درمان بیماری های دهان با لیزر

عرصه پزشکی و دندانپزشکی به سمت و سویی می رود که بهره گیری از فناوری های نو به نوعی رقابت میان پزشکان و دندانپزشکان تبدیل شده است. با وجود این آگاهی از بایدها و نباید های درمان بیماری دهان و دندان با لیزر خالی از فایده نخواهد بود.

طی دهه اخیر، لیزر در پزشکی جای خود را باز کرده و بسیاری افراد می دانند که جراحی لیزری نسبت به اعمال جراحی معمول، با آسیب تهاجمی کمتر و دوران نقاهت کوتاه تر همراه است. با وجود این ، خیلی ها نسبت به کاربرد لیزر در دندانپزشکی آگاهی لازم را ندارند و آن را روشی پرهزینه تصور می کنند در حالی که کاربرد لیزر در شاخه های درمانی دندان و دهان مزیت هایی دارد.

به گزارش نبض ما، دکتر رضا فکر آزاد، متخصص بیماری های لثه در جراحی بافت نرم، لیزر مانند چاقو عمل می کند، اما نسبت به چاقو مزیت هایی دارد؛ اول آن که در مسیر برش، مکانیسم به گونه ای است که انعقاد مناسبی ایجاد می کند. این مساله برای کسانی که مشکلات انعقادی دارند، مزیت محسوب می شود. همچنین با انعقاد حاصل شده، جراح دید بهتری نسبت به ناحیه جراحی پیدا می کند. دوم این که با بسته شدن عروق لنفاوی، ورم و التهاب ناشی از جراحی کمتر می شود و در نهایت بیمار، ناراحتی های متعاقب اعمال جراحی را کمتر احساس خواهد کرد . همچنین ترمیم ناحیه جراحی با لیزر با سرعت بیشتری رخ خواهد داد.

رئیس انجمن پزشکی لیزری ایران می افزاید: امروزه کاربرد لیزر در دندانپزشکی تنوع زیادی دارد و فقط یک ابزار جراحی به شمار نمی رود. استفاده از لیزر در تشخیص ضایعات بدخیم، کمک به فرآیند ترمیم بافت، درمان های غیر تهاجمی، درمان های کمکی برای بیمارانی که از عوارض درمان های سرطان دهان رنج می برند و نیز در بهبود کیفیت زندگی آنها بسیار متداول و رایج است.

دندان ها را فقط نباید با لیزر سفید کرد

بسیاری از افراد با مشاهده تبلیغات متعدد در زمینه سفید کردن دندان با لیزر تصور می کنند که این روش نسبت به روش های معمول دیگر برتری خاصی دارد در حالی که سفید کردن دندان با کمک لیزر صرفا طی مدت زمان کوتاه تر و با آسیب حرارتی کمتر صورت می گیرد که با توجه به گران بودن سیستم های لیزری و هزینه بالای ژل های مخصوص برای اغلب افراد توصیه نمی شود.

این متخصص بیماری های لثه با بیان این مطالب تاکید می کند: در کنار نتایج مثبت کاربرد لیزر در سفید کردن دندان به دلیل تکنیکی بودن این روش، نیاز به مهارت و دانش، انتخاب پارامترهای مناسب و نیز انتخاب بیماران مناسب برای درمان وجود دارد و به هر حال مانند روش های دیگر احتمال آسیب رسیدن به دندان نیز همچنان مطرح است.

سفید کردن دندان

رفع بوی دهان، چرا با لیزر

توجه داشته باشید بوی بد دهان عمدتا منشا میکروبی دارد و هر روشی که بتواند این باکتری ها را کاهش دهد، در بهبود این عارضه ناخوشایند موثر است.

از آنجایی که لیزر درمانی نقش درمانی در از بین بردن منشا میکروبی ذکر شده ندارد کاربرد آن صرفا می تواند در رفع بوی بد دهان جنبه کمکی داشته باشد. دکتر فکر آزاد در این باره می گوید: عوامل متعددی چون دندان های پوسیده، بیماری های لثه، ترمیم های غلط، دندان های مصنوعی، بهداشت دهان و دندان ضعیف، زبان شیار دار عفونی، لوزه های عفونی، سینوزیت ها و بیماری های گوارشی در ایجاد بوی بد دهان موثرند . اگرچه لیزر درمانی گاه اثرات آنتی باکتریال دارد و می تواند در رفع بوی بد دهان با منشا میکروبی کمک کننده باشد، ولی با روش های بسیار ساده تر و بدون وابستگی به سیستم های لیزری گران قیمت نیز می توان به نتیجه مطلوب رسید و احتیاجی به استفاده از این روش در بسیاری موارد نیست.

درمان آفت و تبخال با لیزر

از آنجا که بیماری آفت، عامل مشخص ندارد و ثابت شده است که عوامل میکروبی در آن دخیل نیستند، درمان های موجود بیشتر نقش کنترلی داشته، در کاهش ناراحتی های ناشی از آن نقش دارد.

رئیس انجمن پزشکی لیزری ایران با تاکید بر این که لیزرها با دو روش به کنترل آفت کمک می کنند ، توضیح می دهد: در روش اول با لیزر جراحی، آفت را در یک جلسه و بعد از انجام عمل بی حسی می سوزانند و ماهیت آن را از یک زخم التهابی به یک زخم سوختگی تبدیل می کنند و بهبود آن را سرعت می بخشند . در روش دیگر با استفاده از لیزری خاص می توان به فرآیند بهبود آفت کمک کرد و سبب کاهش درد بیمار و تسریع ترمیم زخم آفتی شد. وی می افزاید: در بیماری تبخال که یک بیماری ویروسی است، با سوزاندن و حذف ویروس و از طرف دیگر با لیزر خاص می توان به روند بهبود زخم های ناشی از این عارضه کمک کرد.

آفت دهان

جراحی لثه با روش های معمول راحت تر از با لیزر

توجه داشته باشید بهره گیری از روش های معمول درمان ریشه همچنان راحت تر از استفاده با لیزر درمانی است. چراکه کاربرد موثر این روش به عوامل مختلفی از جمله مهارت متخصص و انتخاب صحیح بیمار بستگی دارد.

این متخصص بیماری های لثه در این باره می گوید: البته امکان استفاده از لیزر در تمام جراحی های لثه وجود دارد ولی مهم ترین اصل، داشتن دانش لازم در انتخاب بیماران مناسب و همچنین تجربه کافی جراح در کاربرد این فناوری است . البته در بعضی جراحی های ناحیه خلفی دهان با محدودیت مواجه هستیم و این روش قابل اجرا نیست. لذا ترجیح داده می شود لیزر درمانی در نواحی قدامی به کار گرفته شود.

وی با اشاره به این که یکی از کاربردهای موفق لیزر در این عرصه، کاهش حساسیت دندانی بعد از جراحی و در افرادی است که دچار تحلیل لثه هستند، گفت: بیمارانی که دچار مشکلات انعقادی خون هستند، افراد مناسبی برای جراحی های دندانی با استفاده از لیزر محسوب می شوند . در درمان ریشه نیز از زنده بودن پالپ دندان گرفته تا تمیز کردن کانال های دندانی وحذف بافت های نرم و سخت داخل آن می توان از این روش بهره برد.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید