شیک ترین سفره شب یلدا

در شب یلدا خویشاوندان نزدیک در خانه بزرگ خانواده گرد می آیند در سرمای آغازین زمستان، دور کرسی نشستن و تا نیمه شب میوه و آجیل و غذا خوردن و به فال حافظ گوش کردن از ویژگی های شب یلدا است.

برگزاری مراسم شب یلدا ، اگر بتوان نام جشن بر آن نهاد، آیینی خانوادگی است و گردهمایی ها به خویشاوندان و دوستان نزدیک محدود می شود.

ایرانیان نزدیک به چند هزار سال است که شب یلدا آخرین شب پاییز را که درازترین و تاریکترین شب در طول سال است تا سپیده دم بیدار می مانند و در کنار یکدیگر خود را سرگرم می دارند. خانواده ها در این شب سعی می کنند که با تزیین سفره ها و خوردنی ها، لحظات مفرحی را کنار یکدیگر رقم بزنند.

در ادامه این مقاله به توضیحاتی در مورد تزیین میوه و آجیل شب یلدا می پردازیم.

تزیین هندوانه شب یلدا

1- هندوانه را از عرض و بدون دسته باز هم زیکزاکی یا دالبر برش داده واین بار در ظرفی مربع شکل برش دهید و با چنگالهای سفید کوچکی که از فروشگاههای لوازم شیرینی می توانید تهیه کنید در این هندوانه های مربعی شکل زده و از مهمانان شب یلدا خود پذیرایی کنید. می توانید برای زیباتر شدن هندوانه تان از ترافل که بر روی آن می پاشید استفاده نمایید.

2- پوست هندوانه را تا نیمه با یک چاقوی تیز طوری بردارید که سفیدی های زیر پوست باقی بماند وتنها پوست سبز آن جدا شود،سپس یک گل رز را در نظر گرفته وبا برشهایی بر روی پوسته ی سفید هندوانه آن را بوسیله ی چاقوی لیزری به شکل گل در بیاورید.

3- هندوانه را از وسط نصف کرده و همراه با پوست آن، برشهای نیم دایره ای هم اندازه ای درست کنید همانطور که همیشه برش می دهید با این تفاوت که همه هم اندازه و نسبتا نازک باشند، سپس آنها را درون سینی گرد سیلور یا کریستال و بلور مانند پره های پنکه مشترک در نقطه ای در مرکز قرار دهید.

تصویر تزیین هندوانه و انار برای شب یلدا را در این مقاله ببینید

تزئین آناناس

1- آناناس را با تاجش به شکل عمودی و از طول نصف کرده و داخل هر کدام را خالی کنید و آناناسها را نگینی و چهار گوش خورد نمایید. داخل یکی را، از آناناسهای نگینی و چند دانه انگور در لابه لای آنها پر کنید و بقیه را برای زدن به سیخهای چوبی کوچک کنار بگذارید. به سیخهای نازک کباب چوبی یک تکه آناناس، یک حلقه موز، یک تکه سیب، یک حلقه کیوی، نصف پر پرتقال را با فاصله رد کنید و یک عدد انگور درشت هم به نوک سیخ بزنید، سپس در ظرفی که می تواند سیلور یا کریستال مناسب باشد دو آناناس را به طوری که یکی پر از مخلوط آناناسهای خورد شده و انگور است و دیگری رابرعکس گذاشته و این سیخها را در آن فرو کرده قرار دهید.می توانید این سیخهای میوه ای را اطراف آناناس پر نیز فرو کنید.

2- آناناسها را به مربع هایی هم اندازه و نسبتا نازک و بزرگ برش دهید و سه تکه از آن را بر داشته و بین آنها را یا خامه ی شیرین شده همراه با پودر نارگیل یا پسته و یا بستنی وانیلی گذاشته و به تعداد درون ظرفی چیده ودر سفره شب یلدا خود قرار دهید.

تزئین انار

1- انار ها را در صورت خشک و سفت بودن تاجشان از قسمت تاجشان نیم ساعت درون آب ولرم قرار داده وسپس تاج آن را با دست از هم باز کرده تا مثل گلبرگهایی به پوست انار بچسبدو در کنار میوه ها قرار دهید.

۲- کلاهک وتاج انار را تا نیمه به گونه ای از آن جدا کنید که داخل انار هیچ به هم نریزد وبه شکلی در آید که انار از نیمه با پوست وقسمت رویی آن باز دیده شود.این مدل در کنار میوه های دیگر زیبا دیده خواهد شد.

3- می‌توانید آن را دانه دانه کنید و در ظروف سفالی رنگین قرار دهید و یک انار را نیز پوست بگیرید و گل انار را در وسط انارهای دانه شده بگذارید. چنانچه وقت این کار را ندارید می‌توانید در یک ظرف جدا انارها را بچینید و دو سه عدد آن را با دو برش به شکل گل چهارپر در لابه‌لای انارها بگذارید. اگر تمایل به بردن میوه‌های دیگر فصل نیز دارید حتی می‌توانید انارها را کنار آنها در ظرفی مناسب بچینید و با گل تزئین کنید.

تزئین سیب و پرتقال

1- چند عدد سیب سرخ را در ظرفی بچینید و همراه با آنها آجیل هایی مثل گردو و بادام درسته قرار دهید و برای زیبایی بیشتر می‌توانید مانند شکل از شکلات یا بیسکویت های زیبا یا از شمع های مختلف و رنگی نیز استفاده کنید

2- پرتقال را از اطراف ودور تا دور، دورانی مثل سیب پوست کرده وجدا کنید. پرتقال پوست شده را از وسط کاملا باز کرده وپوست آن را به شکل گل در آورده در وسط آن قرار دهیدوروی میوه های با پوست یا وسط ظرف میوه های پوست شده ی آماده قرار دهید.

3- پرتقال های پوست شده ی آماده را از هم جدا کرده و با میوه های پوست شده ی دیگر مثل سیب و کیوی و آناناس و خیار حلقه و خرد شده به طور جدا گانه در ظرفهای چند قسمتی یا ظرف گردی که خودتان آنها را جدا گانه می چینید قرار داده و برای پذیرایی با یک چنگال آماده کنید.

شب یلدا چه شبی است؟ برای اطلاعات بیشتر درباره آداب و رسوم شب چله این مقاله را بخوانید.

تزیین آجیل شب یلدا

آجیل را می‌توان هم به شکل مخلوط و هم به شکل تفکیک شده در سبد بریزید. در کنار آجیل معمولا راحت‌الحلقوم نیز گذاشته می‌شود که البته اگر آجیل را جدا جدا بچینید و روی آن را را با سلفون بپوشانید بسیار زیباتر است. روی سلفون را نیز با بستن روبان تزئین کنید.

تهیه میوه خشک برای شب یلدا

میوه های شسته و آماده شده را بر روی سینی یا روی پارچه ی سفید تمیزی که روی یک میز یا سطحی که از زمین بالا تر است پهن کرده اید بریزید ودر جایی کاملا خشک و تاریک قرار دهید و باز پس از یک روز آنها را برگردانده و جابه جا نمایید.این روش بین 7 تا 8 روز طول می کشد تا میوه های شما خشک و برای مصرف آماده شوند.

در ادامه تصاویری از تزیین و سفره آرایی میوه و آجیل شب یلدا تقدیم می گردد.

شب یلدا خانه مادرزن باشید یا خانه مادرشوهر؟ در این مقاله به یک مشکل خانوادگی بزرگ پاسخ داده شده است.

4.5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید