زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

زگیل تناسلی گوشت اضافه در ناحیه تناسلی است که ممکن است در هر قسمتی از ناحیه تناسلی زن یا مرد ظاهر شود. عامل این بیماری ویروس پاپیلومای انسـانی HPV است که ازطریق تماس مستقیم با زگیل تناسلی و یا پوست آلوده به ویروس و اغلب از طریق ارتباط جنسی، منتقل می شود.

دلیل گوشت اضافه در ناحیه واژن

در اینجا برخی از دلایل عمده وجود ضایعه‌های گوشتی ابتدای واژن را بر اساس ویژگی های مختلف این زائده‌ها بررسی می‌کنیم:

۱. فولیکولیت یا هیدرودنیت – موی زائد یا غده عرق آلوده

این موهای رشد یافته و فولیکولهای مو و غدد عرق آلوده هستند که از نظر کلاسیک به جوش واژن معروف هستند. اگر موهای مجعد دارید، تراشیدن می تواند خطر موهای زائد و ایجاد غدد را افزایش دهد. ممکن است لازم باشد در عوض از یک موزن برقی استفاده کنید تا موهای زیر پوست با تیغ بریده نشوند.

اضافه وزن نیز می تواند خطر ابتلا به غده های عرق آلوده را افزایش دهد. کاهش وزن می تواند فرکانس و شدت آنها را کاهش دهد. برای درمان گوشت اضافه در ناحیه تناسلی زنان این جوش‌ها را می‌توان با دوبار کمپرس گرم در روز و دوش واژینال درمان کرد. اگر این راهکار جواب نمی‌دهد، ممکن است نیاز باشد که این غدد را توسط پزشک تخلیه کنید.

توجه: تلاش نکنید با سوزن این غدد را خالی کنید. گهگاه زنان نیز از آنتی بیوتیک های موضعی یا خوراکی استفاده می کنند که کار درستی نیست. بگذارید پزشک شما بهترین روش درمان آن را تشخیص و درمان موثر را تجویز کند.

۲. خال‌های گوشتی که در واژن خارجی شما رشد می‌کنند

این نوع از گوشت اضافه در ناحیه واژن دردناک نیست و معمولاً به آرامی بروز می‌یابد ولی از بین نمی‌رود. آنها معمولاً با گذشت زمان بزرگ نمی شوند ، اما می تواند از نظر تعداد افزایش یابد، دقیقاً مانند اینکه یک شخص با گذشت زمان می تواند چندین خال گوشتی در بدن خود پیدا کند. خال‌های گوشتی واژن خطرناک نیستند اما اگر در لباس یا جواهرات گیر کنند، گاهی آزار دهنده می‌شوند. می‌توانید آنها را به پزشک خود نشان دهید تا مطمئن شوید چیز نگران‌کننده‌ای نیست.

۳. زگیل تناسلی

زگیل تناسلی به صورت بر جستگی کوچک تا متوسط گوشتی به رنگ پوست یا کم رنگ تر و یا پر رنگ تر روی سطح خارجی فرج ( ولو ) و یا دیواره های داخلی واژن و نیز ناحیه بین مقعد و واژن و روی سطح دهانه رحم (سرویکس) رشد می‌کند. در آقایان، ممکن است که در نوک آلت تناسلی و یا در طول بدنه آن و یا روی سطح اسکروتوم و نیز مقعد رشد کنند و سطح آنها ممکن است صاف و یا کمی زبر باشد. این ضایعه های گوشتی گاهی ممکن است به هم پیوند بخورند و ضایعات بزرگ گل کلمی تشکیل دهند.

در زنان زگیل تناسلی می تواند در فرج، دیواره های واژن، ناحیه بین آلت جنسی و مقعد و گردنه رحم ظاهر شود. در مردان این زگیل ها بر بالا یا دور آلت جنسی، روی کیسه بیضه و یا مقعد ظاهر می شوند. همچنین این زگیل‌ها می توانند در دهان و یا روی زبان افرادی که رابطه جنسی دهانی با فرد آلوده داشته اند، ظاهر شوند.

نشانه ها و علایم زگیل تناسلی شامل:

  • تورم های کوچک، توسی و یا رنگ پوست در ناحیه تناسلی
  • چندین زگیل نزدیک به هم که تشکیل شکلی شبیه گل کلم می دهند
  • خارش و یا ناراحتی در نواحی جنسی
  • خونریزی هنگام رابطه جنسی
اغلب زگیل تناسلی آنقدر کوچک است که نمی شود آن را با چشم غیر مسلح دید، اما بعضی اوقات این زگیل ها تکثیر شده و در دسته های کوچک خود را نشان می دهند.

۴. Molluscum contagiosum

گاهی گوشت اضافه در ناحیه تناسلی زنان و یا سایر قسمتهای بدن که می‌تواند رشد کند به علت Molluscum contagiosum است. این ویروس دیگری است که با تماس پوست منتقل می شود و می تواند منجر به رشد گوشت اضافه بدون درد در واژن شود.

بیوپسی ها اغلب برای تأیید این تشخیص ضروری هستند و این ضایعه های گوشتی ابتدای واژن می‌توانند توسط متخصص زنان و زایمان یا متخصص پوست در مطب برداشته شوند. در ناحیه تناسلی ، این موارد غالباً از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند ، اما می توانند در هر قسمت از بدن وجود داشته و از هر پوستی با تماس پوستی منتقل شوند. شستن دست با هر گونه تماس با ناحیه تناسلی بسیار مهم است.

۵. تبخال تناسلی

تبخال تناسلی درد دارد. بروز اولیه تبخال تناسلی معمولاً منجر به درد و تورم در روزها تا هفته های اول می‌‌شود. عود تبخال تناسلی معمولاً قابل توجه نیست ولی می‌تواند باعث حساسیت و خارش ملایم شود.

جوش تناسلی در دختر مجرد

زگیل تناسلی در دختر باکره ، یک بیماری ویروسی است که ممکن است به دنبال رابطه جنسی ناکامل و حتی باز های جنسی در دختران ایجاد شود. البته امکان دارد از طریق استخر، توالت فرنگی، اشتراک لباس های زیر، اشتراک بازیجه های جنسی نیز ایجاد شود. این بیماری ضایعات پوستی به شکل برآمدگیهای توپر یا شبیه خال های گوشتی کوچک در پوست یا مخاط ناحیه تناسلی ایجاد میکند که فاقد درد یا خارش هستند.

این ضایعات ممکن است اشکال متعدد، رنگ های متفاوت داشته باشد. گاهی افراد از گوشت اضافه در ناحیه تناسلی به دنبال تیغ زدن موهای این ناحیه شکایت دارند. در بسیاری از موارد این بیماری فاقد علامت ظاهری است. این درحالی است که حتی در موارد بدون علامت نیز شانس انتقال و آلوده کردن شرکای جنسی وجود دارد.

این زائده های پوستی که شبیه گوشت اضافه در ناحیه تناسلی هستند می توانند از لحاظ اندازه و شکل با هم متفاوت باشند. برخی از آنها شبیه به لکه های صاففف سفید رنگ هستند و برخی دیگر به شکل برآمدگی هایی شبیه به خوشه های کوچک گل کلم ظاهر می شوند. در برخی موارد خال گوشتی روی آلت اصلا با چشم دیده نمی شود.
اکثر افراد آلوده به HPV هیچ علائمی ندارند. اما اگر علائمی نیز داشته باشند، ممکن است بسیار خفیف باشد و حتی خود فرد مبتلا نیز متوجه وجود این ویروس و علائم آن نشود.

آیا زگیل تناسلی خطرناک است؟

این بیماری خوش خیم است ولی از حدود ۱۵۰ نوع ویروس عامل ایجاد کننده آن حدود ۱۵ نوع با سرطان های دهانه رحم و آلت مردان در ارتباط است. تیپ ۱۶ و ۱۸ از HPV به عنوان عامل عمده ای در ایجاد سرطان، تیپ ۳۰، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۶، ۶۸، ۷۳، ۸۲ به عنوان عامل خطر متوسط و تیپ های ۶، ۱۱، ۴۰، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۵۴، ۶۱، ۷۰، ۷۲، ۸۱ با خطر کمتری در ایجاد سرطان های مخاطی مورد توجه قرار گرفته اند. همچنین این بیماری به علت اینکه ممکن است زخمی شود احتمال سرایت سایر بیماریهای آمیزشی را بالا می برد ضمن اینکه به علت ظاهر نا زیبا اثرات روحی روانی بدی دارد بنابراین حتما باید درمان شود.

تشخیص زگیل تناسلی

به دلیل اینکه اغلب پیدا کردن زگیل تناسلی مشکل است، پزشک ابتدا یک محلول استیل اسید ملایم را روی ناحیه تناسلی فرد مبتلا می ریزد تا هر نوع زگیل سفید شود. سپس از طریق میکروسکوپ آن ها را می بیند.

۱- تست پاپ اسمیر

زنان بایستی به طور منظم معاینه لگن توسط پزشک و آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند تا تغییرات واژن و دهانه رحم در اثر زگیل تناسلی یا علائم زودرس سرطان گردن رحم مشخص شود.

۲- تست HPV

نمونه ای از سلول های گردن رحم برای تشخیص انواع سرطان زای HPV آزمایش می شود. این آزمایش برای زنان ۳۰ سال به بالا توصیه می شود. این آزمایش در زنان کمتر از ۳۰ سال نیاز نیست، زیرا سیستم ایمنی بدن آن ها معمولا انواع سرطان زای HPV تناسلی را از بین می برد.

واکسن زگیل تناسلی

هنوز واکسن قطعی برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی کشف نشده است. امروزه در بازار واکسن گارداسیل برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی وجود دارد که حالت جلوگیری کننده نسبی دارد و فقط برای کسانی مفید است که هنوز به این ویروس آلوده نشده اند و لذا تجویز آن در سنین بلوغ برای پسرها و دخترهای در سن ازدواج کمک کننده می باشد ولی برای کسانی که مبتلا به ویروس زگیل تناسلی هستند استفاده از این واکسن هیچ اثری ندارد و توصیه نمی شود.

آیا زگیل تناسلی نشانه ایدز است

درمان زگیل تناسلی

راه های مختلفی برای از بین بردن زگیل تناسلی امروزه وجود دارد که عبارتند از:

۱- پودوفیلین که یک ترکیب شیمیایی می باشد که روی محل آلوده مالیده می شود ولی تحریکات شیمیایی محل و استفاده طولانی مدت آن برای درمان زگیل که باید به مدت یک ماه تا سه ماه مالیده شود، استفاده از آن را محدود کرده است.

۲- استفاده از لیزر: که باعث تبخیر و پخش زگیل در جاهای سالم می شود و همچنین به علت هزینه بالا، به عنوان خط اول درمانی توصیه نمی شود.

۳- استفاده از کوتر و جراحی: که به علت ماهیت عود کننده زگیل و همچنین تخریب پوست و بد شکل شدن محل سوزانده شده مورد استقبال بیماران نمی باشد.

۴- استفاده از پماد ایمی گومید که به علت اثر ضعیف آن که از طریق تحریک سیستم ایمنی عمل می کند و خیلی مؤثر در درمان نمی باشد.

۵- کرایوتراپی: امروزه به دلایل زیر بهترین و آسانترین و کوتاه ترین و کم عارضه ترین روش حذف زگیل تناسلی می باشد:

– در یک جلسه و در برخی ۵-۱۰ دقیقه انواع زگیل تناسلی را می توان درمان کرد.

– باعث پخش زگیل تناسلی نمی شود.

– نیاز به تکرار درمانی نیست.

– از نظر زیبایی محل پوست آلوده نسبت به روش های دیگر حداقل آسیب بافتی را دارد.

– سرپایی و با حداقل درد و تحریک محل نسبت به روش های دیگر می باشد.

و لذا نکات فوق باعث شده است که امروزه کرایو به عنوان خط اول درمانی زگیل تناسلی در بسیاری از مراکز درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

برای اطلاع از هزینه کرایوتراپی و فیلم انجام آن بر روی  زگیل تناسلی کلیک کنید.

برای اطلاع از بهترین روش از بین بردن زگیل تناسلی بر روی درمان زگیل تناسلی کلیک کنید.

4.1/5 - (184 امتیاز)

دکتر عباس انتظاری

متخصص طب پیشگیری، درمان زگیل تناسلی

روش درمان زگیل تناسلی توسط پزشک و با توجه به محل درگیری و اندازه ضایعات تعیین می شود. بسته به نظر پزشک ممکن است از داروهای موضعی مثل پودوفیلین یا سایر روشها مانند لیزر، نیتروژن مایع و فتودینامیک تراپی با آمینولولونیک اسید ‌باشد
اطلاعات تماس با دکتر عباس انتظاری
تلفن تماس:
02122023107
وب‌سایت: کلیک کنید
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از زعفرانیه، نبش کوچه طوس، برج فردوس طبقه ۲، واحد ۱۲

دکتر حسین کرمی

متخصص کلیه و مجاری اداری تناسلی و زگیل تناسلی

عفونت با ویروس HPV یا زگیل تناسلی شایعترین عفونت منتشره از طریق سکس در دنیاست. امروزه جوانان زیادی را در مطب و کلینیک ارولوژی ویزیت می کنم که مبتلا به زگیل تناسلی شده و با نگرانی جهت درمان زگیل تناسلی مراجعه می نمایند.در راستای پیشگیری بهتر از درمان است، اطلاع رسانی در نحوه ی انتقال ویروس نقش مهمی در جلوگیری از انتقال و انتشار آن دارد.
اطلاعات تماس با دکتر حسین کرمی
تلفن تماس:
۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
وب‌سایت: کلیک کنید
آدرس: تهران، خیابان شریعتی،قلهک،روبروی مسجد قلهک ،کوچه سجاد ، ساختمان پزشکان سجاد، پلاک 68

دکتر محمد جباری

متخصص کلیه و مجاری اداری تناسلی ، درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی در زنان مخصوصا برای خانم هایی که قصد ازدواج و یا بارداری دارند، در اولویت قرار دارد؛ چرا که…
مشاهده اطلاعات تماس با دکتر محمد جباری
اطلاعات تماس با دکتر محمد جباری
تلفن تماس:
۸۸۷۱۳۶۳۲-۰۹۱۰۹۸۱۹۰۵۰
وب‌سایت: کلیک کنید
آدرس: تهران ، خ میرزای شیرازی , نرسیده به خ شهید بهشتی, کوچه شهدا , پلاک ۲۲ , طبقه ۴, واحد ۲۰

متخصصین درمان زگیل تناسلی

  • متخصص طب پیشگیری، درمان زگیل تناسلی

    دکتر عباس انتظاری

    متخصص طب پیشگیری، درمان زگیل تناسلی
    تلفن تماس:
    02122023107
    وب‌سایت: کلیک کنید
    تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از زعفرانیه، نبش کوچه طوس، برج فردوس طبقه ۲، واحد ۱۲
  • متخصص کلیه و مجاری اداری تناسلی و زگیل تناسلی

    دکتر حسین کرمی

    متخصص کلیه و مجاری اداری تناسلی و زگیل تناسلی
    تلفن تماس:
    ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
    وب‌سایت: کلیک کنید
    تهران، خیابان شریعتی،قلهک،روبروی مسجد قلهک ،کوچه سجاد ، ساختمان پزشکان سجاد، پلاک 68
  • متخصص کلیه و مجاری اداری تناسلی ، درمان زگیل تناسلی

    دکتر محمد جباری

    متخصص کلیه و مجاری اداری تناسلی ، درمان زگیل تناسلی
    تلفن تماس:
    ۸۸۷۱۳۶۳۲-۰۹۱۰۹۸۱۹۰۵۰
    وب‌سایت: کلیک کنید
    تهران ، خ میرزای شیرازی , نرسیده به خ شهید بهشتی, کوچه شهدا , پلاک ۲۲ , طبقه ۴, واحد ۲۰

از پزشکان نبض‌ما بپرسید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 نظر
  1. ندا می‌نویسد

    هزینه ی درمان با کرایو چقدر هست؟

    1. منوچهر راستی بروجنی می‌نویسد

      سلام آقای دکتر دو طرف ران پای من نزدیک بیضه نمی دانم به چه علتی دچار زگیل تناسلی شده و مساحت هر طرف حدود ۲در ۳ سانتی متر است
      چون در شهرستان هستم .خواهشن بفرمایید برای کرایو چقدر خرج بر می دارد .متشکرم .

      1. مهرداد می‌نویسد

        سلام آقای دکتربنده حدود یکی دوسال است که یک جوش حالت تراشیدگی زیر کلاهک آلتم بوجود اومده وبا حمام کردن کمتره میشه اندازه ش وهم تغیر نمیکنه رنگش قرمزه با نزدیکی سوزش پیدا میکنه میشه بزرگی کنید راهنمایی کنید خیلی متشکرم

  2. امیر می‌نویسد

    سلام. ببخشید تقربا یه دو هفته ای هست که یک چیزی شبیه زگیل سفید رنگ که انگار داخلش پره رو دستگاه تناسلی رشد کرده. نمیدونم چی هست و خیلی هم دردناک شده. اولش شبیه به یه جوش بود اما کمی باهاش ور رفتم حالا ورم کرده نمیدونم باید چکار کنم . تو رو خدا کمک کنید ممنون

  3. Sahar می‌نویسد

    باسلام وخسته نباشیدخدمت پزشک محترم ،ببخشید درارتباط با زگیل تناسلی وتبخال تناسلی سوال داشتم .آیا باکتریهای اطراف مقعد میتوانند باعث ایجادزگیل مقعدی وتبخال مقعدی شوند؟(ویاباتوجه به نزدیک بودن مقعدبه واژن ،باعث زگیل تناسلی یاتبخال تناسلی شوند؟! )یعنی امکانش هست که کسی خودبخود وبدون اینکه این ویروسها ازطریق جنسی به او منتقل شود،.ازطریق باکتریهای بیرون مقعدخودش مبتلا به این بیماریها شود؟ (چون من این مطلب رادراینترنت خواندم وخیلی نگران شدم ) آیا این موضوع صحت دارد؟ من خانمی ۴۶ساله هستم وحدودا۲۴سال ازازدواجم میگذرد من وهمسرم بیشتررابطه سطحی وبدون دخول ازجلو وپشت داریم رابطه ازپشت بدون دخول وسطحی (فقط درحدمالش وتحریک آلت بامقعدواطرافش وبدون هیچ دخولی ) وهمسرم ازین طریق ارضا میشودوهمیشه هم بعدازرابطه ناحیه تناسلی راباشامپوبچه شستشو میدهدوخوشبختانه تاحالا مشکل جدی پیش نیامده آیا باکتریهای بیرون مقعدمیتواندباعث زگیل تناسلی یاتبخال تناسلی در همسرم شود؟ ممنون میشوم باتوجه به همه نکاتی که گفتم پاسخ سوالات رابدهید.باتشکروسپاس بسیارفراوان

  4. مریم می‌نویسد

    سلام . همسرم به زگیل تناسلی مبتلاست و حدود دوماهه که متوجه این موضوع شدم . وبه پزشک متخصص زنان مراجعه کردم و علاوه بر تست پاپ اسمیر نمونه برداری دهانه رحم برای hpv هم انجام دادم که جواب اون منفی بود . این به این معنیه که مبتلا نیستم یا اینکه مجددا آزمایش رو تکرار کنم.

  5. Leila می‌نویسد

    سلام .ایا کسی که زگیل تناسلی داره میتونه ازدواج کنه ؟

  6. امید می‌نویسد

    سلام. بنده این زگیل رو روی ناحیه شرمگاهی بین موها به اندازه لپه ی کوچک و چند عدد دیگر مشاهده مشاهده کردم. چند بار با تیغه زدم و باز رشد کرد. حدو سه ماه داشتم. بعد خود به خود از بین رفت . و الان هیچ آثاری نیست. آیا جای نگرانی وجود دارد؟ آیا ویروس کاملا از بین رفته؟

  7. فاطمه می‌نویسد

    سلام خوبین الان دوماه ک یع گوشت خیلی ریزی داشتم روی رحمم ک کنده بودمش الان رشدکردع بزرگترشدع میترسم چیکارکنم چطورازشرش خلاص شم