بیماری های عروقی قلب در پیشگیری ازحمله های قلبی و درمان آن نقش کلیدی ایفا می کند. به گفته این متخصص سرطان، شواهد و مطالعات متعددی در سالیان اخیر مبنی بر نقش پیشگیری کننده آسپرین در ایجاد سرطان ها و کاهش و مرگ و میر ناشی از آن به چاپ رسیده است.

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: به هر حال در آخرین و بزرگترین تحقیقات تا به امروز مشخص شده این دارو نقش بسیار مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان های مختلف علی الخصوص سرطان های دستگاه گوارش دارد.

این تحقیق بزرگترین مطالعه در زمینه نقش یک دارو در پیشگیری از بروز مرگ و میر ناشی از سرطان است و به خوبی نشان دهنده نقش آسپرین حتی با دوزهای بسیار پایین است.

مصرف آسپیرین باعث کاهش سرطان روده

وی اضافه کرد: به طوری که مصرف روزانه دوز پایین آسپرین باعث کاهش سرطان های روده 35 درصد و کاهش و مرگ و میر ناشی از آن تا حدود 40 درصد، سرطان معده 35 درصد و سرطان مری 50 درصد بوده است.

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: اهمیت این تحقیق از آنجاست که مهمترین عامل در کشور سرطان های دستگاه گوارش است حال آنکه این سرطان ها تا به امروز به غیر از نقشی که بر تغییر سبک زندگی (چاقی و ورزش کردن و …) دارد؛ با دارو و روش خاصی غیر قابل پیشگیری بوده و در مراحل پیشرفته اغلب منجر به مرگ افراد شده است.

وی بیان کرد: لازم به ذکر است که در این تحقیق نقش پیشگیرانه آسپرین در دیگر سرطان ها از جمله سرطان پستان لوزالعمده و ریه و …. مشخص شده است.
آزاده تاکید کرد: آسپرین هم مانند هر دارو و یا ماده ساخت بشر عوارض خاص خود را هم دارد که قضاوت آن با طبیب تجویز کنده است حال با آنالیز این تحقیق بزرگ به نظر می رسد فواید این داروی طلایی ساخت بشر بسیار بر مضرات آن می ارزد.

خیلی از ما عادت داریم حتی بدون تجویز دارو توسط پزشک، خودسرانه اقدام به مصرف دارو کنیم و همین مساله باعث بالا رفتن آمار مصرف خودسرانه دارو در کشور شده است.

ماده فعال موجود در آسپیرین

مطالعات اخیر هم نشان داده که اسید سالیسیلیک موجود در آسپیرین که نوعی ماده فعال به شمار می رود، پروتئینی را مسدود می کند که می تواند وارد سلول های مغزی شده و به مرگ فرد منجر شود.

این فرآیند در بیماری آلزایمر و پارکینسون مشاهده می شود. نتایج آزمایش ها نشان دهنده آن است که می توان داروهایی یافت که درمان احتمالی بیماری های عصبی باشند، ولی به مطالعات گسترده تر و آزمایش های بالینی بیشتری برای اثبات این قضیه نیاز است.

محققان بر این باورند که تحقیقات در نهایت به ترکیبات مشتق شده از اسید سالیسیلیک خواهد رسید که مؤثرتر و ایمن تر از آسپیرین هستند.در مورد مصرف آسپیرین تنها نگرانی که وجود دارد، این است که این دارو می تواند باعث بروز خونریزی هایی در مجاری گوارشی به ویژه معده و مغز شود. آنها همچنین دریافتند اسید سالیسیلیک موجود در آسپیرین، پروتئین عامل التهاب را در برخی سرطان ها از جمله سرطان روده بزرگ، مسدود می کند.

تجارت پرخطر

افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند، گزینه اول مصرف آسپیرین هستند تا از این طریق مانع بروز بیماری قلبی شوند که به آن پیشگیری اولیه می گویند. البته در این میان، دانشمندان معتقدند مصرف این دارو حتی در افرادی که سابقه بیماری قلبی داشته اند، می تواند خطر ابتلا به حملات و سکته های قلبی را کاهش دهد که به آن پیشگیری ثانویه می گویند.

در واقع آسپیرین با جلوگیری از تشکیل لخته های خونی در عروق خونی، مانع از بروز آن نوع از بیماری های قلبی می شود که حملات و سکته های قلبی را به دنبال دارند. خطرات ناشی از مصرف آسپیرین بیشتر از سایر درمان هایی مانند داروهای استاتین (کاهنده کلسترول خون) است که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری قلبی ـ عروقی استفاده می شود.

آسپیرین پیش از تولد نوزاد

در حالی که محققان در مطالعات اخیر عنوان کرده اند افراد باید آسپیرین را حداقل 5 سال یا در نهایت 10 سال برای پیشگیری اولیه از بروز بیماری قلبی و سرطان روده بزرگ مصرف کنند، ولی در این میان، زنان باردار باید فقط 5 ماه از این دارو استفاده کنند. مصرف آسپیرین بچه از پیش از 16 هفتگی بارداری به بعد برای زنان باردار بی خطر است و روش مقرون به صرفه ای برای کاهش موارد خطر زایمان زودرس به شمار می رود.
در واقع، محققان برای حفظ سلامت مادر و جنین مصرف آسپیرین به طور کوتاه مدت را به همه زنان باردار توصیه می کنند و به دلیل جوان بودن، کمتر در معرض خونریزی قرار دارند.

2.3/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید