چقدر از بیماری بارت مری می دانید؟

بیماری بارت مری عارضه‌ای است که در آن سلول‌های پوشش درونی مری صدمه می‌بینند و غیرطبیعی می‌شوند.

نبض ما– برگشت طولانی مدت اسید معده به مری باعث می شود دیواره انتهای مری شبیه بافت معده شود؛ یعنی بعد از چند سال که مری به طور دایم با اسید معده در تماس باشد، به تدریج تغییراتی در مری ایجاد می شود که دیواره آن را شبیه معده می سازد. این وضعیت را اصطلاحاً مری بارت می نامند، زیرا اولین بار، پزشکی به نام بارت (Barrett) آن را کشف نمود.

بارت مری نشانه ی خاصی ندارد، اگرچه بیمارانی با بارت مری ممکن است نشانه هایی مرتبط با بیماری برگشت اسید به مری داشته باشند. با این حال این خطر ایجاد سرطان مری را افزایش می دهد، که یک سرطان جدی و فوق العاده کشنده است.

در حال حاضر هیچ‌گونه درمان موثر و تایید شده ای برای معالجه مری بارت وجود ندارد، با این حال در آینده ممکن است لیزردرمانی از طریق یک آندوسکوپ، نقش مهمی در درمان این بیماران داشته باشد. اگرچه خطر این سرطان در افرادی با بارت مری بالاتر است، این بیماری خیلی نادر است. کمتر از یک درصد افراد مبتلا به بیماری بارت مری به این سرطان خاص دچار می شوند. با این حال، اگر بارت مری در شما تشخیص داده شده است، باید از مری خود معاینات مرتب به عمل آورید. با معاینات مرتب، می تواند سلول های پیش سرطانی یا سرطانی اولیه را قبل از اینکه گسترش یابند و زمانی که درمان راحت تر است، به موقع تشخیص دهد.

علت بروز بارت مری

زمانیکه غذا یا مایع را فرو می برید، به طور خود کار از مری که لوله ای ماهیچه ای و باریک است عبور می کند و از گلو به معده می رود. دریچه ی پایین تر مری، یک حلقه ی ماهیچه در انتهای مری که معده را به مری متصل می کند، محتوای معده را از بالارفتن به مری حفظ می کند.

معده اسیدی تولید می کند که غذا ار هضم کند، اما از اسیدی هم که تولید می کند محافظت می شود. با بیماری برگشت اسید به مری ، محتوای معده به مری جریان دارد. به این رفلاکس می گویند. بیشتر افراد مبتلا به رفلاکس اسید بارت مری ندارند. اما در بیمارانی با رفلاکس زیاد اسید، سلول های نرمال در مری می توانند نهایتا با سلول هایی جایگزین شوند که مشابه سلول هایی در روده هستند تا مری بارت شوند.

علت مری بارت

علائم بارت مری

افراد مبتلا به بیماری برگشت اسید به مری ممکن است نشانه هایی مانند سوزش سردل، حس اروغ ترش و مرطوب و سوزاننده در پشت گلو، سرفه های مزمن، لارنژیت، و تهوع داشته باشند.

برخی از علائم این بیماری این‌ها هستند:

  • سوزش سر دل در شب در حدی که فرد را از خواب بیدار می‌کند.
  • استفراغ، گاهی به همراه خون در مواد استفراغی.
  • وجود خون در مدفوع.
  • اشکال در بلع غذاها.

اگر به این علائم دچارهستید، که ممکن است به علت بیماری بارت باشد و با علائم سایر بیماری‌ها اشتباه شود، به دکترتان مراجعه کنید.

چه کسانی بیشتر در خطر ابتلا هستند؟

هر کسی با بیماری برگشت اسید به مری نمی تواند بارت مری تولید کند. و هر کسی هم به بارت مری ممکن است بیماری برگشت اسید به مری نداشته باشد. اما بیماری برگشت اسید به مری طولانی مدت عامل خطر اولیه است.

هر کسی که می تواند بارت مری تولید کند، اما مردان سفیدپوست که بیماری برگشت اسید به مری طولانی مدت داشته اند بیش از بقیه در معرض خطر هستند. دیگر عوامل خطر شامل بروز بیماری برگشت اسید به مری در سنین پایین تر و تاریخچه ی مصرف دخانیات فعلی یا گذشته است.

تشخیص بارت مری

از آنجا که نشانه های خاصی مرتبط با بارت مری وجود ندارد، می توان ان را با اندوسکوپی بالایی یا بیوپسی انجام داد. راهنمای انجمن گوارش امریکا به افرادی که عوامل خطر متعدد برای بارت مری دارند توصیه می کند تا عکس برداری کنند. عوامل خطر شامل سن بالای ۵۰، جنسیت مردانه، نژاد سفید، فتق هیاتال، بیماری برگشت اسید به مری طولانی مدت، و اضافه وزن است، به ویژه اگر وزن به اطراف کشیده شود.

عکس بارت مری

درمان بارت مری

درمان مری بارت بستگی به شدت تغییر بافت و همچنین سلامت کلی بیمار دارد.

درمان برای موارد خفیف بارت مری

  • پیگیری بیماری و انجام اندوسکوپی بعد از ۱ سال از اولین تشخیص و هر ۳ سال یک بار پس از آن برای تمام افراد مبتلا باید انجام شود.
  • اگر تغییر بافت خفیف باشد، باید اندوسکوپی هر ۶ ماه یا یک سال یک بار انجام شود.
  • بیمار برای درمان علائم GERD باید دارو استفاده کند.
  • ممکن است برای سفت کردن عضلات معده جراحی لازم باشد. با انجام این جراحی بازگشت اسید از معده به مری متوقف می شود.

درمان مری بارت بدون درمان علائم ریفلاکس امکان پذیر نیست. ضمن این که این درمان ها می توانند تشخیص تغییرات بافت را برای پزشکان ساده تر کنند.

درمان برای تغییرات بافتی شدید تر

برای تغییرات شدید که در مری ایجاد می شود، درمان های زیر لازم است:

  • برداشتن بافت ها به شیوه اندوسکوپی: در این درمان سلول های غیر طبیعی مری با استفاده از ابزاری به نام آندوسکوپ برداشته می شود.
  • رادیوفرکانسی: برداشتن بافت غیر طبیعی در مری با امواج رادیویی که حرارت زیادی تولید می کنند.
  • سرما درمانی: استفاده از مایع یا گاز سرد بر روی سلول های غیر طبیعی که موجب ایجاد چرخه انجماد و ذوب شده و باعث آسیب به بافت های غیر طبیعی می شود.
  • درمان فتودینامیک: در این درمان روند ساخت سلول های غیر طبیعی نسبت به نور، با استفاده از یک ماده شیمیایی به نام profimer حساس می شوند. پس از این مرحله از لیزر برای از بین بردن این سلول ها استفاده می شود.
  • آندوسکوپی برداشتن مخاط: در این روش بافت بارت با بلند کردن و از بین بردن آن با آندوسکوپ حذف می شود. این درمان  ممکن است در ترکیب با درمان فتودینامیک استفاده شود.
  • جراحی ازوفاژکتومی: در این جراحی نواحی غیر طبیعی از مری برداشته می شود. سپس با استفاده از قسمتی از معده و روده کوچک، مری ترمیم می شود.
  • دارو: دارو نیز ممکن است توسط پزشک برای درمان GERD توصیه شود. این داروها شامل دسته ای از داروها شناخته شده به عنوان مهارکننده های پروتون پمپ هستند. شایع ترین این دارو ها عبارتند از امپرازول، لانزوپرازول و اسموپرازول

نبض ما– گردآوری

منابع

نسخه، پیام سلامت، همشهری، تبیان

 

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید