اگر در سفر دچار مسمومیت غذایی شدم چه کنم

برخی از موادغذایی شاید بی‌ضرر به نظر برسد اما مصرف زیاد آن می‌تواند به بدن آسیب برساند  و فرد را دچار مسمومیت کند. مسمومیت غذایی در سفر می تواند فرد را سردرگم و ناراحت کند اما مسمومیت غذایی با درمان های خانگی نیز می تواند برطرف شود.

گردآوری – نبض ما

شایع‌ترین علت مسمومیت غذایی در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه از جمله ایران به این دلیل است که بسیاری از آشپزها، خانم‌های خانه‌دار و… بعد از پخت مواد غذایی، آن‌ها را در دمای «منطقه خطرناک» قرار می‌دهند درحالی‌که نگهداری غذا در این دما باعث رشد و تکثیر میکروارگانیسم‌ها (میکروب‌های بیماری‌زا و عوامل فساد) خواهد شد که برخی از آن‌ها قادر به ترشح توکسین یا سم میکروبی هستند.
 
حداکثر زمان مجاز برای نگهداری ماده غذایی در دمای خطرناک، ۲ ساعت است. پس از ۲ ساعت، هر ۲۰ دقیقه، تکثیر میکروب‌ها به توان ۲ می‌رسد و در نتیجه برخی از میکروب‌ها مانند استافیلوکوکوس اورئوس با افزایش تعداد و ترشح سم به دوز عفونی‌کننده و بیماری‌زا خواهند رسید که در نهایت باعث ایجاد مسمومیت غذایی می‌شوند.
 
 

درمان مسمومیت غذایی

 

جالب است بدانید که در این موارد هیچ تغییری در رنگ، بو و مزه غذا ایجاد نمی‌شود. این مسئله در مورد غذاهایی که دستکاری و دستمالی (هندلینگ) زیادی دارند مانند سالاد الویه، کباب کوبیده یا جوجه‌کباب، بیشتر صدق می‌کند و احتمال آلوده شدنشان بسیار بیشتر است. در ضمن، بیش‌ترین موارد مسمومیت غذایی گزارش‌شده در منازل، خوابگاه‌ها، رستوران‌ها، میهمانی‌ها، مجالس عروسی و دهه‌های عاشورا و ماه مبارک رمضان نیز به دلیل نگهداری مواد غذایی در این دما و به مدت زمان نامناسب و در حجم انبوه است.

فراموش نکنید حداکثر ۲ ساعت مجاز هستید غذا را در منطقه دمایی خطرناک یعنی بین کاملا سرد و کاملا گرم نگهداری کنید و تنها یک بار می‌توانید غذا را گرم یا سرد کنید. این تصور که گرم کردن مجدد غذا باعث از بین‌ رفتن میکروب‌ها می‌شود، اشتباه است زیرا دما به هیچ‌وجه هنگام گرم کردن غذا به ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد نمی‌رسد. درحالی‌که سم باکتری استافیلوکوکوس اورئوس این دما را به مدت نیم ساعت تحمل می‌کند.

ضمن اینکه نگهداری غذا در یخچال در حجم زیاد مانع خنک شدن سریع و کافی قسمت مرکزی غذا می‌شود بنابراین برای حفظ بهداشت مواد غذایی و پیشگیری از مسمومیت غذایی آن را در حجم کم و در ظروف دربسته که عمق کمی دارند، بریزید و در یخچال بگذارید. بعد از پخت هر غذایی، بیش از ۴۸ تا ۷۲ ساعت نمی‌توانید آن را در یخچال نگه دارید، زیرا حتی اگر تغییری در طعم و ظاهر آن ایجاد نشده باشد، قابل مصرف نیست.

اگر مسموم شدم چه کنم؟

درمان خانگی مسمومیت تا زمانی مجاز است که بیمار احساس سردرد و سرگیجه نداشته باشد چرا که پس از آن بیماری خطرناک می‌شود. مسمومیت غذایی مشکل شایعی است که متخصصان معتقدند می توان آن را با درمان های خانگی برطرف کرد. در این مطلب به چند روش برای درمان مسمومیت اشاره شده است.

سیر

اگر در طول سفر ساندویچی نامرغوب خورده‌اید و مسموم شده‌اید با خوردن چند حبه سیر می‌توانید حالتان را بهتر کنید. یکی از قدیمی‌ترین گیاهان مورد مصرف غذایی و دارویی گیاه سیر است و از هر آنتی‌بیوتیکی قوی‌تر است و می‌تواند مسمومیت‌ها را هم کاهش دهد.

 

سیر

 

بررسی‌ها نشان می‌دهند سیر می‌تواند مسمومیت‌های ناشی از گوشت‌های خام یا فرآوری شده را درمان کرده و آمار مسمومیت‌ها را کاهش دهد. گفتنی است، سیر به دلیل دارا بودن خواص بسیار، کاربرد دارویی نیز دارد این گیاه خاصیت ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچ دارد و قادر است به محض وارد شدن ماده‌ای مسموم و یا آلوده با آن مبارزه کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

گفتنی است، سولفور موجود در آن مانع از ایجاد مشکلات گوارشی می‌شود و باعث تقویت معده و روده خواهد شد از این رو افرادی که دچار این‌گونه مشکلات هستند می‌توانند از آن به عنوان مسکن برای بهبود سیستم گوارشی خود استفاده کنند و عفونت‌های گوارشی و مسمومیت‌ غذایی شدید را درمان کند.

آب‌لیمو و مایعات

 بیماران با مصرف مایعات، آب‌لیموی تازه و لبنیات تازه می‌توانند به دفع مواد مسموم کمک کنند. با توجه به افزایش مسمومیت‌ غذایی در سفر، مردم باید به محض مشاهده تغییر رنگ و طعم مواد غذایی با دقت در مورد مصرف آن تصمیم بگیرند و فقط به تاریخ مصرف روی آن اطمینان کامل نداشته باشند.

لیمو ترش برای کاهش وزن

مرزه

پزشکان به افرادی که دچار مسمومیت‌ غذایی خفیف شده‌اند توصیه می‌کنند تا در کنار وعده‌های غذایی از مرزه استفاده کنند. گیاه مرزه به صورت طبیعی دارای خاصیت گرمابخشی به بدن است. می‌توان از گیاه مرزه در درمان اسهال استفاده نمود.

بررسی‌ها نشان می‌دهند سبزی مرزه خاصیت ضد نفخ و ضدعفونی‌کنندگی دستگاه گوارش را نیز دارا می‌باشد. البته پزشکان به افرادی که دچار مسمومیت غذایی هستند توصیه می‌کنند تا حتماً به پزشک مراجعه کنند و با صلاحدید او از سبزی مرزه برای بهبودی استفاده کنند.

ریحان

 گیاهی مفید برای رفع عفونت و بهبود اختلال معده است. با افزودن ریحان به وعده غذایی یا مصرف چای ریحان، باکتری های مضر از معده دفع می شود.

زنجبیل

 آنتی بیوتیک طبیعی برای رفع ناراحتی معده است. در این زمینه می توان از دمنوش زنجبیل استفاده کرد یا مقداری زنجبیل رنده شده را به غذا افزود.

جلوگیری از شایع ترین علل مسمومیت غذایی

آب آشامیدنی در سفر

برای جلوگیری از مسمویت در سفر، آب آشامیدنی سالم به همراه داشته باشید. افرادی که قصد سفر دارند حتما بطری آب معدنی بهداشتی همراه داشته باشند تا در طول سفر با مشکل آب آشامیدنی سالم مواجه نشوند. مسافران در طول سفر باید مکررا از آب استفاده کنند تا آب بدن‌شان تحلیل نرود و از بروز مشکلات کلیوی جلوگیری شود.

کاهش آب بدن ضررهای بسیار زیادی به سیستم بدن وارد می‌کند؛ کمبود آب بدن ضمن این‌که موجب ایجاد اختلال در عملکرد آنزیم‌های گوارشی می‌شود، موجب رسوب املاح در کلیه‌ها شده و فرد را نیز مستعد ابتلا به سنگ کلیه خواهد کرد.

چنانچه در سفر قصد خرید نوشیدنی یا آب دارید، باید توجه داشته باشید که نوشیدنی‌های خنک مانند شربت‌ها از اهمیت بیشتری در این شرایط برخوردارند؛ خطر آلودگی نوشیدنی‌های سرد و خنک بالا است ولی نوشیدنی‌های گرم از جمله چای و قهوه به دلیل جوشیدن آب، کمتر مستعد ابتلا به آلاینده‌ها و باکتری‌ها هستند.

مسمومیت های غذایی

 

تهیه غذا در سفر

از جمله موارد بسیار مهم در سفر برای جلوگیری از مسمومیت‌ غذایی ،توجه به مصرف مواد غذایی سالم و تازه است. برای تهیه غذا تاکید می‌شود از دستفروش‌های خیابانی اقدام به خرید نکنید و به سراغ مواد غذایی که در کنار خیابان به صورت غیربهداشتی عرضه می‌شوند، نروید.

نگه داری غذا در سفر

برای نگهداری غذا در منزل و جلوگیری از مسمومیت غذایی نیز لازم است به این نکته توجه شود که اگر غذایی پس از مصرف در یک وعده، مازاد آن باقی بماند، چنانچه بخواهید در نوبت بعدی از آن استفاده کنید، توصیه می‌شود پیش از سرد شدن، آن را در یخچال یا فریزر قرار دهید و نباید فرصت بدهید که غذا ابتدا سرد شود.

در همان مدت زمان هر چند کوتاه که غذا بیرون از یخچال قرار دارد، باکتری‌ها زمینه فسادپذیری آن را فراهم می‌کنند. به طورکلی توصیه می‌شود غذا به مقداری تهیه شود که در یک وعده مصرف شده و مازاد غذا باقی نماند.

داروهای مسمومیت غذایی برای مسافرت

با توجه به احتمال بروز مسمومیت غذایی در سفر، می‌توانید برخی داروها مانند داروی ضد دل‌پیچه یا ضد اسهال را به همراه داشته باشید. اگر در طول سفر دچار اختلال در اجابت مزاج شدید، به صورت گذرا و نه به طور دائمی، از این داروها مصرف کنید. ولی اگر اختلال در اجابت مزاج فرد، همراه با علائمی چون تب بود یا اگر این شرایط بیشتر از دو روز طول کشید و یا خون در مدفوع وجود داشت، این افراد هرگز مجاز به خوددرمانی نیستند و باید به پزشک مراجعه کنند.

دقت داشته باشید بدن افراد دارای سن خیلی پایین یا خیلی بالا و کهنسال، بیشتر آسیب‌پذیر است و بنابراین در صورتی که این افراد دچار این مسمومیت غذایی شوند باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده تا تحت درمان‌های مناسب قرار گیرند.

4.5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید