علل سرطان واژن چیست و برای درمان آن چه باید کرد؟

سرطان واژن نوع نادری از سرطان ها در خانم ها می باشد که معمولا خانم های بالای ۶۰ سال را درگیر می کند. خونریزی غیرطبیعی از واژن به خصوص هنگام نزدیکی می تواند نشانه ی سرطان واژن در خانم ها باشد. سرطان واژن ممکن است به علت ویروس پاپیلومای انسانی باشد.

یکی از سرطان های ویژه خانم ها سرطان واژن می باشد که در این مطلب به بیان یک مقاله کوتاه درباره ، سرطان واژن از علائم تا تشخیص آن  به طور علمی می پردازیم.

این ویروس همچنین باعث زگیل های تناسلی و سرطان دهانه رحم می شود. اغلب سرطان های واژن در سطح داخلی واژن ایجاد می شوند و اگر درمان نشوند می توانند رشد کرده و به بافت های اطراف نیز تهاجم کنند. گاها ممکن است سلول های سرطانی وارد خون شده و به سایر بافت های بدن مانند غدد لنفاوی نیز منتشر شوند. سرطان واژن در بین زنان، سرطان نادری است به گونه ای که کم تر از دو درصد از همه بیماری های زنان را شامل می شود.

هیسترکتومی

عوامل ابتلاء به سرطان های واژن

  • سن: تقریبا ۸۵ درصد از موارد این نوع سرطان در زنان بالای ۴۰ سال رخ می دهد و نزدیک به ۵۰ درصد در بالاتر از ۷۰ سالگی دیده می شود.
  • Diethylstilbestrol)DES): زنانی که مادرهایشان در معرض DES بوده اند- دارویی که بین سال های ۱۹۴۰ تا ۱۹۷۱ برای جلوگیری از سقط شدن جنین استفاده می شد- احتمال بیشتری برای ابتلاء به انواع خاصی از سرطان های واژن دارند که adenocarcinoma نام دارد. این احتمال در بین دختران زنانی که از این دارو در خلال ۶ ماه نخست بارداری استفاده کرده اند، بیشتر است. همچنین این زنان احتمال بیشتری برای دچار شدن به بدقوارگی شدید واژن دارند و نیز حالتی که adenosis نامیده می شود.
  • ویروس Papilloma انسانی (HPV : HPV گروهی تشکیل شده از بیش از ۱۰۰ ویروس که برخی از این ویروس ها از راه جنسی منتقل می شوند و ممکن است احتمال ابتلاء به دیگر انواع سرطان دستگاه تناسلی را افزایش دهند. برخی از شایع ترین حالت های HPV ممکنست سبب پیدایش زگیل Papilloma شوند درحالی که شاید دیگر انواع عفونت های HPV نشانه های قابل دیدی نداشته باشند. انواع ۱۶ و ۱۸ از HPV، ارتباط قوی تری با پیدایش سرطان دارند. زنان زیر ۳۰ سال احتمال بیشتری برای ابتلاء به عفونت HPV دارند. حفاظت در برابر HPV می تواند به بسیاری از زنان جوان کمک کند تا احتمال ابتلاء به سرطان واژن را در خود پایین بیاورند، اخیرا در ایالات متحده دو نوع واکسن برای این منظور ساخته شده است.
  • سرطان دهانه رحم: تشخیص قبلی سرطان دهانه رحم یا بی قوارگی دهانه رحم (حالت پیش سرطانی) می تواند احتمال ابتلاء به سرطان واژن را افزایش دهد.
  • سیگار کشیدن: زنانی که سیگار می کشند، حداقل دو برابر دیگر زنان احتمال ابتلاء به این سرطان را دارند.
  • الکل: برخی از پژوهش ها نشان می دهند که نوشیدن الکل، احتمال ابتلاء به این نوع سرطان را در زنان افزایش می دهد.
  • ویروس عدم کارآیی سیستم ایمنی (HIV): عفونت HIV نیز می تواند احتمال ابتلاء زنان را به سرطان واژن افزایش دهد.

علائم سرطان واژن

به طور خلاصه موارد زیر می توانند از نشانه های سرطان واژن باشد. البته تعداد کمی ار افراد مبتلا نیز هیچ علامتی ندارند.

  • خون ریزی غیرعادی از واژن به خصوص در زمان مقاربت. همچنین خونریزی می تواند در بین دوره های قاعدگی و یا پس از یائسگی رخ دهد.
  • تغییر شکل غیر عادی در واژن
  • پیدایش یک توده قابل دیدن
  • درد و خون‌ریزی غیر عادی به هنگام پریود ماهانه

در صورتی که تومور سرطان بسیار بزرگ باشد می تواند مثانه را نیز تحث تاثیر قرار داده و باعث تکرر ادرار و یا سایر علائم اداری شود.در موارد پیشرفته تر ممکن است یک سوراخ بین واژن و مثانه و یا بین واژن و رکتوم (بخش انتهایی روده ی بزرگ) ایجاد شود.

راه های تشخیص سرطان واژن

پزشکان معمولا بر پایه ی علائم بالینی به سرطان واژن مشکوک می شوند همچنین ممکن است طی تست های معمول که برای خانم ها انجام می شود متوجه غیر طبیعی بودن بافت واژن شود. در این صورت برای تائید تشخیص از محل ضایعه نمونه برداری کرده و آن را زیر میکروسکوپ بررسی می کنند. برای بررسی میزان گسترش تومور ممکن است از سی تی اسکن، MRI  و رادیوگرافی نیز استفاده شود.

پزشکان این سرطان را بر اساس گسترش آن به ۴ مرحله تقسیم بندی می کنند :

  • مرحله ی ۱: در این مرحله سرطان محدود به بافت واژن است
  • مرحله ی ۲: در این مرحله سرطان به بافت های اطراف گسترش دارد ولی محدود به لگن و بافت های داخل آن می شود.
  • مرحله ی ۳: در این مرحله، سرطان از بافت های لگن نیز خارج شده است
  • مرحله ی ۴: در این مرحله سرطان به بافت های دور دست تر بدن متاستاز داده است.

درمان سرطان واژن چیست ؟

درمان سرطان واژن بستگی به مرحله ی آن دارد اگر سرطان محدود به واژن باشد می توان با خارج کردن واژن تا حدودی آن را درمان کرد در غیر این صورت از رادیوتراپی برای درمان استفاده می شود. در صورتی که فیستول بین واژن و  مثانه یا رکتوم ایجاد شده باشد نمی توان رادیوتراپی نیز انجام داد چرا که باعث بدتر شدن وضعیت می شود. پس از درمان، مقاربت تقریبا غیر ممکن است و یا بسیار دردناک!

درمان سرطان واژن

برای حفظ سلامت واژن چه باید کرد؟

برای محافظت از سلامت واژن می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • از نظر جنسی مسئول باشید. از کاندوم استفاده کنید و سعی کنید فقط با یک نفر که مبتلا به بیماری‌های مقاربتی نیست، رابطه‌جنسی داشته باشید.
  • واکسن بزنید. واکسیناسیون می‌تواند از شما در برابر HPV، هپاتیت A و هپاتیت B محافظت کند. اینها بیماری‌های جدی کبدی هستند که از طریق رابطه‌جنسی منتقل می‌شوند.
  • بهداشت خوبی داشته باشید. از صابون‌های عطردار استفاده نکنید. از اسپری‌های زنانه یا تامپون‌های عطردار استفاده نکنید. اگر از اسباب‌بازی‌های جنسی استفاده می‌کنید. حتماً بعد از هر بار استفاده آنها را تمیز کنید.
  • تمرینات کگل (Kegel) را انجام دهید. تمرینات کگل می‌تواند به سفت کردن عضلات لگن کمک کند. عضلات لگن را سفت و منقبض کنید طوری که انگار می‌خواهید راه ادرارتان را ببندید. اینکار را در ۳ ست ۱۰ تکرار هر روز تکرار کنید.
  • داروهایتان را بشناسید. درمورد داروهای مصرفی‌تان و عوارض‌جانبی احتمالی آنها بر واژن از پزشکتان سوال کنید.
  • مصرف الکل و سیگار خود را محدود کنید. الکل و موادمخدر می‌تواند موجب ضعف قوای جنسی شود. نیکوتین نیز می‌تواند تحریک جنسی را کاهش دهد.
  • با اینکه همه مشکلات واژن قابل پیشگیری هستند، چکاپ‌های مداوم و منظم می‌تواند به شما برای اطمینان از مشکلات احتمالی کمک کند. اجازه ندهید خجالت مانع رفتن شما نزد پزشک و مشورت کردنتان درمورد مسائل جنسی و سلامت واژنتان شود.
  • مشکلات واژن از جمله واژینیسموس ، عفونت مخمری واژن و جوش واژن را جدی بگیرید و برای درمان آن اقدام کنید. دقت کنید که این مشکلات برای انواع واژن می‌تواند رخ دهد.

نبض ما– گردآوری

منابع:

مهندسان سرطان ایران،پزشکی به زبان ساده،بیتوته

3/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید