هر آنچه باید در مورد گیاه گزنه و خواص شگفت انگیز آن بدانید…

گیاه گزنه به عنوان یک گیاه دارویی و درمانی، دارای انواع ترکیبات آنتی اکسیدان شامل پلی فنول‌ها، فلاونوئیدها، لکتین و استرول‌ها است که بر طبق مطالعات و پژوهش‌های پزشکی در سال‌های اخیر، در کاهش سطح قند خون مؤثر است. گیاه گزینه آنزیم‌هایی که روی جذب قند مواد غذایی اثر می‌گذارند مهار می‌کند و از سلول‌های بتا پانکراس که محل سنتر انسولین است محافظت می‌کند.

این بدین معنا می‌باشد که دوز مصرفی مناسب برای یک فرد با 80 کیلوگرم وزن 8 گرم است. البته در نظر داشته باشید که مصرف گیاه گزنه به تنهایی نمی‌تواند قند خون افراد دیابتی را کنترل کند، بلکه مصرف آن به عنوان درمان تکمیلی می‌تواند اثرات مفیدی در روند کلی درمان داشته باشد. همچنین مصرف گیاه گزنه می‌تواند اثر موقت داروهای شیمیایی را طولانی‌تر کند.

هرچند که مصرف گزنه به طور کلی در همه افراد، قند خون را کاهش می‌دهد، اما نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که مصرف گیاه گزنه، بر کاهش قند خون در دیابت نوع 2 تأثیر به سزایی دارد. برای استفاده از خواص گزینه بهتر است آن را به صورت دمنوش استفاده کنید. برای تعیین دوز مصرفی حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید و از درمان خودسرانه پرهیز کنید. 

روش های درمان دیابت

خواص گزنه برای پروستات

بزرگ شدن پروستات در مردان یک بیماری خوش خیم است که در جهان امروز تبدیل به یک بیماری شایع و همچنین اصلی‌ترین معضل در مردان میان سال و مسن شده شده است. آمار نشان می‌دهد که بزرگ شدن پروستات تقریباً 90 درصد مردان بالای 65 را درگیر می‌کند و در برخی موارد می‌تواند منجر به سرطان پرستات شود. بیماری پروستات با علائمی مانند تخلیه نشدن مثانه به صورت کامل، کاهش میزان ادرار و تکرر آن به صورت غیر طبیعی است.

در تحقیقات انجام شده در چند دهه اخیر مشخص شد که گیاه گزنه تأثیرات مثبتی بر بیماری پروستات دارد و مصرف مکرر این گیاه حتی می‌تواند از بروز بیماری پروستات جلوگیری کند و آن را به تأخیر بیاندازد.

 

در سال 2013 مطالعاتی در مورد تأثیر گیاه گزنه بر مردان مبتلا به بیماری BPH انجام شد. در این تحقیق مشخص شد بیمارانی که به صورت مرتب گیاه گزنه را مصرف می‌کردند، علائم شهودی بیماری در آن‌ها کمتر بود. در این تحقیق مشخص شد که مصرف روزانه 600 میلی گرم گیاه گزنه در بازه زمانی 6 الی 8 هفته، حتی بیشتر از مصرف دارو بر بیماران مؤثر بوده است. در بیمارانی که به صورت مرتب گیاه گزنه مصرف می‌کردند، علائم بالینی بیماری همچون حجم ادرار و جریان ادرار اصلاح شده بود.

در نتیجه این تحقیقات تأثیر قطعی گیاه گزنه بر بیماری بزرگ شدن خوشخیم پروستات ثابت شد. در نتیجه این تحقیق از عصاره گزنه در ساخت داروهایی که به درمان بیماری پروستات کمک می‌کنند استفاده می‌شود. علائم بالینی بیماری مانند تکرار ادرار، کم بودن حجم ادرار و قطره قطره خارج شدن آن و همچنین تأثیر در جاری شدن ادرار، همگی در بیماران اندازه گیری شده‌ بود و نتایج نشان داد که گیاه گزنه تقریباً بر همه این علائم تأثیر مثبت دارد و موجب بهبود این موارد در بیماران می‌شود. 

مضرات هایفوتراپی

خواص گزنه برای مو

1- براق کردن مو

از مهم‌ترین اثرات گیاه گزنه بر موی سر انسان، درخشنده و برق کردن موها می‌باشد. برای استفاده از گیاه گزنه برای براق کردن موی سر، فقط کافی است جوشانده این گیاه را با یک اسپری روی موها اسپری کنید.

2- رویش مو

گیاه گزنه علاوه بر تأثیر بر زیبایی مو و براق کردن آن، برای رویش آن نیز مفید واقع می‌شود. گیاه گزنه حاوی مواد مفیدی مانند سیلیکا و گوگرد است که بر روی رشد مو مؤثر هستند. برای استفاده از گیاه گزنه در جهت بهبود رویش مو، کافی است که ریشه‌ی این گیاه را در الکل طبی، در مقابل نور خورشید قرار دهید و پس از گذشت 2 هفته هر روز آن را روی کف سر مالیده و ماساژ دهید. این دارو علاوه بر تقویت رشد مو بر جلوگیری از ریزش مو نیز مؤثر است.

خواص گزنه برای رحم

تنظیم عادت ماهانه با گزنه امکان پذیر است. بسیاری از بانوان از خونریزی زیاد در دوران عادت ماهیانه رنج می‌برند.

گیاه گزنه علاوه بر تنظیم خونریزی، عادت ماهیانه را نیز تنظیم کرده و بی نظمی‌های به وجود آمده را درمان می‌کند. خواص گزنه برای رحم، به دلیل نداشتن عوارض داروهای شیمیایی و هورمونی قابل توجه است. گیاه گزنه همچنین حاوی آهن بوده و از کم خونی بانوان جلوگیری می‌کند.

آهن یک عنصر مهم برای مقابله با کم خونی است. فقر آهن در بانوان امروزه تبدیل به یک معضل مهم شده است و استفاده از مکمل‌های تقویتی نیز، برای بسیاری از افراد گران قیمت تلقی می‌شود. گیاه گزنه علاوه بر دارا بودن آهن، حاوی ویتامین‌هایی از قبیل A، B و C است که همگی در درمان کم خونی بسیار مفید هستند. خواص گزنه برای رحم فقط شامل این موارد نمی‌شود و این گیاه همچنین می‌تواند کیست تخم‌دان در بانوان را درمان کند.

خواص و مضرات حنا برای موی سر

خواص گزنه برای سرماخوردگی

گیاه گزنه علاوه بر خواص گفته شده، یک درمان عالی برای رفع التهاب و عفونت در بدن است. به همین دلیل یک درمان عالی برای سرماخوردگی به شمار می‌رود. برای استفاده از خواص دارویی این گیاه کافی است در زمان بیماری سرما خوردگی، ۳۰ گرم از برگ گیاه گزنه را در یک لیتر آب ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه آن را بجوشانید.


نبض ما

4/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. هادی می‌نویسد

    سلام.برای پیشگیری از مشکلات پروستات اورتیدین مفیده؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید