عمر بیشتر با کتاب خوانی

بر اساس مطالعه ای که بر ۳.۶۳۵ نفر و بین رده سنی ۵۰ و بیشتر انجام شده، نشان می دهد افرادی که زمانی از ساعات روزانه خود را به مطالعه کتاب اختصاص می دهند به طور میانگین دو سال بیشتر از سایرین عمر می کنند.

مطالعات محققان آمریکایی دانشگاه ییل نشان می دهد، افرادی که بیشتر کتاب می خوانند ، عمر طولانی تری نیز خواهند داشت. حداقل ۳.۵ ساعت مطالعه در هفته می تواند این تفاوت را در طول عمر یک فرد ایجاد کند.

این مطالعه از ارتباط بین خواندن کتاب و عمر طولانی خبر می دهد اما بدین معنا نیست که تنها مطالعه بیشتر در افزایش طول عمر نقش دارد. علت یا دلیل مشخصی در رابطه با ارتباط بین مطالعه کتاب و افزایش طول عمر هنوز اعلام نشده است. مطالعات محققان نشان داده که با کمک کتاب خواندن می توان به فعال و سالم نگه داشتن مغز پرداخت.

پیش از این مطالعات محققان هاروارد نیز نشان داده بود که مطالعه عمیق یک کتاب باعث ایجاد تعامل شناختی می شود، نتیجه ای که محققان دانشگاه اموری از آتلانتا در تحقیقات خود به اثبات رسانده بودند.

محققان در مطالعات خود به اثبات رسانده بودند که خواندن یک رمان باعث تقویت نواحی پردازش زبان در مغز می شود. به عبارت دیگر، مطالعه همانند تمرین ورزشی در ذهن عمل می کند.

مطالعات محققان نشان می دهد خواندن کتاب بیش از خواندن روزنامه یا مجلات باعث افزایش طول عمر می شود.

در این مطالعه، افراد به سه گروه تقسیم شدند: افرادی که اصلا مطالعه نمی کردند، افرادی که ۳.۵ ساعت در هفته مطالعه می کردند و افرادی که بیش از ۳.۵ ساعت در هفته مطالعه می کردند.

محققان پس از گذشت بازه زمانی ۱۲ ساله و با در نظر گرفتن شاخصه هایی مانند جنسیت، نژاد و همینطور تحصیلات متوجه شدند، افرادی که در گروه مطالعه کنندگان بیش از ۳.۵ ساعت در هفته قرار داشتند، ۲۳ درصد با کاهش آمار مرگ و میر و افرادی که در گروه ۳.۵ ساعت مطالعه در هفته قرار گرفته بودند با کاهش آمار ۱۷ درصدی مرگ و میر نسبت به گروهی که اصلا مطالعه نمی کردند، مواجه شده اند.

اکنون محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا تفاوت های قابل توجهی در مغز بین خواندن کتاب های داستانی و غیرداستانی نیز وجود دارد؟ و آیا مطالعه کتاب های الکترونیکی و صوتی نیز تاثیر کتاب های چاپی را دارند یا خیر؟

 

منبع: مهر

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید