تزئین بهترین سفره هفت سین سال ۹۶

سفره هفت سین از جلوه‌های اصیل نوروز است که ایرانیان هنگام نوروز می‌آرایند، هنگام تحویل سال گرد آن جمع می‌شوند و گاهی تا سیزدهم فروردین‌ماه زینت‌بخش منازل خانواده‌های ایرانی خواهد بود.

سفره‌ هفت سین از جلوه‌های اصیل نوروز، که در طی سالیان دراز حضورش در خانه‌های ایرانی با حفظ نشانه‌های اصلی خود به زیبایی با هنر دست بانوان ایرانی عجین شده است.همه ما با اجزای اصلی این سفره آشناییم و تا حدودی فلسفه حضورشان را می‌شناسیم.

 

تزئین سفره هفت سین

سفره هفت سینی که امروزه بیشتر مرسوم است داری هفت مورد از چیزهای مانند:

  • قرآن مجید: نشانه استواری ایمان، زینت بخش سفره نوروزی مسلمین است که پس از تحویل سال همه آن را زیارت کرده و چند آیه ای برای تبرک می خوانند.
  • سمنو: نماد زایش و بارورى گیاهان است و از جوانه هاى تازه رسیده گندم تهیه مى شود.
  • سیب: نماد بارورى، زایش و سلامتی است.
  • سنجد: نماد عشق و دلباختگى است و از مقدمات اصلى تولد و زایندگى.
  • سبزه: نماد شادابى و سرسبزى و نشانگر زندگى بشر و پیوند او با طبیعت است.
  • سماق، سرکه و سیر: نماد چاشنى و محرک شادى و سلامتی در زندگى به شمار مى روند.
  • سکه: به نیت برکت و درآمد زیاد انتخاب و بر سفره هفت سین می نشیند .

اما غیر از این گیاهان و میوه هاى سفره نشین، خوان نوروزى اجزاى دیگرى هم داشته است، در این میان تخم مرغ نماد زایش و آفرینش است و نشانه اى از نطفه و نژاد.

  • آینه: نماد روشنایى است و حتماً باید در بالاى سفره جاى بگیرد.
  • آب: نشانه برکت و پاکی در زندگى است .
  • اسپند، شاخه هاى سرو، دانه هاى انار، گل بیدمشک، شیر نارنج، نان و پنیر، شمعدان و… را هم مى توان جزو اجزاى دیگر سفره هفت سین دانست.

تصمیم گیری درباره مدل سفره هفت سین

قبل از هر چیزی باید تصمیم بگیرید که قصد دارید با چه سبک و سیاقی سفره هفت سین نوروز امسال‌تان را بچینید. آیا به سفره‌ای با رنگ و روی سنتی علاقه دارید یا به دنبال یک تم جدید برای آن هستید؟!

پاسخ دادن به این سوال، ادامه کار را برای شما بسیار آسان‌تر خواهد کرد. انتخاب شما هر کدام از دو گزینه بالا که باشد مهم نیست؛ مهم این است که در پایان کار تم کلی را فراموش نکرده باشید و با فکر داشتن سفره‌ای با ظاهری تلفیقی، آن را تبدیل به یک هفت‌سین نامنظم و ناموزون نکنید. پس با تصمیمی قطعی سراغ انتخاب اجزای سفره بروید.

انتخاب ترکیب رنگ سفره هفت سین

انتخاب ترکیب رنگ برای سفره هفت سین مانند هر هنر دیگری از قوانین پایه پیروی می‌کند و نیازمند دقت نظر ویژه‌ای است. سعی کنید هنگام خرید و گرد هم آوردن اجزای سفره هفت سین بیش از هر چیزی به همنشینی رنگ‌های آن در کنار هم فکر کنید. شاید برای این کار مجبور باشد که چندین بار آنها را کنار هم بچینید و از دور و نزدیک به تماشای‌شان بنشینید. سعی کنید با شناخت قوانین رنگ‌ها و با توجه به سلیقه شخصی‌تان بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 ترکیب رنگ سفره هفت سین

گرچه این یک قانون نیست اما معمولا شش‌سین از اجزای سفره هفت سین در ظروف هماهنگ تزیین شده و در کنار سبزه قرار می‌گیرند. در این بین آینه و تنگ ماهی شاید بتوانند با ظاهری هماهنگ سفره نوروز را تکمیل کنند. به ک

3.8/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده‌است.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید