بیماری هایی که به زندگی حسن جوهرچی پایان داد

حسن جوهرچی بازیگر سینما و تلویزیون ساعت ۵ صبح امروز جمعه ۱۵ بهمن ماه دار فانی را وداع گفت.

گردآوری- نبض ما

حسن جوهرچی در سال ۱۳۴۷ در یک خانواده اردبیلی در تهران متولد شد. لیسانس عکاسی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دارد. بازی در سینما را در سال ۱۳۶۷ با «فیل در تاریکی» که بعد از پانزده سال کامل شد شروع کرد. اولین بازی مطرح او در سینما در سال ۱۳۷۰ با فیلم «برخورد» به کارگردانی سیروس الوند بود.

حسن جوهرچی با دو سریال «در پناه تو» و «در قلب من» یک شبه به یک چهره محبوب بدل شده و همه چیز به شکل یک جرقه برایش اتفاق افتاده، باید بگوییم سخت در اشتباه هستید. گفتگویی از وی منتشر شده که او در باره موفقیت آن دو کار و روند کاری موفق و مثبت کارنامه هنری و زیر و بم زندگی‌اش گفته است ونشان می دهد او نسخه تمام‌ عیار کسی است که روی پای خودش ایستاده و با تلاش و البته استعداد ذاتی خود جلو آمده بود.

این بازیگر توانمند از فعالان محیط زیست هم بود و آخرین مورد فعالیتهای محیط زیستی وی حمایت از کمپین ما صدای بختگان هستیم در دفاع از بختگان دومین دریاچه بزرگ ایران بوده است.

جزئیات درگذشت مرحوم جوهرچی از زبان مسئولین بیمارستان امام خمینی(ره)

به گزارش نبض ما، روابط عمومی بیمارستان امام خمینی(ره) در توضیحاتی علت فوت حسن جوهرچی اینگونه بیان کرد: مرحوم حسن جوهرچی از یک سال قبل با بروز زردی، ضعف و بی‌حالی متوجه بیماری مزمن کبدی در خود شدند. در مدت یک سال گذشته ایشان پیگیری‌های اولیه‌ای نزد خود داشتند. به علت عدم بهبودی و پیشرفت مشکلات کبدی در این مدت، ایشان از حدود ٣ ماه قبل زیر نظر متخصصین گوارش و کبد مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) قرار گرفتند.

در این زمان اقدامات تشخیصی و درمانی و مراقبت‌های سرپایی جهت تشخیص و درمان بیماری مزمن کبدی ایشان زیر نظر پزشکان فوق تخصص گوارش و کبد این مجتمع شروع شد. از ٢ ماه قبل نیز پرونده در درمانگاه پیوند کبد برای ایشان تشکیل شد. در این مدت اطلاعات در مورد تشخیص و درمان بیماری مزمن کبدى به ایشان و خانواده بیمار داده می‌شد. در این سیر درمانی، ایشان یک‌بار در بخش گوارش مجتمع بستری شدند.

در این بستری درمان‌های لازم به عمل آمد و با بهبود نسبی، درمان‌های سرپایی ایشان پیگیری شد. تکمیل مشاوره‌ها و آزمایش‌های مورد نیاز قبل از دریافت پیوند کبد، توسط درمانگاه پیوند کبد مجتمع پیگیرى می‌شد. اقدامات مشاوره‌ای در این زمینه به ایشان و خانواده بیمار اطلاع داده شد و در بعضى موارد تسریع گردید که ازنظر پزشکى نیاز به اقدامات بیشترى قبل از پیوند بود.
در این مدت با توجه به‌شدت بیمارى و ضرورت پیوند، علیرغم پیگیری‌های همکاران بیمارستان و خانواده، شرایط انجام پیوند فراهم نشد.
آخرین مراجعه ایشان در تاریخ دوشنبه هفته گذشته باحال عمومى بد به اورژانس مجتمع بوده که پس از احیاء در بخش آی سی یوی اورژانس مجتمع بستری شدند. اقدامات پزشکی لازم در این خصوص برای ایشان توسط متخصصین مرتبط از رشته‌های مختلف به عمل آمد. در این بسترى تظاهرات نارسایى شدید کبد شامل نارسایى کلیه همزمان (سندروم هپاتورنال حاد) و عفونت ریوى وجود داشت که علیرغم اقدامات درمانى کنترل نشد و متأسفانه منجر به فوت ایشان گردید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران: مرحوم جوهرچی، دستور پزشکان را جدی نگرفت

به گزارش نبض ما، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه حسن جوهرچی به علت نارسایی کبد درگذشت به ایرنا گفت: حدود یک ماه پیش به ایشان گفته شده بود که برای قرارگرفتن درفهرست پیوند کبد اقدام کند، اما خودش این دستور را جدی نگرفته، تا زمانی که با حال بد در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بستری شد.

به گزارش سلامت آنلاین، علی جعفریان افزود: حسن جوهرچی دچار نارسایی شدید و پیشرفته کبد بود و باید به سرعت درخواست پیوند را به کمیسیون پیوند دانشگاه می داد تا اقدامات بعدی برای انجام پیوند انجام شود، اما نمی دانم به چه علت وی از مراجعه به کمیسیون پیوند خودداری و شاید مساله شدت بیماری خود را جدی نگرفته بود. وی اظهارکرد: آمادگی لازم برای انجام پیوند کبد در بیمارستان کاملا وجود داشت و از زمانی که به وی اعلام شده بود تا برای انجام پیوند به کمیسیون پیوند مراجعه کند،۲۰ پیوند کبد در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: درمورد پیوند کبد برخلاف کلیه، زمان درخواست پیوند ملاک نیست، بلکه شدت بیماری و بحرانی بودن حال مریض ملاک است و با توجه به پیشرفت بیماری، اگر ایشان به موقع درخواست پیوند کبد را مطرح می کرد، در اولویت پیوند قرار می گرفت و به سرعت عمل پیوند انجام می شد، زیرا نارسایی کبد وی خیلی پیشرفت کرده بود و لازم بود هر چه سریعتر پیوند شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اگر آقای جوهرچی پیگیری می کرد و به موقع درخواست خود را مطرح می کرد قطعا به سرعت پیوند کبد می شد و می توانست زنده بماند و دو هفته پیش، مقدمات انجام پیوند فراهم شده بود اما وی مراجعه نکرد و زمانی با حال بد به بیمارستان آورده و بستری شد که شرایط عفونی شده بود و امکان پیوند نبود.

علت درگذشت حسن جوهرچی بازیگر توانمند سینما و تلویزیون در ساعات اولیه صبح ایست قلبی گزارش شد که نبض ما به علل و علائم آن پرداخته، هم چنین با توجه به توضیحات رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و روابط عمومی بیمارستان امام خمینی(ره) علت اولیه درگذشت نارسایی شدید کبدی بوده است که به هشدارهایی در این زمینه هم می پردازد:

علل ایست قلبی

ایست قلبی به معنای از دست دادن ناگهانی عملکرد قلبی است که حتی ممکن است در فردی رخ دهد که پیش از آن تشخیص بیماری قلبی برای وی مطرح نبوده است. زمان و طریقه‌ مرگ غیرمترقبه است. بلافتصله یا در زمان بسیار کوتاهی پس از شروع نشانه‌ها رخ می‌دهد.

ایست قلبی بر اثر اختلال عملکرد سیستم الکتریکی قلب ایجاد می‌شود. در ایست قلبی، مرک ناشی از توقف ناگهانی عملکرد صحیح قلب است.  علت این مشکل، ریتم غیر طبیعی یا نامنظم قلب است که آریتمی نامیده می‌شود. شایع‌ترین نوع آریتمی در ایست قلبی، فیبریلاسیون بطنی است و زمانی رخ می‌دهد که ناگهان بطن‌های قلب (حفرات پایینی قلب) شروع به ضربان نامنظم کرده و نمی‌توانند خون را پمپ کنند. پس از متوقف شدن قلب، مرگ پس از چند دقیقه رخ می‌دهد.

علل نارسایی کبد

کبد دومین اندام بزرگ بدن است و عملکردهای متعدد و متفاوتی را در بدن بر عهده دارد. کبد، بر روی هر آنچه که می‌خورید و می‌نوشید فعل و انفعالاتی انجام می‌دهد. کبد غذاها و نوشیدنی‌ها را به انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن تبدیل می‌کند. مواد مضر مانند الکل را فیلتر کرده، از بدن دفع می‌کند و مسٔولیت دفاع از بدن در برابر عفونت‌ها را بر عهده دارد.

نارسایی کبد یک شرایط اضطراری پزشکی است که می تواند با تهوع، کاهش اشتها، خستگی، اسهال، یرقان و خونریزی همراه باشد. کما و سردرگمی ذهنی، از دیگر عوارض نارسایی کبد است. نارسایی کبد معمولا به دنبال بیماری هایی نظیر هپاتیت و سیروز و مصرف بیش از اندازه برخی دارو ها و اعتیاد به الکل بوجود می آید و تنها راه درمان آن، پیوند کبد است

گروه متخصصان گوارش بیمارستان امام حدود یکماه پیش، آقای جوهرچی را ویزیت کرده و لزوم پیوند کبد را به وی اعلام کرده بودند، متاسفانه  ایشان موضوع را جدی نگرفتند و این امر سبب از دست رفتن این هنرمند مشهور و محبوب و دوست داشتنی سینما و تلویزیون و مورد علاقه مردم  شد.

خانه سینما ضمن تسلیت به خانواده زنده یاد حسن جوهرچی ، انجمن بازیگران سینمای ایران و اعضای خانه سینما اعلام کرد مراسم تشییع این هنرمند ساعت ۹ صبح روز یکشنبه ۹۵/۱۱/۱۷ از ساختمان شماره ۲ خانه سینما (خیابان وصال) برگزار می شود.

تیم نبض ما درگذشت این هنرمند را به خانواده وی و جامعه هنری تسلیت می گوید.

4.2/5 - (12 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید