فواید و موارد منع مصرف سکنجبین

کاهو و سکنجبین از دیرباز برای طرفداران طب سنتی یک عصرانه لذیذ و یک میان وعده سالم بوده اند می خواهیم فایده های این خوردنی سالم را بدانیم.

نبض ما– گردآوری

کسانی که از عارضه هایی مانند مشکلات ادراری،درد معده ،نفخ شکم،کاهش بینایی و دیگر عارضه ها رنج می برند بهتر است  کاهو با سکنجبین میل کنند.سکنجبین در واقع سرکه و انگبین و مخلوطی است از سرکه و عسل که به میزان و مقدار معین در هم می‌آمیختند و از مخلوط آن شربتی خوش گوار و معطر وفرح بخش به وجود می‌آوردند.

در برخی نقاط که عسل یافت نمی‌شد یا می‌خواستند شربتی ارزان قیمت فراهم کنند سکنجبین را از مخلوط سرکه و شکر تهیه می‌کردند ولی همچنان آن را سکنجبین می‌نامیدند. و امروز که عسل گران یا کمیاب تر از گذشته شده به طور کلی این شربت را با شکر تهیه می‌کنند.

فواید

  • شربت سکنجبین یکی از بهترین نوشیدنی‌ها در “طب سنتی” است که دافع صفراست و صفرای اضافی بدن را خارج می کند سکنجبین از عسل و سرکه ساخته می‌شود که نفوذ غذا را به سلول‌های بدن افزایش می‌دهد.
  • شربت سکنجبین التهاب ناشی از گرما را می‌کاهد و در نهایت سموم بدن را به همراه ادرار یا عرق بیرون می‌آورد.
  • می‌تواند ملین و مسهلی مفید باشد.
  • اگر سکنجبین با تخم کاسنی و کمی گلاب تهیه شود، نوشیدنی پرسودی خواهد شد و خصوصا برای آنهایی که طبعی گرم داشته یا کسانی که مبتلا به نفخ هستند منافع زیادی دارد، ولی برای مبتلایان به زخم معده زیان‌بخش است.
  • مصرف آن نفوذ غذا به سلول‌های بدن از جمله سلول‌های کبد را افزایش می‌دهد.
  • اگر کاهو را با سکنجبین یا سرکه بخورید، اشتها آور است.
  • اگر آب پخته کاسنی را با سکنجبین میل کنید بهترین داروی تب‌های طولانی و مداوم است.
  • اسطوخودوس گیاهی است بی ضرر که همه می‌توانند از آن استفاده کنند . فقط برای اشخاص صفراوی مزاج خوب نیست و باعث آشفتگی می‌شود. اینگونه اشخاص باید آنرا با سکنجبین یا کتیرا بخورند.
  • بازکردن انسداد عروق
  • رفع سر درد

موارد منع مصرف سکنجبین

– در معده‌های سرد و ضعیف

– مبتلایان به ضعف اعصاب

– مبتلایان به دردها و مشکلات رحمی

– مبتلایان به تکرر و قطره قطره آمدن ادرار و سایر مشکلات مثانه

– مبتلایان به زخم‌های گوارشی

– در زمان حالت تهوع

در این موارد هرقدر ترشی سکنجبین بیشتر باشد عارضه بیشتری دارد.

توجه : کسانی که دچار سرماخوردگی شده اند وآنهایی که مبتلا به رعشه و دردهای عصبی هستند حتما باید از سکنجبین دوری کنند.

بهترین زمان مصرف سکنجبین

استفاده از سکنجبین در افراد گرم مزاج و در فصل تابستان مناسب است که به ویژه همراه با کاهو برای کاهش حرارت و ایجاد آرامش توصیه می‌شود.

مصرف کاهو و سکنجبین

در طب سنتی مزاج کاهو سرد و تر است و سکنجبین مزاج گرم و خشک دارد به این دلیل که سکنجبین از ترکیب سرکه و عسل درست می‌شود که به اندازه معین جوشانده شده و اثرات گرم و خشکی را بر جای می‌گذارد، در واقع اثرات گرم و خشک سکنجبین با اثرات سرد و تر کاهو تا حدودی یکدیگر را خنثی می‌کنند. با توجه به اینکه کاهو خواب آور، مسکن و ضد درد است می‌تواند به همراه سکنجبین مصرف شود و عارضه‌ای نیز به همراه نداشته باشد.

درد شکمی

اگر کاهو را به تنهایی بدون سکنجبین مصرف کنیم ممکن است رطوبت، تری و سردی آن تاثیر نامطلوبی بر روی افرادی که سن بالا دارند یا دارای مزاج بلغمی هستند بر جای بگذارد اما اگر به همراه سکنجبین مصرف شود این عوارض را به همراه نخواهد داشت .

طرز تهیه سکنجبین

مواد لازم:

سرکه طبیعی ۲ واحد، عسل زنبوری چند گیاهی ۵ واحد، آب سالم بدون کلر ۴ واحد، یا آنقدر که لازم باشد با توجه به غلظتی که مورد نظر است. طرز تهیه: ابتدا هر سه جزء را مخلوط کرده بجوشانید و کف آن را بگیرید تا به یک چهارم برسد و به قوام آید و عده‌ای معتقدند آنقدر بجوشد تا یک پنجم مخلوط باقی بماند.

نکته: در تهیه سکنجبین می‌توان عرق نعناع یا خود نعناع را نیز استفاده کرد تا از عطر و خواص آن بهره مند شد. تذکر: هر جا مصرف سکنجبین (سرکه انگبین) توصیه شده‌است، منظور سکنجبینی است که با سرکه طبیعی، عسل زنبوری چند گیاهی و عرق یا خود نعناع در ظرف مسی با آب سالم بدون کلر تهیه شده باشد.

سکنجبین خیار

داخل شربت سکنجبین  مقداری خیار ریز ریز کرده و یخ می ریزیم و سکنجبین خیار تهیه می کنیم که بسیار برای فصول گرم سال مطلوب است. این شربت بهترین چیز برای رفع عطش در هوای گرم است.

مواد لازم:
  • شکر: یک کیلو
  • سرکه سفید: ۳۰۰ گرم
  • نعناع تازه: یک دسته کوچک
  • خیار: یک عدد کوچک
  • کاهو رنده شده: یک قاشق سوپ‌خور
روش تهیه:

شکر را با ۵ تا ۶ لیوان آب در ظرف لعابی جوشانده و از صافی رد می‌کنیم، بعد از آن، نعناع را شسته و نخ بسته و داخل شربت می‌اندازیم. بعد شربت را می‌گذاریم بجوشد و قوام بیاید. سپس سرکه را داخل شربت ریخته و بعد از چند جوش از حرارت برمی‌داریم. هنگام سرو، مقداری خیار رنده‌شده و کاهو رنده‌شده در لیوان ریخته و با آب و یخ سرو کنید.

3.9/5 - (20 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. خانم کریمی می‌نویسد

    سلام دکتر خسته نباشید من شربت سکنجبیل خریدم گفتن واسه اعصاب خوبه حالا طرز مصرف اونو بلد نیستم ممنونم از راهنمایتون

از پزشکان نبض‌ما بپرسید