در ماه رمضان حتما سحری بخورید

حذف وعده سحری می‌تواند بدن را با آسیب‌های جدی مواجه کند. همچنین توصیه می شود روزه داران در برنامه افطار تا سحر خود حتما شش گروه مواد غذایی را بگنجانند و تا حد امکان از مصرف غذاهای سرخ شده، کنسروی، شور و… صرف نظر کنند.

نبض ما– حذف وعده سحری برای سلامت افراد ضرر دارد و با توجه به طولانی بودن زمان روزه داری در فصل تابستان، به همه روزه داران توصیه می شود که حتما خوردن سحری را در برنامه غذایی خود داشته باشند. با توجه به طولانی بودن زمان روزه داری در فصل تابستان که حدود ۱۴ تا ۱۵ ساعت مصرف غذای مقوی و نوشیدن مایعات در وعده غذایی سحری می تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت روزانه روزه داران را تامین کرده و عوارض ناشی از کمبود مواد غذایی و مایعات را در بدن کاهش دهد.

مضرات نخوردن سحری

نخوردن سحری ممکن است اثرات مفید روزه را از بین ببرد چون باعث تأمین نشدن نیازهای تغذیه ای ضروری روزه دار می شود و در نتیجه بدن او به سوخت ناقص چربی ها متوسل می شود و سوخت ناقص چربی ها در بدن ترکیبات کتونی را به وجود می آورد که نتیجه آن بوی بد دهان روزه دار است. عوارض دیگر مصرف نکردن سحری سردردها و دردهای عضلانی و بی حالی مفرط است که حذف خوردن سحری باعث افت قند خون و کاهش یادگیری بی حوصلگی و خستگی می شود حتما توصیه می شود برای خوردن سحری بیدار شوید.

سحری خوردن

از ماه رمضان برای لاغری استفاده نکنید

هرگز از ایام رمضان برای لاغر شدن استفاده نکنید. روزه داری بدون خوردن سحری برای رسیدن به لاغری، متابولیسم بدن را با افت عملکرد مواجه می کند. شاید این گونه به نظر برسد که روزه داری بدون خوردن سحری سبب کاهش وزن می شود، و اگرچه که در چنین شرایطی ممکن است تا پایان ماه حدود دو کیلوگرم وزن فرد کاهش یابد، اما در نهایت سه کیلوگرم به وزن او اضافه خواهد شد.

با خوردن سحری مناسب مراقب آب بدنتان باشید

با توجه به گرمای هوا در ماه رمضان و نیاز بالای بدن به آب در فاصله بین افطار تا سحر نیاز آبی بدن خود را با مصرف آب، مایعات و نوشیدنی‌ها برطرف و سعی کنید مقادیر زیادی سبزیجات و میوه‌ها را به منظور نگهداری آب در بدنتان مصرف کنید.

گوشت‌ها و مواد پروتئینی و چرب نیاز آبی بالایی دارند لذا با توجه به تعریق زیاد در روزه داران بعلت گرمای هوا در فصل تابستان، بهتر است افراد تا حد امکان از مصرف این نوع مواد در وعده سحری خود اجتناب کنند.

مصرف زیاد مواد کنسروی و شور سبب تشنگی فرد می‌شوند. لذا بهتر است افراد از خوردن چنین موادی صرف نظر کنند، چرا که خوردن این مواد در کنار تعریق زیاد بدن در گرمای هوا معضل کم آبی در بدن را بوجود می آورد و در نهایت بدن برای متابولیسم طبیعی خود با کمبود آب مواجه می شود.

سفره افطار

توصیه هایی برای خوردن سحری دلچسب

توصیه می شود در برنامه سحری روزه داران از یک برنامه غذایی کامل و مناسب که حاوی پروتئین کافی، کربوهیدرات و چربی متناسب باشد استفاده کنند، یعنی برنامه غذایی سحر بهتر است شبیه یک وعده غذایی ناهار باشد. موارد زیر را می توانید رعایت کنید تا سحری سالم تر و مناسب تری داشته باشید:

وعده سحری، معادل ناهاری است که در روزهای عادی می خوردید؛ یعنی انواع غذاهای برنجی را می توانید در این وعده بگنجانید  می توانید ۱۰ تا ۱۲ قاشق غذاخوری برنج پخته را همراه انواع خورش های سنتی در این وعده میل کنید.

خوردن سالاد در این وعده، بخشی از آب مورد نیاز بدنتان را تأمین خواهد کرد و البته بهتر است که چاشنی آن آبلیموی تازه و روغن زیتون باشد.

اگر جزو آنهایی هستید که در این وعده اشتهای کمی دارند، بهتر است حجم مختصری از غذاهای پر کالری و البته مغزی را برای این وعده انتخاب کنید؛ مانند حلیمی که با کمی کره و دارچین طعم دار شده است.

خوردن مخلوط میوه های فصل با لبنیاتی مانند شیر و ماست یکی از گزینه های مناسب شروع این وعده است تا اشتهایتان برای خوردن سحری بیشتر شود.

مصرف نوشابه های گازدار و غذاهای شور و پُر ادویه ای مانند انواع فست فودها را برای خوردن سحری به کلی فراموش کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید.

بهترین نوشیدنی برای جلوگیری از تشنگی در طول روزهای روزه داری  آب است که البته می توانید آن را با کمی آبلیموی تازه طعم دار کنید.

در وعده غذایی سحر از خوردن غذاهای چرب و خشک مانند کوکو سبزی و کوکو سیب زمینی، کتلت، گوشت های سرخ شده، ماهی سرخ شده، فست فودها، سوسیس و کالباس، غذاهای ادویه دار و انواع سس ها پرهیز شود که این غذاها باعث عطش زیاد، احساس ترش کردن غذا و سوزش معده در طول روز می شوند.

بهترین غذاها در وعده سحری غذاهای آب پز و بخارپز، برنج و خورش های کم چرب است. روزه داران لازم است در سحر، مایعاتی مثل آب، چای کم رنگ و آب میوه مصرف کنند.

نبض ما– گردآوری

منابع

جام جم، ایرنا، سلامتی، فارس

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید