ماه رجب آمد، دل این پیر جوان کرد

دردنیای پراضطراب و سراسر استرس امروز، آرامش داشتن و شاد بودن، نعمتی است و بهانه ای می خواهد تا مادر به عنوان مدیر خانه، روزهای خوبی را به اهالی آن هدیه کند.

نبض ما– ماه رجب از آن ماههایی است که به راحتی می توانید علاوه بر پیوند اعضا خانواده با معنویات، محیط خانه را شاد سازید.

ماه رجب، ماه ورود به بهار بندگی است. با برنامه ریزی در این ماه باید رفته رفته برای رسیدن به ماه مبارک رمضان آماده شد و کسب این آمادگی در جایی غیر از خانه و به دستان کسی غیر از مدیر فرهنگی خانواده، یعنی بانوی خانه محقق نمی شود. شادی خانم خانه برابر با شادی تمام اهل خانه است، آیا تا به حال به این موضوع دقت کرده اید؟

روزی که خانم شما شاد و سرحال است، انگار تمام آجرهای خانه هم شاد است و می خندد و وای از روزی که خانمتان، ناراحت و غمگین باشد، انگار از در و دیوار خانه غصه می بارد، بنابراین بهتر است خانم های کدبانو و مدیر و خانه دار تلاش کنند نقشه راهی متناسب با شرایط خانه و افراد خانواده خودشان پیدا کرده و طبق آن، برای استفاده بهتر و بیشتر افراد خانواده از ایام این ماه، برنامه ریزی کنند.

ماه عزیزی آمده

در گذشته تلاش برای دیدن هلال هر ماه قمری آنچنان شوقی را در افراد و حتی کودکان ایجاد می کرد که همه، خاطره شب ورود به ماه های خاصی مثل ماه رجب و رمضان را به یاد می سپردند. مناسبت ها رنگ و بوی خاص خودشان را داشتند و طبیعتا تأثیری عمیق در روند زندگی افراد داشتند.

اما متأسفانه این روزها فرزندان ما اسم ماه های قمری را هم نمی دانند و حتی مناسبت ها و اعیاد را خلاصه شده در چند ساعت برنامه تلویزیونی یا جشن های خارج از خانه و توسط نهادها می بینند. بنابراین سعی کنید از اهمیت ماه رجب و اعمال عبادی آن برای بچه ها بگویید و خودتان در اخلاق و اعمال تان تغییر محسوسی ایجاد کنید تا همسرتان و بچه ها جدیت در تغییر رفتار عبادی را در شما ببینند.

شهر را خبر کنید

یک عدد تخته وایت بورد کوچک تهیه کنید و آن را روی یخچال یا یک نقطه پر رفت و آمد خانه نصب کنید. روی این تخته اعمال ماه رجب را یادداشت کنید طوری که همه افراد خانواده بتوانند هرکدام را که خواستند انجام دهند. اولویت را به اعمال کوتاه بدهید. مثلا ذکر موکد در این ماه «استغفرلله و اسئله التوبه» و یا خواندن زیارت سیدالشهدا است. این ذکر را همه افراد می توانند به راحتی انجام بدهند.

برنامه های مذهبی و فرهنگی که برای این روزها درنظر گرفته اید را با ذکر تاریخ و ساعت روزهای مشخص بنویسید، به عنوان مثال اگر به جشن های مذهبی خانوادگی، جشن عروسی، مراسم ادعیه و…به مناسبت ماه رجب دعوت شده اید همه را روی آن بنویسید و از سایر اعضای خانواده هم بخواهید برنامه های درسی و کاری شان را در تاریخ های مشخص بنویسند. با این کار تداخل های پیش آمده را می شود به راحتی مدیریت کرد.

یک جشن کوچک با دلی بزرگ

ممکن است شما هم از آن دسته افرادی باشید که علاقه به برگزاری جشن ها در داخل خانه خودتان دارید. ما به شما برای این بلند طبعی تبریک می گوییم و پیشنهاد می کنیم برای اینکه کارهای تان در یکی دو روز منتهی به روز جشن فشرده نشود و از کارهای اصلی خانه و برنامه های درسی فرزندان عقب نمانید، مقدمات کار را در روزهای قبل انجام دهید. سعی کنید خرید ها، هماهنگی با مهمانان و… را بسته به اولویت انجام دادن شان طوری عملی کنید که در روز جشن با آرامش به آنها برسید.

یک روز مهمان خدا شوید

ماه رجب ماه آمادگی برای ورود به ماه مبارک رمضان است. سعی کنید ۳-۲ روزی را در این ماه روزه بگیرید یا برای ماه مبارک رمضان آماده شوید. ایام البیض (۱۳،۱۴ و ۱۵۵ ماه) زمان مناسبی برای این کار است. سحری بپزید، فرزندان تان را برای صرف آن بیدار کنید و لذت افطاری خوردن در این هوای بهاری را با آنها به اشتراک بگذارید. حتما با این تدابیر هوشمندانه، هم خودتان و هم خانواده تان از ثواب های این ماه عزیز بهره مند می شوید.

پارکها را آذین ببندید

اگر خانه شما کوچک است و فکر می کنید درون خانه به همه برنامه هایی که برای برگزاری یک جشن درنظر گرفته اید نمی رسید، ذهن تان را آزاد کنید و محیط یک پارک را برای برگزاری این جشن به دوستان و اقوام معرفی کنید.

از چند روز قبل به یک پارک بروید، ظروف پذیرایی یکبار مصرف از نوع کاغذی شان را تهیه کنید و با هماهنگی انتظامات پارک قسمتی از یک آلاچیق یا سکوهای آن را تزئین کنید و برای بچه ها و در کنار شادی آنها، برای خودتان یک جشن ساده و کوچک بگیرید.

دنیا را دوباره ببینید

خیلی از مسایل در زندگی، هنگامی ارزش خود را نشان می دهند که از زاویه درست دیده شوند؛ ولی نگرش های متشابه و کلیشه ای، دیدن این زیبایی ها را مشکل می سازد. اگر در همه ماه های خدا،  به هر مسأله ای از زاویه ای درست نگاه کنید، در آن چیزهای باشکوه و زیبایی خواهید دید.

سعی کنید همه چیز و همه کس را با چشم های تازه ای ببینید که از طریق عادت، تیره و تار نشده اند. با این روش، شما می توانید ثروت های نامحدود معنوی و مادی را کشف کنید. به خاطر داشته باشید که اگر از زاویه ای درست به تمام چیزها و اشخاص نگاه کنید، هر شخص یا هر شیء و یا هر ماه  از طرف خالقتان برای شما ارمغان و پیام زیبایی به همراه خواهد داشت.

منبع: همشهری دو

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید