با چای سبز هوشمند شوید

چای سبز به عنوان یک نوشیدنی سنتی از دیرباز در چین مورد استفاده بوده است. مردم این کشور در تهیه بسیاری از داروها و مرهم از این چای استفاده می کنند.

چای سبز نوعی چای است که از جوانه‌ها و گلبرگهای تازه گیاه به دست می‌آید.  فرایند تولید این چای  با چای سیاه کمی متفاوت است چای سبز انواع مختلفی همچون چینی و ژاپنی دارد. نوع ژاپنی آن به اوچا  معروف است.

چای سبز را به علت داشتن موادی مانند کاتچین ضدسرطان و آنتی‌اکسیدان دارای خواص دارویی مفید می‌دانند، که نسبت به آنتی‌اکسیدان‌های معروفی چون ویتامین‌های C و E بسیار قوی‌تر عمل می‌کند.(میزان کمتری کافئین دارد۲۰ تا ۳۰، و کمتر مضر است) به تازگی علاوه بر مردم چین، چای سبز در بسیاری از کشورهای جهان طرفداران فراوانی یافته‌است. دلیل اصلی این استقبال، آشنایی مردم دیگر کشورها با خواص درمانی این نوع نوشیدنی است. نوشیدن روزانه ۳ تا ۴ فنجان چای سبز، مانع از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.

براساس پژوهش های انجام شده  جای سبز در بهبود یا جلوگیری از بسیاری از بیمار های ازجمله سرطان ، ورم مفاصل ،کاهش کلسترول ، آلزایمر ، پارکینسون ، فشار خون بالا ، آسم و شماری دیگر از بیماری ها موثر است . جدیدترین تحقیقات انجام شده بر ترکیبات این نوع از چای، نتایج جالبی را از تاثیر این چای بر برخی از بیمارها به دست داده است .

در مطالعه انجام گرفته در سال ۲۰۱۴، نشان داده شد که ترکیبات خارج شده از چای سبز، بر مغز تاثیر گذاشته و باعث تقویت حافظه می شود. این مطالعه بر روی افرادی که از سلامتی کامل برخوردار بودند چنین نتیجه ای را به همراه داشت. البته تعداد افراد مورد مطالعه قرار گرفته تنها ۱۲ نفر بود.

در پی مطالعه دیگر انجام گرفته بر روی این نوع از چای، ثابت گردید که مواد خارج شده از چای سبز، در درمان بیماری جنون dementia موثر است. چرا که این مواد مستقیما بر کارآیی مغز تاثیر می گذارند.

علاوه بر تاثیرات مثبت چای سبز بر بیماری هایی چون dementia و آلزایمر می تواند برای بیماران مبتلا به سندرم داون نیز مفید باشد.

سندرم داون حاصل نوعی اختلال در کروموزم شماره ۲۱ است. سالانه بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کودک با این نوع اختلال متولد می شوند. این بیماری باعث ناتوانی های جسمی و ذهنی در این کودکان می شود.

ترکیبی به نام ای جی سی جی EGCG، از چای سبز آزاد می شود که در مرکز مطالعات ژنتیک سی آر جی CRG، در اسپانیا به تحقیق بر روی آن می پردازند تا با استفاده از این ترکیب، از اختلال کروموزمی که در بیماران سندرم داون به وجود می آید جلوگیری کنند.

اسکن مغزی نشان می دهد که مصرف این نوع از چای می تواند در پیشبرد کارکرد قسمتی از مغز که مرتبط با یادگیری زبان ها است نیز موثر باشد.

همان طور که قبلا نیز به آن اشاره شد، ای جی سی جی EGCG، یا همان ترکیب آزادشونده از چای سبز، می تواند در درمان جنون dementia موثر باشد. مطالعات انجام شده نشان می دهد که تاثیر این ترکیب در سنین جوانی بیش از تاثیرات دیده شده از آن در سنین بالاتر است.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید