خطرات و علل خارش مقعد

خارش مقعد مشکلی است که افراد از بیان آن خجالت می کشند. اگرچه برخی از علل خارش مقعد به راحتی درمان می شوند، اما تعدادی از آنها شامل یک بیماری در دستگاه گوارشی هستند و نیاز به درمان پزشکی یا عمل جراحی دارند.

نبض ما– مقعد توسط حلقه‌ای عضلانی به نام اسفنکتر کنترل می‌شود که از طریق باز و بسته شدن اجازه کنترل حرکات دستگاه گوارش را فراهم می‌آورد. منطقه‌ای که مقعد را به رکتوم متصل می‌کند کانال مقعدی نامیده می‌شود و حدود ۳ تا ۴ سانتی‌متر طول دارد.

علت خارش مقعد

هموروئید

هموروئید یا بواسیر یکی از علل خارش مقعد است. در بیشتر موارد، هموروئید در اثر یبوست و زور زدن برای خروج مدفوع بروز می کند. برای جلوگیری از خارش مقعد مربوط به هموروئید، بعد از اجابت مزاج با دستمال کاغذی نرم و مرطوب، مقعد خود را پاک کنید.

یبوست

هنگام یبوست، التهاب پوست مقعد در اثر خروج مدفوع سفت، خشک و بزرگ، باعث خارش مقعد می شود. برای جلوگیری از یبوست می توانید از مواد غذایی فیبردار مثل میوه و سبزی تازه و داروهای گیاهی ضد یبوست استفاده کنید.

مشکل یبوست

شلوار و لباس زیر تنگ

پوشیدن شلوار و لباس زیر تنگ می تواند باعث خارش مقعد شود. برخی از پارچه ها مثل پارچه ابریشمی به پوست می چسبند. وقتی برای مدت طولانی می نشینید، این نوع پارچه ها باعث سوزش و تحریک پوست نازک مقعد می شوند.

خارش ورزشکار

خارش ورزشکار یک نوع عفونت قارچی پوست است که در آب و هوای گرم و مرطوب ایجاد می شود. مردان بیشتر به این عارضه دچار می شوند، به خصوص آن هایی که در هوای گرم بیرون کار می کنند و یا مجبورند در هوای سرد چند تا لباس روی هم بپوشند و یا کسانی که در هوای گرم تابستان در مسابقات ورزشی شرکت می کنند.

ورزش

عفونت قارچی

عفونت قارچی مقعد، هم در زنان و هم در مردان بروز می کند. همان نوع قارچی که باعث عفونت قارچی واژن در زنان می شود، می تواند باعث عفونت قارچی مقعد هم بشود. برای جلوگیری از عفونت قارچی مقعد، مقعد خود را به طور کامل با آب گرم بشویید.

برای درمان این عارضه می توانید تحت نظر پزشک از پمادهای ضد عفونت قارچی و یا شیاف عفونت قارچی مقعد استفاده کنید.

موهای زیرپوستی

گاهی اوقات موهای بدن در زیر پوست رشد می کنند. رشد موهای زیرپوستی در ناحیه مقعد باعث خارش آزاردهنده شدیدی می شود. برای جلوگیری از رشد موهای زیرپوستی در مقعد، موهای این قسمت را از ته نزنید.

خارش مقعد در کودکان

کرمک یک نوع انگل پوستی است که تخم های خود را در اطراف پوست مقعد می ریزد. اگرچه کرمک در کودکان شایع است، ولی بزرگسالان نیز می توانند دچار آن شوند.

اگر فکر می کنید کرمک باعث خارش مقعد شما شده است، شب قبل از خوابیدن یک نوار چسب شیشه ای روی مقعد خود بزنید. اگر صبح بعد از بلند شدن از خواب، نوار چسب را برداشتید و تخم های ریز سفیدرنگی روی آن مشاهده کردید، نزد پزشک بروید. اگر کودک شما این مشکل را داشت، او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید.

پماد خارش مقعد

درمان خارش مقعد بستگی به علت مشکل دارد. و درمان ممکن است شامل اقدامات مراقبت از خود، تغییرات رژیم غذایی، درمان عفونت یا به ندرت جراحی نیاز باشد.

داروهایی که ممکن است کمک کند عبارتند از:

– هیدروکورتیزون: کرم یا پماد حاوی هیدروکورتیزون به منظور کاهش التهاب و خارش استفاده می شود.

– پماد حفاظتی اکسید روی ( Desitin،  Balmex   )نیز ممکن است کمک کند.

– آنتی هیستامین: اگر علائم شما در شب بدتر می شود پزشک شما ممکن است یک آنتی هیستامین برای کاهش خارش، تا زمانی که درمان های موضعی اثر کند تجویز نماید.

– درمان ضد انگل: چند دارو برای درمان عفونت کرمک وجود دارد یک دوز واحد دارو ممکن است عفونت را درمان کند اما اغلب دوز دوم یک تا دو هفته بعد تکرار می شود.

– با درمان مناسب، خارش مقعد در کمتر از یک هفته در بسیاری از افراد تسکین می یابد. خارش مقعدی که بیش از یک تا دو ماه ادامه یابد نیاز به ارزیابی توسط متخصص دارد.

– بی حس کننده موضعی: بی حس کننده موضعی به طور موقت سبب تسکین درد، سوزش و خارش می شود استفاده از این محصولات باید به منطقه اطراف و انتهای مقعد محدود شده باشد.

درمان طب سنتی

۱-لیموشیرین همراه با لبو، آش گشنیژ، آب سیب خانگی،اسفناج،انار شیرین خیلی میل شود.

۲- دمنوش ترکیبی بنفشه با پنیرک با ختمی مثل چای درست شود و تا سه استکان میل شود.

۳- عرق های کاسنی با ختمی با بید بصورت مخلوطی تا یک لیوان میل شود.

۴- بادمجان حذف و بجایش انواع کدوجات میل شود.

۵- روغن بنفشه با پایه بادام بر روی محل خارش چند نوبت مالیده شود.

۶- روی برنج پودر لیمو عمانی پاشیده شود +یا دمکرده لیمو عمانی در یک لیوان آبجوش با یک قاشق کوچک عسل به مدت یکربع صبر کرده و حداقل ده روز میل شود.

۷- صابون ختمی در استحمام استفاده شود.

۸- خارش کف پا نتیجه صفرای سوخته در بدن است پس مالیدن حنا با نمک و اب لیمو مفید است.

۹- اگر خارش بدن گرم و ادامه دارد حتما تا چند ماه سکنجبین عسلی (فقط عسلی باشد) ناشتا شش قاشق در یک لیوان اب ولرم میل شود.

۱۰- انجام حجامت عام تا اخلاط کثیف دفع شود و الا کهیر میتواند منجر به سکته قلبی و مغزی شود.

۱۱- شستن بدن با سرکه خانگی.

 ۱۲- دفع یبوست از بدن بسیار ضروریست چون شکمی که سه روز دفع مدفوع نداشته باشد به ۷۰ بیماری مبتلا میشود که خارش و علایم سکته یکی از قرینه ها است.

 ۱۳- خوردن ماء الشعیر با کمی تمرهندی به بدن رطوبت می بخشد.

 ۱۴- خوردن یک لیوان آب هویج با یک قاشق چایخوری خاکشیر بسیار موثر است.

درمان خارش مقعد در کودکان

درمان کرمک یا همان کرم روده در کودکان بسیار آسان است. خوردن یک قرص مبندازل یا آلبندازل یا یک قاشق شربت پیرنتال پاموات یا پریوینیوم پاموات باعث کشته شدن تمام کرم‌های روده می‌شود البته باید ۱۰ روز تا دو هفته بعد یکبار دیگر دارو خورده شود زیرا تخم‌ها به دارو مقاوم هستند و در زمان درمان سالم می‌مانند و بعد به نوزاد تبدیل می‌شوند و بیماری دوباره عود می‌کند. آلودگی مجدد و سریع از خصوصیات اصلی بیماری کرمک است. به این ترتیب تنها راه رهایی از این بیماری درمان همزمان همه اعضای یک خانواده است.

درمان خانگی خارش مقعد

سرکه سیب

عفونت‌های قارچی و مخمری، منجر به خارش مقعد می‌شوند.در این موارد، می‌توانید از سرکه سیب جهت کنترل عفونت استفاده کنید. علاوه بر این سرکه سیب بدن را قلیایی می‌نماید. بنابراین سرکه سیب یک درمان خانگی خارش مقعد به حساب می‌آید.

سیر

سیر به درمان خارش مقعد از داخل کمک می‌نماید. سیر، کرم‌های روده را که یکی از علل اصلی این مشکل است، از بین می‌برد. علاوه بر این خواص ضد باکتری، ضد قارچ و ضد عفونی کننده در سیر به درمان هر نوع عفونت مسئول خارش مقعد کمک می‌نماید.

مادران شیرده سیر خام

ماست

برای درمان عفونت قارچی، که ممکن است علت خارش مقعد باشد، می‌توانید از ماست استفاده کنید. تمامی انواع ماست‌ها مفید نیستند. برای درمان خارش مقعد باید از ماست پروبیوتیک با محیط‌های کشت فعال زنده استفاده کنید. این باکتری‌ها رشد عفونت را کنترل می‌نمایند.

شیرین بیان

شیرین بیان به درمان خارش مقعد کمک می‌کند. شیرین بیان برای بیماری‌های پوستی از قبیل اگزما و پسوریازیس که علت خارش مقعد هستند کمک می‌کند.

درمان سوزش مقعد

مواد محرک موجود در غذاهایی که خورده می‌شود مانند ادویه‌جات، ترشی‌جات، سس تند، چای، نوشابه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، شکلات، مرکبات، غذاهای اسیدی مانند مرکبات، گوجه فرنگی، محصولات لبنی و آجیل می‌تواند مخاط مقعد را تحریک کند بنابراین اجتناب از خوردن این گونه موتد غذایی میتواند در درمان سوزش مقعد کمک کننده باشد.

نبض ما– گردآوری

منابع:

تبیان،ایران کلینیک،نی نی بان

 

4.2/5 - (12 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید