آرامبخشی طبیعی به نام مرزنجوش

مرزنجوش در سراسر کره زمین روییده می شود و خواص تسکین کننده و آرام بخش این گیاه از قدیم شناخته شده است. همچنین روغن مرزنجوش طبع گرم دارد  و برای زن و مرد هر دو مفید است.

گردآوری- نبض ما

مرزنجوش با نامهای توکلیجه، مرزنگوش، حب الفیل، اذان الفار، ثاموس و ریحان سلیمان نیز نامیده می شود و معروف ترین خاصیت طبی آن آرامبخشی است. مزنجوش گیاهی علفی، یکساله ودر بعضی مواقع دوساله با ساقه ای راست و شاخه و برگ های متقابل بیضی شکل است. گلهای سفید و ریز آن از بغل برگها در خوشه های به هم فشرده ای می رویند. میوه آن به صورت فندقه و چهار قسمتی است و فقط در مناطق گرمسیری نشکیل می شود. تمام قسمتهای گیاه دارای عطر خوشایند است.

خواص مرزنجوش

از نظر پزشکی مرزنجوش سرشار از فلانوءیدها، تانن ها وگلیکوزیدهای فنولیک است و طبق گزارش های علمی دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد میکروبی قوی برعوامل پاتوژن انسانی و نیز عوامل فساد موادغذایی است و در نتیجه مصرف آن برای تقویت بدن در برابر عفونت ها بسیار موثر است.

مرزنجوش جسم و روح را گرمی می بخشد انقباض عضله ها و دردهای قاعدگی را تخفیف می دهد. از فشار روحی کاسته، آرامش می دهد. در رفع بی خوابی موثر است و به پایین آوردن فشار خون کمک می کند. برای هر نوع درد عضلانی روماتیسم، آرتروز، ناراحتی های قبل از قاعدگی و ناراحتی های تنفسی مفید است. همچنین برای ناراحتی آسم، برونشیت، سرفه و سرماخوردگی یکی از بهترین روغن ها است اثر آرام بخش مرزنجوش آن چنان است که میل جنسی را فرو می نشاند.

روغن مرزنجوش

روغن مرزنجوش برای سرفه، شکایت صفرا، گرفتگی معده و اختلالات گوارشی، افسردگی، سرگیجه، میگرن، سردرد عصبی، درد عصب، فلج، سرفه، آبریزش بینی استفاده می شوددر مواد غذایی، مرزنجوش ادویه آشپزی است.روغن مرزنجوش در تولید صابون و لوازم آرایشی به عنوان یک عطر استفاده می شود. برای دردهای شدید رماتیسمی و دررفتگی استخوان می‎توانید از روغن مرزنجوش استفاده کنید.

طرز تهیه روغن مرزنجوش

50 گرم مرزنجوش در 250 گرم روغن زیتون مخلوط کرده در یک شیشه درب‎دار محکم ریخته شیشه را در آب جوش گذاشته به مدت 3 ساعت آهسته در آب بجوشد سپس صاف نموده می‎توان از این روغن استفاده کرد.

این روغن با  روغن اترج، بابونه،  اکالیپتوس، سرو کوهی، استوخودس،نارنگی، رزماری، درخت چای، بهار نارنج و گل سرخ، به خوبی مخلوط می شود.

درمان کننده برونشیت و رماتیسم

برای درمان برونشیت،6 گرم مرزنجوش در 200 سی سی آب جوش 20 دقیقه دم کرده صاف نموده با عسل شیرین کنید یک ساعت بعد از غذا یک یا دو فنجان میل شود. این محلول برای درمان انواع سرماخوردگی‎ها مفید است. به مدت یک هفته استفاده شود.

گیاهی برای کاهش کلسترول

مرزنجوش منبع عالی فیبر است و صفرا و سموم سرطان زای موجود در روده ها را دفع می کند. مصرف منظم این گیاه باعث کاهش یافتن میزان کلسترول می شود.

مرزنجوش، برای شادابی پوست

سه قاشق غذاخوری مرزنگوش خشک را داخل قوری یا کتری دارای 750 میلی لیتر آب است بجوشانید. سپس آن را صاف کرده و با کمی گلاب مخلوط کنید و داخل تشت بریزید و صورت را داخل تشت قرار دهید و با آن آب صورت را بشویید.

آثار ذکر شده و موارد مصرف مرزنجوش

  • آشامیدن دم کرده آن بازکننده انسداد و گرفتگی های دِماغی (مغزی) و رافع سردرد سرد بلغمی و سوداوی است و زکام را قطع می کند.
  • عرق مرزنگوش به خاطر طبیعت گرم خود، بازکننده انسداد و گرفتگی های مغزی و درمان برخی سردردها می باشد .
  • کسانی که مبتلا به بی خوابی هستند و شبها خواب آرام و راحت ندارند و یا اینکه به درد شدید میگرن دچارند یا مبتلا به زکام مغزی شده اند مرزنجوش بهترین داروی شفابخش برای آنها می باشد.
  • دم کرده ۲ قاشق غذاخوری سرشاخه های خردشده گیاه در نیم لیتر آب جوش  در درمان سیاه سرفه و سایر سرفه ها و اسهال به کار می برند.
  • در استعمال  خارجی از اسانس آن به صورت پماد برای ضدعفونی کردن زخم ها و در تسکین رماتیسم و دندان درد و گوش درد در استعمال موضعی آن مصرف دارد.
  • استنشاق این گیاه عطسه آور و اشک آور بوده و در درمان سردرد ناشی از سرماخوردگی مفید می باشد .
  • خوردن دم کرده آن فرح آور است و برای درد سینه و سرفه و تنگی نفس و درد قلب و تحلیل نفخ و گاز و بادها و سختی در ترشح ادرار و حیض نافع است.
  • پخته شده آن به صورت ضماد، جای زخم و سالک که روی پوست مانده باشد را از بین می برد.

 

3.7/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. فرخ می‌نویسد

    این یک اشتباه است که بعضی از عطاریها نام دیگر مرزنجوش را توکلیجه میگویند. توکلیجه یعنی موی دار !!! مرزنجوش واقعی مو ندارد، همانطور که در عکس موجود در سایت هم دیده می شود. توکلیجه نام دوم چای کوهی است که دارای پرز و مو هست.

  2. ناشناس می‌نویسد

    از کجا میشه مرزنجوش را تهیه کرد

از پزشکان نبض‌ما بپرسید