مغز افراد باهوش نیاز به جریان خون بیشتری دارد

محققان دانشگاه آدلاید استرالیا نشان دادند مغز انسان رشدیافته نه تنها بزرگتر است بلکه بیش از آنچه که از قبل تصور می شد پرانرژی تر بوده و نیاز به منبع خونی بیشتری دارد.

محققان با استفاده از اندازه دو حفره در جمجمه که امکان عبور شریان ها را به مغز می دهد نحوه جریان خون به سوی مغز اجداد انسان ها را برآورد کردند. یافته ها برای محققان این امکان را فراهم ساخت که میزان افزایش هوش انسان را در طول دوره تکامل دنبال نمایند.

امریتوس راجر سیمور، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «اندازه مغز انسان در طول تکامل حدود ۳۵۰ درصد افزایش یافته است، اما ما دریافتیم که جریان خون به سوی مغز تا ۶۰۰ درصد افزایش یافته است.»

وی در ادامه عنوان می کند: «به عقیده ما، احتمالا این مسئله مرتبط با نیاز مغز انسان در تامین ارتباطات انرژیک روبه افزایش بین سلول های عصبی ای است که امکان تکامل فرآیند پیچیده تفکر و یادگیری را فراهم کرده اند. برای اینکه مغز انسان باهوش تر باشد، باید به طور مداوم با خون و مواد مغذی بدست آمده از خون تغذیه شود.»

به گفته سیمور، «هرچقدر مغز انسان فعال تر باشد، نیاز به منبع خونی بیشتری دارد، از اینرو شریان های منبع بزرگ تر می شوند. حفره های موجود در جمجمه فسیل ها، اندازه واقعی سایز شریان را نشان می دهند.»

منبع: مهر

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید