چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

آزمایش پاپ اسمیر برای افراد بالای ۲۵ تا ۶۰ سال لازم است و این آزمایش در خانه های بهداشت به صورت رایگان انجام می شود انجام تست پاپ اسمیر به تشخیص سرطان دهانه رحم کمک می‌کند. تمام بیمارستان های وابسته به مراکز بهداشتی مانند بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی و تامین اجتماعی آزمایش تست پاپ اسمیر را انجام می‌دهند.

تست پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ اسمیر درواقع یک تست غربالگری است که دارای یکسری از ویژگی هاست که می توان به ارزان بودن، ساده بودن و قابل اندازه گیری بودن آن اشاره کرد. این تست، یک روش خوب برای تشخیص سرطان دهانه رحم محسوب می شود.

زمان انجام تست پاپ اسمیر

مهارت های مدیریت زمان

تست پاپ اسمیر برای غربالگری سرطان دهانه رحم، سه سال پس از شروع مقاربت جنسی باید انجام شود. اگر فعالیت جنسی شروع شده باشد و نیاز به غربالگری بیماری‌های منتقل‌ شونده از راه جنسی وجود داشته باشد، معاینه لگن زودتر از سنی که برای انجام تست پاپ توصیه می‌شود ضرورت دارد.

امروزه روش های تشخیصی زیادی وجود دارد که با آنها می توان سرطان را به موقع تشخیص داد. «پاپ اسمیر» (Papsmear) یکی از روش ها محسوب می شود که در صورت استفاده درست از آن می توان به را حتی از پیشرفت سرطان در بدن پیشگیری کرد.

پاپ اسمیر

بهترین زمان انجام پاپ اسمیر

به توصیه انجمن سرطان و کالج آمریکایی بیماری‌های ، انجام این تست از ۲۱ تا ۳۰ سالگی باید هر یک تا سه سال انجام شود. پس از ۳۰ سالگی تست پاپ باید به همراه تست HPV (ویروس پاپیلومانی انسانی) انجام شود.

اگر هر دو تست منفی بودند، پاپ اسمیر باید هر سه سال تکرار شود. اگر تست پاپ منفی و تست HPV مثبت باشد، تست باید هر ماه ۶ تا ۱۲ ماه انجام شود. انجام تست در اشخاص ۷۰ ساله یا مسن‌ تری که سه تست منفی پی ‌در ‌پی داشته‌اند، متوقف می‌شود.

شرایط آزمایش پاپ اسمیر

بهترین پزشکان قلب برای زنان

تا ۲۴ ساعت قبل از انجام تست فرد نباید مقاربت داشته باشد، همچنین تست نباید در زمان خونریزی عادت ماهیانه انجام شود. در طی دو روز قبل از انجام تست از ژل، کرم و داروهای واژینال نیز نباید استفاده شود.

تست پاپ اسمیر چند وقت یکبار باید انجام شود

برخی از افراد تصور می کنند که تست پاپ اسمیر را باید دائما انجام بدهند در حالی که این باور نادرست است و این تست را پزشک متخصص زنان  براساس یک قاعده خاص برای افراد مختلف انجام می دهد. فواصل انجام این تست از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت است.

این تست را باید همه خانم ها بعد از شروع رابطه زناشویی به صورت سالانه (سالی یک بار) انجام بدهند. چنانچه این تست، سه سال پشت سر هم، به صورت سالانه انجام شد و نتیجه تست هر سال منفی بود، متخصص زنان و زایمان، فواصل تست را طولانی تر در نظر می گیرد.

اما در شرایطی که فرد رفتار پرخطر داشته باشد یا موازین بهداشتی مثل استفاده درست از کاندوم را رعایت نکند باید این تست را با توجه به نظر پزشک با فواصل نزدیک به هم انجام بدهد.

همچنین آن دسته از افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند یا به بیماری های خاصی مبتلا هستند، باید تست پاپ اسمیر را با فواصل نزدیک به یکدیگر انجام بدهند. افرادی که دخانیات مصرف می کنند با ریسک ابتلا به سرطان در آن ها بالاست نیز، در این گروه خاص قرار می گیرند. این تست را باید از شروع اولین رابطه زناشویی تا سن ۶۰ سالگی انجام داد و معمولا از سن ۶۰ تا ۷۰ سالگی دیگر آن را انجام نمی دهند.

پاپ اسمیر چگونه انجام میشود

تست پاپ اسمیر به این شکل انجام می شود که پزشک متخصص زنان، ضمن معاینه داخلی، نمونه ای را به آرامی با شیوه ای خاص بر می دارد. سپس آن را روی یک لام شیشه ای می گذارد و با فیکساتور (ثابت کننده، Fixator) آن را روی لام، ثابت می کند. این نمونه به آزمایشگاه فرستاده می شود و پس از رنگ آمیزی خاص، مورد بررسی قرار می گیرد.

تست پاپ اسمیر برای چه کسانی لازم است؟

  • افراد دارای عفونت و زگیل های تناسلی
  • افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند
  • خانم هایی که در سنین پایین ازدواج کرده‌اند
  • زنان نازا و یا افرادی که زایمان نداشته‌اند
  • افراد مبتلا به ایدز
  • افرادی که دارای روابط جنسی با افراد متفاوت هستند و یا اینکه شریک جنسی شان قبلا با شخصی که دارای سرطان رحم بوده نزدیکی داشته است
  • در ۱۰ درصد موارد هم سرطان دهانه رحم ژنتیکی است که با تشخیص و نظر پزشک مشخص می‌شود.

قبل از ازمایش پاپ اسمیر چه نکاتی را رعایت کنیم

  • در طی دو روز قبل از انجام تست پاپ اسمیر (تست سرطان دهانه رحم) از ژل، کرم و داروهای واژینال استفاده نشود!
  • تست پاپ اسمیر (تست سرطان دهانه رحم) نباید در زمان خونریزی پریود انجام شود.
  • تا ۲۴ ساعت قبل تماس جنسی نداشته باشد.
  • بهتر است این تست در فاصله روزهای ۱۸-۱۲ سیکل قاعدگی انجام شود
  • انجام تست پاپ اسمیر در ۳ماهه اول حاملگی بلامانع است.در حاملگی دو هفته بعد از اولین روز آخرین قاعدگی(روز ۱۸-۱۶ سیکل)بهترین زمان برای گرفتن پاپ اسمیر است
  • انجام تست  پاپ اسمیر باید حداقل ۸هفته بعد از زایمان باشد
  • انجام تست پاپ اسمیر مجدد باید با فاصله زمانی بیشتر از ۸هفته از نمونه گیری قبلی باشد

آزمایش thin prep چیست؟

علاوه بر روش پاپ اسمیر، روش تشخیصی دیگری وجود دارد که با تست پاپ اسمیر کمی متفاوت است. این روش «تین پرپ» (thinprep) نام دارد. پس از معاینه داخلی، با یک برس خاص بهداشتی، نمونه ها را بر می دارند سپس آن را در محلول تین پرپ قرار می دهند و به آزمایشگاه می فرستند تا رنگ آمیزی و بررسی انجام شود. نتایج روش های تشخیصی به متخصص زنان ارجاع داده می شوند.

واکسن hpv

کدام روش بهتر است؟

روش های تشخیصی باید به خوبی انجام شوند، پاپ اسمیر به نسبت تین پرپ روش قدیمی تری محسوب می شود ولی در صورتی که به درستی انجام شود خطای کمی دارد. نظر متخصصین در رابطه با درصد خاطی این روش متفاوت است و خطای تست پاپ اسمیر را از ۱۰ تا ۲۵ درصد و برخی دیگر خطای این روش را تا ۵۰ درصد می دانند. برخی از کارها در انجام این روش تشخیصی، باعث ایجاد خطا برای آن می شود. برای مثال، در شرایطی که آماده کردن نمونه بیش از اندازه طول بکشد و نمونه خشک شود، خطا به وجود می اید.

آزمایش پاپ اسمیر

برای کاهش خطا، نمونه برداشته شده باید به خوبی روی لام کشیده شود و فیکساتور از فاصله ۲۰ سانتی متری روی نمونه زده شود، در صورتی که این فاصله کم باشد، سلول ها از روی نمونه می پرند و خطای تست پاپ اسمیر زیاد می شود. چنانچه در روش تین پرپ هم مراحل به درستی انجام نشود، احتمال خطا وجود دارد.

گاهی ممکن است تست پاپ اسمیر منفی باشد ولی به دلیل خطا، فرد دارای تغییرات پیش سرطانی در دهانه رحم باشد اما در شرایطی که تست مثبت شود، خطایی در کار نیست و لزومی به تکرار آزمایش وجود ندارد و اقدامات تشخیصی و درمانی بعدی انجام می شود که یکی از این اقدامات بیوپسی (Biopsy) یا تکه برداری از دهانه رحم است، سپس این نمونه در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرد. سلول سرطانی در چنین شرایطی می تواند فقط دهانه رحم را با بخش وسیع تری مثل رحم را به خود مبتلا کرده باشد.

اگر مسئله سلول های پیش سرطانی، مطرح باشد فقط این قسمت مبتلا برداشته می شود البته این کار را معمولا برای افراد جوان که قصد بارداری دارند انجام می دهند ولی در شرایطی که سن فرد بالا (معمولا ۴۵ سال) و بچه داشته باشد، پزشک متخصص زنان، رحم را به صورت کامل بر می دارد.

عوارض انجام تست پاپ اسمیر چیست؟

پس از انجام این آزمایش امکان دارد مهبل اندکی خونریزی کند. اگر خونریزی بسیار زیاد باشد باید به پزشک اطلاع داد. شخصی که تست بر روی او انجام شده می‌تواند بلافاصله پس از خاتمه یافتن تست فعالیت‌های عادی خود را از سر گیرد.

شما می توانید سوالات خود را از طریق لینک پرسش از دکتر با پزشکان ما مطرح نمایید.

4.4/5 - (129 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 نظر
  1. رقیه می‌نویسد

    باسلام: پاپ اسمیر چند روز بعد از شروع قاعدگی باید انجام شود یا به عبارتی دیگر چند روز بعد از پاک شدن

    1. ناشناس می‌نویسد

      .

  2. ناشناس می‌نویسد

    سلام از وقتی که تست پاپ اسمیر گرفته میشود چقدر زمان داریم تا تست رو به ازمایشگاه برسونیم

    1. مزگان می‌نویسد

      سلام علت خون روشن در حد کم ۹ روز پس از پریود چیست

  3. ازاد می‌نویسد

    تست پاپ اسمیر دادم جواب شو گرفتم چند تا تیک خورده که باعث نگرانی من شده میشه لطفا راهنمایی کنید

از پزشکان نبض‌ما بپرسید