اگر قصد بچه دار شدن ندارید، بخوانید

بسیاری از زوج‌ها که صاحب چند فرزند هستند و دیگر فرزندی نمی‌خواهند در مورد راه‌های پیشگیری از بارداری اطلاعات کافی ندارند جلوگیری از بارداری شامل وسایل و روش های متعددی است که فرد می تواند برای پیشگیری از حاملگی از آنها استفاده کند.

گردآوری – نبض ما

برای جلوگیری از بارداری زوجین روش های متعددی وجود دارد. آمادگی نداشتن برای بچه‌دار شدن مشکلات بسیاری را برای گروهی از زوج‌های جوان  ایجاد می‌کند. پس اگر در سنین جوانی هستید  توصیه می شود اطلاعات‌تان را راجع به راه‌های پیشگیری کامل کنید. پزشکان، مأمورین بهداشت و سلامت، ماماها، و پرستاران می توانند اطلاعات مفیدی را راجع به جلوگیری از بارداری در اختیار شما قرار دهند.

به طور کلی روش‌های جلوگیری از بارداری به روش‌های هورمونی و غیرهورمونی تقسیم می‌شوند. که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می شود.

جلوگیری از بارداری با کاندوم

کاندوم یک پوشش لاستیکی نازک است که روی آلت در حال نعوظ کشیده می شود. کاندوم باید طی کل مدتی که مقاربت جنسی انجام می شود مورد استفاده قرار گیرد. حسن این روش این است که هیچ‌گونه هورمونی وارد بدن نمی‌کند و هم‌زمان جلوی بارداری و انتقال بیماری‌های مقاربتی و عفونت‌هایی مانند HIV را می‌گیرد.

چنانچه همراه کاندوم از یک کرم یا کف اسپرم کش استفاده شود، اطمینان آن افزایش می یابد. اسپرم کش ها به همراه کاندوم یا دیافراگم/سرپوش مورد استفاده قرار می گیرند و به خودی خود وسیله مناسبی برای جلوگیری از بارداری نیستند. آنها به شکل کرم، کف، ژل، یا شیاف تولید و عرضه می شوند. اسپرم کش ها عوارض جانبی بسیار کمی دارند.

دیافراگم/ سرپوش

دیافراگم/ سرپوش، پوششی از جنس لاستیک و با خاصیت کشسانی است که زن آن را در مهبل خود قرار می دهد تا گردن رحم، دهانه رحم او را بپوشاند. دیافراگم/ سرپوش در اندازه های مختلف عرضه می شود و اندازه آن باید توسط پزشک تعیین شود. دیافراگم/ سرپوش را می توان هر زمان قبل از انجام مقاربت جنسی در مهبل قرار داد و باید حداقل شش ساعت بعد از انجام مقاربت در مهبل بماند.

قرص های ضدبارداری

از روش‌های هورمونی می‌توان به انواع قرص‌های ضدبارداری اشاره کرد که در دنیا شایع‌ترین روش جلوگیری از بارداری به شمار می‌روند به‌طوری که حدود ۶۰ درصد از خانم‌های متاهل در کل دنیا از این روش استفاده می‌کنند. این قرص‌ها دارای ۲ قسمت استروژن و پروژسترون هستند. قسمت استروژنی آنها معمولا به طور ثابت گروه «اتینیل استرادیول» است و قسمت پروژسترونی‌شان متغیر است و قرص‌ها براساس آن به انواع و اقسام LD و HD تقسیم می‌شوند.

برخی قرص‌ها نیز خواص ضد هورمون مردانه دارند از جمله «دیان» و «سیپروترون کامپاند» که شامل بخش پروژسترونی به نام «سیپروترون استات» هستند. قرص‌های جدیدتر از جمله یاسمین و یاز نیز دارای اثرات ضدهورمون مردانه هستند و کمتر از قرص‌های معمولی باعث احتباس آب و ورم می‌شوند حتی گاهی اوقات باعث کاهش وزن مختصر هم می‌شوند.

قرص های ضد بارداری مختلف ترکیبات گوناگونی دارند. پزشک شما در انتخاب نوع مناسب قرص ضد بارداری شما را راهنمایی و برای شما نسخه ای تجویز می کند. قرص های ضد بارداری مانع از تخمک گذاری و چسبیدن تخمک به بافت سطحی رحم می شوند. چنانچه از قرص های ضد بارداری به نحو صحیح استفاده گردد، می توانند وسیله ای مطمئن برای جلوگیری از بارداری باشند. برای خرید قرص های ضدبارداری نسخه پزشک لازم است.

زنان سیگاری بالای ٣۵ سال نباید قرص های ضد بارداری مصرف کنند. این توصیه شامل زنان مبتلا به لخته خون، سرطان سینه، حمله قلبی یا سایر بیماری های قلبی، یا بیماری های کبدی شدید نیز می گردد.

روش های طبیعی

روش های طبیعی یکی از کم عوارض ترین روش های جلوگیری از بارداری هستند اما مراقبت و دقت بالایی نیاز دارد. اصولاً با اجتناب از مقاربت طی دورانی که زن تخمک گذاری می کند، می توان از بارداری جلوگیری کرد. اما این روش بسیار نامطمئن است زیرا هم طول چرخه و هم زمان تخمک گذاری از زنی به زن دیگر بسیار متفاوت است و بارداری در زمان استفاده از این روش خیلی شایع است.

اگر زوجین می‌خواهند از این روش استفاده کنند، بهتر است به پزشک زنان مراجعه کنند تا برای آنها نموداری کشیده شود و روزهای دقیق تخمک‌گذاری مشخص شود. تقریبا از ۳ روز قبل از تخمک‌گذاری تا ۵ روز بعد از تخمک‌گذاری روزهای حساس به شمار می‌روند و به هیچ عنوان نباید در این روزها از روش طبیعی استفاده کرد.

وسایل داخل رحمی

IUD وسیله ای مکانیکی است که توسط یک کارشناس بهداشتی برای جلوگیری از بارداری در داخل رحم جاگذاری می شود. دو نوع آی یو دی در آمریکا در دسترس هستند. آی یو دی مسی و آی یو دی پروژسترونی. آی یو دی مسی می تواند به مدت ۱۰ سال باقی بماند. در حالی که آی یو دی پروژسترونی هر سال باید جایگزین شود.

به طور کامل مشخص نیست که آی یو دی چطور از حاملگی پیشگیری می کند. به نظر می رسد که این وسایل از طریق بی حرکت کردن اسپرم در مسیرش به سمت لوله های فالوپی از ملاقات اسپرم و تخمک جلوگیری می کنند یا با تغییر لایه داخلی رحم از لانه گزینی تخمک بارور شده جلوگیری می نمایند.

عقیم سازی به روش جراحی

عقیم سازی به روش جراحی برای افرادی به کار گرفته می شود که تصمیم ندارند در آینده بچه دار شوند. این روش دائمی تلقی می شود و راه بازگشت و پشیمانی ندارد، چرا که برگشت پذیری آن منوط به جراحی بزرگی است که اغلب نیز ناموفق است.

در روش عقیم سازی زنان لوله های فالوپی بسته می شوند و بنابراین تخمک نمی تواند به درون رحم مهاجرت کند. عقیم سازی با تکنیکهای مختلف جراحی و معمولاً زیر بیهوشی عمومی انجام می گیرد.

عقیم سازی مردان که وازکتومی هم نامیده می شود از طریق دوختن، گره زدن یا بریدن مجاری انتقال دهنده اسپرم که اسپرم را از بیضه ها به آلت تناسلی منتقل می کند عمل می کند.

توصیه در مورد استفاده از روش های ضدبارداری

به طور کلی در رابطه با تمام راه‌های جلوگیری از بارداری توصیه می‌شود با پزشک زنان مشاوره شود. پیشنهاد می‌شود یک تا ۲ ماه قبل از ازدواج زن و شوهر باهم به پزشک مراجعه کنند تا هم مورد معاینه قرار بگیرند و هم روش‌های جلوگیری و بایدها و نبایدهای آن به هر دو نفر توضیح داده شود. متاسفانه در کشور ما خیلی اوقات خانم‌ها بعد از ازدواج و زمانی که به مشکل برمی‌خورند به پزشک مراجعه می‌کنند.

 

4/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید