مصائب خطرناک دوستی قبل از ازدواج

مردان و زنان در دوستی قبل از ازدواج یک تفاوت عمده دارند که باعث سوءتفاهم بزرگی بین آنها می شود. مردان می توانند بدون اینکه به ازدواج فکر کنند وارد ارتباط با جنس مقابل شوند، اما زنان معمولا معطوف به ازدواج هستند و به ازدواج فکر می کنند.

نبض ما– گاهی اوقات دختران و پسران وارد رابطه ای می شوند که رسمی شدن آن مورد تردید است. پسر شرایط ازدواج را ندارد یا اساسا آمادگی روحی برای این کار احساس نمی کند و برعکس، دختر در سن ازدواج است و این رابطه را به چشم یک خواستگاری می بیند. حتی ممکن است شروع دوستی قبل از ازدواج با هدف ازدواج باشد و دختر و پسر بخواهند مدتی هم را بشناسند و در نهایت تصمیم بگیرند که به درد ازدواج با هم می خورند یا نه. در هر کدام از این حالت ها، آشنایی طولانی مدتی اتفاق می افتد که سر انجام آن مبهم است.

حقیقت پنهان رابطه های دوستی قبل از ازدواج

دوستی قبل از ازدواج با اهدافی در میان جوانان صورت می گیرد، یعنی هر دو جنس برای دست یابی به نیاز ها و خواسته های خود که به طور فاحشی از هم متفاوت است وارد این نوع روابط  می شوند.

آنچه که اغلب پسرها را  وارد دوستی قبل از ازدواج می کند ، معمولا جنبه جنسی ارتباط با جنس مخالف است نه صرف تأمین نیازهای عاطفی –  جنسی، این یعنی،  پسرها از روی کنجکاوی و غریزه دوست دارند با جنس مخالف به دلیل محک میزان جذابیت جنسی خویش نزد آنان  رابطه دوستی داشته باشند و معمولا مواظب هستند که احساسات خود را درگیر آن نسازند، چراکه از قبل می دانند که این رابطه مقطعی بوده و به زودی پایان خواهد یافت. اما این تنها دلیل پسرها برای دوستی نیست بلکه درمواقعی پسرها به سبب برقراری رابطه جنسی و تجربه جنسی اقدام به برقراری رابطه دوستی با دخترها می کنند و عمده هدفشان دست یابی به لذت جنسی است.

زندگی پرعشق

از سوی دیگر، پسرهایی هستند که قصد ازدواج ندارند و یا این  که امکانات و شرایط ازدواج برایشان مهیا نیست  اما طالب برقراری رابطه طولانی مدت، پنهانی، احساسی و عاطفی با دخترها هستند تا به طریق آن خلاء  موجود بر سر راهشان را در یک رابطه دوستانه با یک یا چند دختر پر کنند و برای این کار از دادن قول ازدواج هم هیچ ابایی ندارند.

گاهی اوقات کمبود روابط عاطفی در فضای خانوادگی باعث جذب پسرها به سوی این نوع روابط پنهانی می شوند. در قشر بسیار معدودی نیز به دلیل شکست در رابطه عاطفی قبلی که باعث بروز حس تنفر و انتقام جویی در فرد شده، هدف اصلی از برقراری رابطه، انتقام گرفتن از جنس مخالف است.

در این میان دخترها معمولا بسته به نیازهای عاطفی ، احساسی  و حمایتی خود جذب دوستی قبل از ازدواج می شوند؛ چراکه دخترها بر این باورند که پسر ها نیز همانند آنها به واسطه نیازهای عاطفی و حمایتی وارد دوستی با آنان می شوند و به همین دلیل نیز، ناخواسته عواطف و احساسات خود رادرگیر آن رابطه می کنند و به سرعت به پسر اعتماد کرده و از نظر عاطفی به شدت وابسته می شوند و در تلاش برای حفظ رابطه  و ختم دادن آن به ازدواج، گاه در شرایط سخت و خطرناکی قرار می گیرند که منجر به صدمات جبران ناپذیر روحی – روانی و جسمی می شود.

پیامدهای منفی دوستی قبل از ازدواج

ترس از افشای ارتباط های گذشته

جوانی که انتظار دارد که زندگی او سرشار ازعشق و محبت و آرامش باشد اگر دوستی قبل از ازدواج داشته، همیشه نگران است که مبادا روابط گذشته او آثار بدی در زندگی اش گذارد و هر آن احتمال افشای آن سبب بروز مشکلاتی گردد، به ویژه در بافت اجتماعی جامعه اسلامی ما.

بدون ترس

بدگمانی نسبت به همدیگر

پسری که دوستی قبل از ازدواج را به دفعات تجربه کرده است به هنگام ازدواج به هر دختری نظر می کند، می پندارد او نیز با پسرهای متعددی ارتباط داشته پاک و عفیف نیست. حال اگر جوانی با تجربه های قبل از ازدواج بخواهد کانون عشقی بر پا کند، خانواده ای تشکیل دهد، اولین مشکل او بدگمانی به همسر اوست که نکند او هم به سان دیگر دختران دوستی قبل از ازدواج را تجربه کرده باشد. و طبعا اضطراب و ناآرامی بر زندگی او حاکم خواهد شد.

تنوع طلبی

مرد یا زنی که دوستی قبل از ازدواج با افراد متعددی داشته خواه ناخواه تنوع طلب می شود و این امر بعد از تشکیل خانواده و زندگی مشترک همچنان ادامه می یابد، و این امر عامل کم شدن محبت به کانون گرم خانواده می شود.

به خیال خیانت، تو را نمی خواهم

معمولا پسرها با دخترانی که روابط عاطفی و جسمی عمیقی  داشته اند، ازدواج نمی کنند. آنان معتقدند دختری که بواسطه عدم کنترل عواطف و احساسات خود اصول اخلاقی را زیر پا گذاشته و از اعتماد خانواده سوء استفاده کرده است احتمال زیادی دارد که در زندگی زناشویی نیز، مرتکب چنین خطایی شده و به آنها خیانت کند.

مثلث عشقی

جر و بحث دائمی

بدگمانی از یک طرف و تنوع طلبی از طرف دیگر باعث می شود همیشه جر و بحثی بین زوجین در گیرد و هر چند وقت یکبار به این مسأله اشاره شود که اگر تو سالم بودی با من دوست نمی شدی.

خانواده ها ساز ناسازگاری می نوازند

رضایت و یا عدم رضایت والدین نقش بسزا و تاثیر گذاری بر تداوم و یا عدم ثبات زندگی مشترک جوانان دارد، بنا بر سنت های مرسوم در خانواده های ایرانی به ندرت مشاهده می شود که خانواده ای بالخص خانواده های آقاپسرها به چنین ازدواج هایی رضایت دهند اگرچه در شرایطی نیز به رضایت سطحی و گاه حتی اجباری می رسند اما در صورت فراهم شدن مسئله ازدواج نیز، زوج جوان باید در انتظار شنیدن حرف و حدیث های بی پایانی باشند که تا مدتها نقل و نبات هر محفلی خواهد بود.

 تمرکز زیاد بر نشان دادن صرفاً ویژگی های مثبت خودمان

زمانی که ما شروع به دوستی با جنس مخالف می کنیم، تمام تلاش ما این است که فقط ویژگی ها و صفات مثبت خود را نشان دهیم. ما تمایل داریم تمام صفات منفی خود را که ممکن است موجب ناراحتی افراد شود یا منجر به قطع رابطه آشنایی ما شود را پنهان کنیم.

و کلام آخر : آمادگی ضعیف برای ازدواج

ناظران حرفه ای (مشاوران، حقوقدانان و روان شناس ها) به این نتیجه رسیده اند که آشنایی به تنهایی برای ازدواج کافی نیست. زوج ها به کسب تجربه ای بیش از آنچه ما آشنایی می نامیم نیاز دارند. آن ها نیاز به یک مجموعه آموزشی برنامه ریزی شده درباره ازدواج دارند. آمادگی خالصانه برای شریک زندگی کسی شدن، پاداش دهنده ترین و مشکل ترین تکلیف است، که یک ازدواج خوب را ایجاد و حفظ می کند.

نبض ما-گردآوری

4.8/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. moshaverebama می‌نویسد

    دختری جوان و پسر جوان همدیگر را می بینند یکدیگر را برای ازدواج می پسندند و والدینشان هم با این مطلب موافقت می‌کنند به این ترتیب دوران نامزدی آغاز می‌شود. این دوره می‌تواند یکی از شیرین ترین دوره های تاریخ زندگی هر زوج باشد به شرطی که معقولانه و آگاهانه بگذرد . در دوران نامزدی ، زوج جوان برای دیدار یکدیگر بی تابی می کنند برای دیدن هم سر و دست می‌شکنند، شبها به یاد هم می خوابند و روزها به امید دیدار یکدیگر از خواب برمی خیزند. برای هم هدیه می‌خرند، برای هم گل می آورند، با هم به سینما می‌روند، در پارک گردش می‌کنند، به کوه و کوهستان می روند و به ده‌ها تفریح سالم دیگر می‌پردازند که می‌تواند برای دختر و پسر لذت بخش و به یادماندنی باشد.
    اگر همه چیز همانطور بگذرد که در اینجا به آن اشاره شد، تمامی درها برای دستیابی به یک ازدواج موفق یکی پس از دیگری باز میشود، مراسم عقد صورت می‌گیرد و سپس مراسم ازدواج و بالاخره زندگی مشترک آغاز می گردد ولی متاسفانه همیشه در به روی یک پاشنه نمی چرخد. این امر زمانی اتفاق می افتد که یکی از زوجین بخواهد از دوران نامزدی سوء استفاده کند که به طور معمول این یک نفر همان آقا داماد آینده است .
    ادامه در مشاوره با ما

  2. صیاد می‌نویسد

    من موافق دوستی قبل ازدواج نیستم، اما یک تجربه بیان کنم:
    من خودم به عنوان داماد بزرگ یک خانواده الآن ۱۷ ساله که زندگی مشترک با خانمم دارم قبل از اینکه با خانمم عقدکرده باشیم من هیچوقت حتی یک لبخند به دختر نامحرم نزدم و نه کوچکترین ارتباطی تلفنی ویا….. خانمم هم همینطور. هردو مذهبی و مقیدهستیم. امازندگی من به خاطر اینکه در روز عروسی من، زن برادر من به مادم گفته بود که پولهایی که سر عروس میزنند خودت بردار و این جمله را خانمم شنیده بود ،( ۱۷ ساله زندگی تلخ و همیشه با دعوا و شکسته شدن حرمتها ) به کامم تلخ شده.
    امابلعکس خواهرخانم من قبل از ازدواجش با هزارنفردوست شدحتی با یکی از آنها دوستی عاطفی شدید داشت. اما به دلیل اخلاق بد خواهرخانم من ، منجر به ازدواج آنها نشد،الآن هم که با آخرین نفری که پیدا کرد ازدواج کرد، پسره براش بقدری خرج کرد الآن هم همه چیز میخره. زندگی خیلی شیرینی دارند البته دوساله ازدواج کرده اند به طوریکه شدیدا حسود زندگی آنها شده ام و میگویم چرا زندگی من سر یک مساله کوچک ویران شده اما او ده سال پسربازی کرد وآخرش هم یه زندگی خوب پیداکرد.خیلی زنها فقط با کادو دلخوش میشند و صداقت و پاکی شوهرشون رو بی ارزش میبینند اما این دختران با یک کادو و مسافرت رفتن زندگی خوشی دارند.این مساله در دل من کینه شدید و عجیبی ایجاد کرده و در دل میگم چرا برای زندگیشون مشکلی پیش نمیاد،!

از پزشکان نبض‌ما بپرسید