رینوپلاستی چیست؟

رینوپلاستی یا جراحی زیبایی عمل بینی در لغت از دو کلمه “رینو” و “پلاستی” تشکیل شده است. رینو به معنای بینی و پلاستی به معنای اصلاح یا زیبا کردن است.

گردآوری – نبض ما

قدمت رینوپلاستی مدرن به ۵۰ تا ۶۰ سال قبل و بعد از جنگ جهانی دوم بر می گردد. در ایران از دهه ۴۰ شمسی اقدام به جراحی زیبایی بینی شد. بعد از انقلاب اولین گروهی که اقدام به جراحی زیبایی عمل  بینی کردند متخصصین گوش وحلق وبینی بودند. البته در حال حاضر تعداد متقاضیان عمل زیبایی در ایران روز به روز افزایش یافته که متاسفانه حتی در سطح جهانی نیز رکورد شکن است.

رینوپلاستی به صورت خیلی خلاصه تغییر فرم بینی که با تغییر در ظاهر بینی یا همراه با تغییر در تیغه بینی می تواند همراه باشد. جراحی بینی برای زیباسازی ظاهر بینی و یا بهبود عملکرد بینی و یا برطرف ساختن نواقص بینی انجام می شود. رینوپلاستی (عمل زیبایی بینی ) بسته به افراد مختلف، می تواند منجر به کوچک یا بزرگ شدن اندازه بینی، تغییر شکل بینی، پهن تر یا باریک تر شدن نوک بینی و یا تغییر ارتفاع یا طول بینی منجر گردد.

جراحی بینی

مشکلاتی که رینوپلاستی می تواند برطرف نماید

در رینو پلاستی ایراد های مختلف بینی را می توان برطرف کرد ، برای مثال

    • بزرگ بودن اندازه بینی
    • قوزدار بودن بینی
    • افتادگی نوک بینی یا کم بودن زاویه  بینی ولب
    • پهن بودن بینی
    • بزرگ بودن سوراخ های بینی
    • جعبه ای شکل بودن نوک بینی
    • زیاد بودن فاصله نوک بینی تا صورت
    • دررفتگی تیغه بینی وغیرقرینه بودن بینی
    • دو شاخه بودن نوک بینی
    • دماغ زین اسبی متعاقب ضربه های قبلی ویا عمل جراحی انحراف تیغه بینی
    • بد شکلی های بعدازعمل جراحی

تفاوت رینو پلاستی سنتی و رینو پلاستی مدرن

در رینو پلاستی سنتی فقط کوچک شدن و ظاهر بینی مد نظر بود و به همین علت  بینی از لحاظ کاربردی دچار مشکل می شد . در این نو ع جراحی ، قسمت زیادی از غضروف ها برداشته و استخوان ها به شدت خورد می شدند اما امروزه با پیشرفت علم پزشکی، اعتقاد بر این است که غضروف ها را می توان با بخیه زدن و شکل دادن، هم از لحاظ ظاهر و هم از لحاظ عملکردی بهبود داد.

نکاتی در مورد رینوپلاستی ( عمل زیبایی بینی)

بهترین نتایج در جراحی بینی یا رینوپلاستی با استفاده از تکنیک های محافظه کارانه که ظاهر طبیعی و معمولی بینی را حفظ می کنند به دست می آید، بنابراین بیماران محترم بایستی از جراحی های به اصطلاح فانتزی پرهیز کنند.

نکته مهم دیگر کیفیت و ضخامت پوست و زوایای بینی می باشد که با استفاده از عکس های رنگی استاندارد و یک شکل قبل از عمل و تکرار سریالی آنها پس از عمل وضعیت پوست و زوایای بینی مشخص می شود.

عمل زیبایی بینی

آیا عمل رینوپلاستی خطر دارد؟

در مورد این عمل تبلیغات فراوان، چه بر له یا علیه آن می‌شود اما حقیقت آن است که اگر فردی که جهت عمل کاندیدا می‌شود به خوبی معاینه شود و موارد احتمالی آن بررسی و تکنیک مناسب انتخاب شود، این عمل عارضه مهمی در پی نخواهد داشت. اما با این وجود ممکن است بیمار دچار عوارضی هم شود.

مشکل تنگی نفس

در اعمال جراحی متدهای قدیم، روش تخریبی بود به این معنا که قسمت اعظم غضروف‌ها درآورده می‌شد و نیز استخوان‌های بالای بینی شدیدا شکسته و خرد می‌شد اما امروز اعتقاد بر آن است که میزان برداشت غضروف‌ها باید حداقل باشد. در اعمال تخریبی غالبا پره‌ها به داخل فرو رفته و هنگام تنفس حتی صدا‌دار خواهد بود که متاسفانه درمان این عوارض هم بسیار مشکل است.

بیماران به موضوع تنفس بعد از عمل جراحی بینی نیز بایستی بسیار اهمیت بدهند. اگر بینی بیمار خیلی باریک شود تنفس از بین می رود. بعضی اوقات بیماران محترم از جراح می خواهند که به اصطلاح اقدام به عروسکی کردن بینی کنند در حالی که به این نکته توجه ندارند که با این کار منطقه دریچه یا همان محل عبور هوا از بین می رود و بیمار دچار گرفتگی شدید بینی می شود.

عمل رینوپلاستی

عوارض مربوط به شکل ظاهری بینی پس از عمل  بینی

ممکن است بعد از عمل رینوپلاستی عوارضی مربوط به شکل ظاهری بینی در بیمار ایجاد شود که به تعدادی از آن ها اشاره می شود:

نامتقارن بودن سوراخ بینی

معمولا جراحان قبل از انجام جراحی بینی اندازه گیریهای دقیقی انجام می دهند اما تعدادی بیماران از عدم تقارن سوراخهای بینی پس از عمل شکایت دارند که ممکن است دراثر تورم ناشی از عمل باشد که با برطرف شدن تورم این اختلاف نیز از میان می رود.

بینی زینی شکل

این عارضه بر اثر تراشیدن بیش از اندازه قوز غضروفی-استخوانی پشت بینی بوجود میاید که به دلیل تخمین نادرست یا تجربه کم جراح ایجاد می شود.

اشکال هشتی شکل (V معکوس) در حد فاصل هرم استخوانی و غضروفی

بر اثر کوچک کردن بیش از اندازه طاق بینی به نظر می رسد که در واقع قسمت غضروفی بینی از قسمت استخوانی آن جدا شده است و بینی فرد دو تکه به نظر می رسد علاوه بر این برای فرد مشکل تنفسی نیز بوجود می آید.

آسیب پوستی بینی

در صورتی که حین جراحی به پوست بینی آسیب برسد امکان دارد پس از جراحی پوست آسیب دیده سیاه شده و از بین برود. این عارضه بد ترین نوع عارضه است و ترمیم آن فوق العاده مشکل است. استفاده از مواد مصنوعی یا همان پروتز به عنوان پیوند داخل بینی، نیز با احتمال آسیب به پوست بینی همراه است. خوشبختانه این عارضه فوق العاده نادر است.

باریک شدن بیش ازاندازه نوک بینی

در بعضی موارد ممکن است به دلیل اصرار بیش از حد متقاضی به کوچک شدن نوک بینی، جراحان نوک بینی را بیش از اندازه باریک می کنند این حالت نه تنها باعث زیباتر شدن بینی نمی شود بلکه بینی را نازیبا و مصنوعی جلوه می دهد.

بالا رفتن بیش از حد نوک بینی

در بحث زیبا سازی بینی، زاویه نوک بینی در مردها و زن ها متفاوت است و این اندازه در مردها تقریبا ۹۰ درجه و در مورد خانم ها این عدد ۱۱۰ درجه است در بعضی موارد جراح این نکته ظریف را رعایت نکرده و نوک بینی بیش از اندازه استاندارد به بالا می رود که اصطلاحا بینی خوکی لقب گرفته جلوه ای نازیبا دارد.

کوچک شدن بیش از اندازه پره های بینی

در افرادی که ضخامت پوست زیاد است (بینی های گوشتی) یا در هر فردی که پره های بینی از حد استاندارد بزرگتر باشد کوچک کردن پره های بینی باعث زیباتر شدن بینی خواهد شد ولی در صورتی که این کوچک سازی بیش از اندازه انجام شود نتیجه عکس خواهد داد و علاوه بر ایجاد ظاهر نامطلوب باعث تنگی راه هوایی بینی نیز می شود.

کم یا زیاد شدن پره وسطی بینی

در بعضی موارد جراح به تناسب محل پرده های بینی با پره وسطی دقت لازم را به خرج نداده و باعث می گردد که این پره یا به سمت داخل بینی کشیده شده باشد یا بیش از حد بیرون زده باشد که از نیمرخ ظاهر نامطلوبی دارد.

هزینه عمل رینوپلاستی یا جراحی عمل بینی

هزینه جراحی زیبایی بینی حسب  نوع بینی و منطقه ای که داوطلب این عمل زیبایی زندگی یا اقدام میکند متفاوت است . هزینه های جراحی بینی شامل جراح بینی و متخصص بیهوشی ، هزینه اتاق عمل و بیمارستان، داروها و وسایل مصرفی است که به صورت یک مجموعه از متقاضی دریافت می شود .

جهت کسب اطلاع بیشتر از قیمت و میزان هزینه های عمل جراحی بینی  به مقاله نبض ما که به این موضوع ویژه پرداخته است مراجعه کنید .

 

4.4/5 - (14 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید