دستور پزشک یا برچسب قرص آسپرین ؟

یک قرص آسپرین بزرگسالان ممکن است احتمال مرگ به علت حمله قلبی را در حدود ۲۰ درصد کاهش دهد که باعث می شود مصرف قرص آسپیرین یکی از  اثربخش ترین اقدامات حیات بخش در پزشکی محسوب می شود.

گرد آوری- نبض ما

در برخی از افراد مصرف منظم قرص آسپیرین ، روشی برای پیشگیری از عود برخی علایم یا وقایع قلبی می باشد. اگر درگذشته دچار حمله قلبی، حمله گذرای ایسکمیک (TIA) یا یک سکته مغزی ایسکمیک یا آنژین قلبی عود کننده (درد سینه) شده اید، ممکن است پزشک برای شما قرص آسپیرین تجویز نماید.

نتایج برخی از تحقیقات نشان داده اند که ممکن است مصرف قرص آسپیرین به پیشگیری از وقوع اولین بار این رخدادها نیز کمک نمایند. آسپیرین به جریان خون کمک می کند و احتمال تشکیل لخته خون را کاهش می دهد.آسپیرین از طریق کاهش فعالیت پلاکت ها در خون عمل می کند.بر اساس داده های به دست آمده، اگر روند مصرف آسپرین درست صورت گیرد، می توان از ۱۱ مورد بیماری قلبی عروقی پیشگیری کرد.

وقتی که پلاکت ها مقداری از چسبندگی خود را از دست می دهند، احتمال تشکیل لخته خون کمتر می شود.همچنین ممکن است آسپیرین به محافظت در برابر التهاب سرخرگ ها کمک کند که در اثر تصلب شرایین (آترواسکلروز) رخ می دهد. همچنین ممکن است آسپیرین به پیشگیری از بروز حمله قلبی در افراد مبتلا به دیابت (بیماری قند خون) کمک کند.

نحوه مصرف قرص آسپیرین

مصرف مرتب قرص آسپیرین با مصرف گاهگاهی آن برای مواردی مثل سردرد فرق می کند. مصرف مرتب قرص آسپیرین دارای برخی از عوارض جانبی می باشد. شما بدون مشورت با پزشک نباید شروع به مصرف آسپیرین برای درمان بیماری قلبی خود نمایید.

برای پاسخ به این پرسش که آیا مصرف آسپرین برای شما مفید است یا خیر، پزشک ابتدا یک ارزیابی اولیه انجام می دهد. پزشک ابتدا سابقه پزشکی و خانوادگی، سایر داروهای مصرفی از جمله ویتامین ها یا مکمل های گیاهی، آلرژی ها و احتمال بروز برخی عوارض جانبی خاص مانند خونریزی معده را در شما بررسی می نماید. سپس پزشک میزان خطر نسبی را در برابر منافع مصرف دارو می سنجد و مقدار (دوز) صحیح مصرف قرص آسپیرین را در شما تعیین می نماید. اگر مبتلا به برخی از بیماری ها مثل اختلالات خونریزی دهنده، آسم، اولسرها (زخم ها) و یا بیماری کلیوی هستید، ممکن است مصرف قرص آسپیرین در شما گزینه خوبی نباشد.

393340_900

اگر پزشک مصرف قرص آسپیرین را به شما توصیه نمود، بهتر است دقیقا مطابق توصیه وی قرص آسپیرین را مصرف نمایید تا از حداکثر فواید آن بهره مند شده و احتمال عوارض جانبی آن به حداقل برسد. برگه دستور مصرف موجود در جعبه محتوی قرص آسپیرین برای مصرف عمومی است، نه برای بیماران قلبی، لذا آن را مطالعه نمایید ولی از دستورات پزشک خود تبعیت کنید. برچسب محصولی را که خریده اید بخوانید تا مطمئن شوید که قرص، حاوی مقدار صحیحی از دارو می باشد که پزشک مصرف آن را برای شما توصیه نموده است.

برچسب موجود بر روی قوطی دارو را برای یافتن نام ماده موثر دارو (تحت عنوان “آسپیرین” یا “استیل سالیسیلیک اسید”) بررسی نمایید. اگر دچار هرگونه عارضه جانبی پس از شروع مصرف آسپیرین مانند درد معده، سو هاضمه، دل پیچه یا مدفوع سیاه رنگ (نشانه خونریزی داخلی) شدید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

مصرف قرص آسپرین در طی یک حمله قلبی یا سکته مغزی

اگر شما دچار علایم هشداردهنده حمله قلبی(نظیر درد سینه) شدید، مهمترین اقدام تماس با اورژانس یا ۱۱۵می باشد. هرگز بدین صورت عمل نکنید که ابتدا آسپیرین مصرف کنید تا ببینید که آیا درد کم می شود یا خیر و سپس با اورژانس تماس بگیرید. بلکه ابتدا با اورژانس تماس بگیرید و سپس یک عدد قرص آسپیرین بزرگسالان مصرف نمایید.

گرچه قرص آسپیرین خود سبب درمان حمله قلبی نمی شود، اما بسیاری از متخصصین جویدن یک عدد قرص آسپیرین بزرگسالان به هنگام احتمال حمله قلبی را توصیه می نمایند. البته اگر به قرص آسپیرین حساسیت دارید یا مبتلا به نوعی بیماری هستید که مانع استفاده شما از آسپیرین می شود، آسپیرین مصرف ننمایید و در این رابطه به توصیه های پزشک خود عمل کنید. پاسخگوی اورژانس (تلفن ۱۱۵) ممکن است ابتدا از شما در مورد حساسیت دارویی سوال نموده و سپس مصرف قرص آسپیرین را توصیه نماید.

همچنین تکنسین پزشکی اورژانس ممکن است یک عدد قرص آسپیرین را همراه با سایر داروها به شما تجویز نماید. یک قرص آسپیرین بزرگسالان ممکن است احتمال مرگ به علت حمله قلبی را در حدود ۲۰ درصد کاهش دهد که باعث می شود مصرف آسپیرین یکی از هزینه اثربخش ترین اقدامات حیات بخش در پزشکی محسوب می شود.

istock_000010252148_small

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان دچار سکته مغزی شده اید، آسپیرین مصرف نکنید یا استفاده از آن را به فرد بیمار توصیه نکنید، چرا که تمامی سکته های مغزی توسط لخته خون ایجاد نمی شوند. پرسنل بخش اورژانس بهترین افراد برای تصمیم گیری در مورد این مسئله هستندکه آیا مصرف آسپیرین در نوع خاصی از سکته مغزی مفید و بدون خطر می باشد یا خیر؟

پیشگیری از حمله قلبی دیابتی ها

پزشک ممکن است علاوه بر داروهایی که استفاده می کنید به شما توصیه کند که روزانه از مقدار کمی آسپرین هم استفاده کنید. یک فرد دچار دیابت نسبت به سایر افراد، استعداد بیشتری جهت لخته شدن خون دارد و آسپرین بنظر می رسد مانع از تشکیل شدن لخته خون بوسیله سلول های خونی می شود.

پزشک ممکن است پایین ترین دوز (مقدار) موثر را برای شما توصیه کند که اغلب بین ۸۰ تا ۱۶۰ میلی گرم است. بدلیل آنکه بیشتر افراد دچار تحریک دیواره معده متعاقب مصرف آسپرین می شوند، ممکن است شما ترجیح دهید که از قرص های آسپرین با پوشش روده ای استفاده کنید. این پوشش قرص آسپیرین را قادر می سازد تا از معده بدون حل شدن عبور کند و بجای آن در روده حل شود.

این امر از عوارض نامطلوبی چون درد معده و تهوع جلوگیری می کند. برخی افراد نمی توانند به شکل مطمئن از آسپرین استفاده کنند. اگر می دانید که دچار آلرژی نسبت به آسپرین هستید، احتمال خونریزی دارید، به تازگی دچار خونریزی گوارشی شده اید، بیماری کبدی دارید، یا سنتان کمتر از ۲۱ سال است (عوارض آسپرین در افراد جوان هنوز به خوبی بررسی نشده است) باید از مصرف آسپرین پرهیز کنید. در افرادیکه نمی توانند آسپرین مصرف کنند، پزشک ممکن است داروی جایگزینی نظیر «کلوپیدوگرل» را تجویز نماید.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید