زایمان طبیعی در آب چه مزایایی دارد؟

در آب ، زایمان طبیعی داشتن برای چه مادران بارداری توصیه میشود ؟

زایمان یک فرآیند فیزیولوژی طبیعی است و بسیاری از مادران احساس می کنند که زایمان طبیعی در آب باعث می شود که زایمان طبیعی زن بر طبق غریزه، بهتر انجام شود .

نبض ما – در آب بودن، برای مادران حریم خصوصی و استقلال فراهم می کند و به آنها کمک می کند تا با انقباضات کنار بیایند. همان طور که زمانی که احساس ناراحتی یا درد یا خستگی می کردیم، دوش یا حمام آب گرم به آرامش ما کمک می کرد و ناراحتی ها را از بین می برد. زایمان طبیعی در آب

آب به سادگی باعث می شود که ما احساس خوبی داشته باشیم و به ما انرژی می دهد و این حقیقت دارد که زایمان طبیعی در آب مزایای مشابهی دارد.

زایمان طبیعی در آب دقیقا به سادگی گفتن آن است. در یک وان پر از آب گرم درد زایمان تحمل شده و سر انجام زایمان انجام می شود. برخی از مادران ترجیح می دهند که در آب درد انقباضات را تحمل کنند ولی در بیرون از آب زایمان کنند. تحمل درد زایمان طبیعی در آب همان مزایای زایمان را دارد، و یا حتی بیشتر.

زمانی که شما در آب برای زایمان تلاش می کنید و درد آن را تحمل می کنید، به طور نسبی بیشتر آرامش دارید و از مزایای جریانی از هورمون های درد زایمان بهره مند هستید.

مقاربت جنسی

مزایای زایمان طبیعی در آب

در حالی که تحقیقات هنوز در این زمینه در حال ادامه است، تحقیقات و تجربیات گزارش شده در حال حاضر به ما می گویند که تولد در آب مزایای فراوانی دارد، از جمله:

  • تسکین درد
  • ایجاد آرامش
  • نیروی شناوری کمک می کند که احساس سبک تر داشته باشید
  • می توانید به راحتی پوزیشن خود را تغییر دهید.
  • به کاهش هورمون های استرس که موجب درد می شود کمک می کند.
  • غوطه وری در آب می تواند به افت فشار خون مرتبط با اضطراب کمک کند.
  • کاهش خطر اپیزیتومی و پاره شدن ناحیه تناسلیمی تواند عمل خروج جنین را بدون دخالت در آن تسهیل کند.
  • حس آرامش در کف لگن را بیشتر می کند.
  • اضطراب را با ایجاد یک حریم خصوصی کاهش می دهد و به مادر اجازه می دهد به غرایز طبیعی بدن خود بهتر گوش فرا دهد و با بدن خود کار کند.
  • ورود و انتقال موثر تر کودک در زایمان طبیعی در اب
  • تسهیل حرکات، حریم خصوصی و آرامش جسمی و روحی می تواند مدت زمان تحمل درد برای زایمان را با ترشح هورمون های درد کاهش دهد.
  • خطر مداخلات مانند اکسی توسین مصنوعی و اپیدورال را کاهش می دهد.

آیا من برای زایمان طبیعی در آب مورد مناسبی هستم؟

زمانی که شما در موقعیت تحمل درد زایمان هستید، سخت است که تشخیص دهید چه چیزهایی می تواند برای کاهش انقباضات کمک کند. با این حال، بسیاری از زنان که در حال برنامه ریزی برای زایمان طبیعی در آب هستند باید از گزینه ی مناسب و موثر بودن آن برای خود مطمئن شوند. اگر شما می خواهید زایمان طبیعی در آب را انتخاب کنید، انتخاب یک مراقب یا دکتر و مامای مناسب بسیار مهم است.

چگونه زایمان طبیعی در آب درد را کاهش می دهد؟

زمان زایمان زن توسط تغییرات هورمونی و تغییرات فیزیکی و انقباضات عضلانی شدید آشکار می شود. متغیرهای زیادی وجود دارد که بر میزان ناراحتی، درد و احساسات شدید تاثیر می گذارد. یک تعریف علمی از درد عبارت است از:

تجربه ی عاطفی و احساس ناخوشایند در ارتباط با آسیب واقعی یا بالقوه.

 در ارتباط با زایمان، این درد ۲ بعد دارد. یکی از نظر انتقال واقعی اطلاعات به مغز که محرک درد است و دیگری اینکه چگونه این محرک ها که می تواند تحت تاثیر متغیرهای عاطفی، شناختی، اجتماعی و فرهنگی منحصر به فرد هر زنی باشد، تفسیر شوند.

به تعبیر ساده، در حالی که درد زایمان یک درد فیزیکی است اما این درد فیزیکی تحت تاثیر عوامل محیطی، اطرافیان حامی و تجربیات گذشته است. زایمان در آب فقط بر جنبه ی فیزیکی زایمان موثر نیست بلکه بر جنبه های عاطفی نیز تاثیر می گذارد و این یک رویکرد یکپارچه برای مقابله با درد زایمان است.

آب درمانی، همان آب گرم، گاهی اوقات به همراه حباب های تسکین دهنده است تا به آرامش عضلات دردناک کمک کند.

گرما برای آرامش بدن استفاده می شود و گردش خون را بهبود می بخشد و این می تواند حساسیت بدن به درد را کاهش دهد.

تمامی این ها چیزهایی هستند که می توانند کمک کنند تا با درد انقباضات کنار بیایید. آب موجب شناوری می شود و باعث می شود شما احساس سبک تری داشته باشید و کمتر احساس فشار کنید. همچنین حرکت را آسان می کند و اجازه می دهد تا بتوانید بهترین پوزیشن را برای بدن خود پیدا کنید.

شاید یکی از بهترین مزایای زایمان در آب این است که به دلیل داشتن حریم خصوصی، به جریان یافتن هورمون درد کمک می کند. اکسی توسین، یک هورمون مهم درد است که زمانی که یک زن احساس آرامش و راحتی و عشق داشته باشد ترشح شده و در بدن جریان می یابد.

با ترشح اکسی توسین که موجب تحریک انقباضات می شود، بدن نیز بتا-اندورفین ترشح می کند که هورمونی است که با درد مقابله می کند و حتی می تواند باعث بوجود آمدن احساس رضایت و خوشحالی شود! زایمان در آب می تواند به بدن کمک کند تا از روش های طبیعی خود برای کاهش درد استفاده کند.

علت خمیازه کشیدن زیاد نوزاد

هزینه زایمان در آب بیمارستان صارم سال ۹۶

هزینه زایمان در آب بیمارستان صارم برای یک شب اقامت در این بیمارستان ۷ میلیون تومان است.

خاطره یک خانم از زایمان طبیعی در آب بیمارستان صارم

من همیشه حتی قبل از بارداری، زایمان طبیعی رو دوست داشتم؛ مگر اینکه به خاطر مشکلات پزشکی مجبور به سزارین می شدم. برای همین بیمارستان صارم رو انتخاب کردم و البته اخلاق دکتر زنان برای زایمان طبیعی در آب هم برای من خیلی مهم بود.

من روز قبل از زایمان، سونوگرافی دادم که خدا رو شکر همه چیز خوب بود. متخصص زنان به من توصیه کرد که برای داشتن یک زایمان راحت، حتما پیاده روی داشته باشم و صبح ها هم شربت زعفران بخورم. البته از قبل تر به سفارش دکتر، آکوا ژیمیناستیک می رفتم.

تاریخ زایمان من یکشنبه بعد بود. دکتر توصیه کرده بودند که شبی یک قاشق روغن کرچک بخورم اما در یکشنبه شب، یک شیشه کامل میل کنم.

به خانه برگشتیم. طبق دستور دکتر زنان، پیاده روی کردم و کمی دمنوش گل گاوزبان خوردم اما اصلا اشتهایی برای میل شام نداشتم.خوابیدم ساعت تقریبا ۳ شب بود که به خاطر درد لگن از خواب بیدار شدم. خیلی درد داشتم ولی برخلاف نظرات دوستان که گفته بودند موقع زایمان شکمشان سفت بوده، اصلا همچین وضعیتی نداشتم. تا نزدیکی های صبح درد را تحمل کردم ولی فایده نداشت.

دست نوزاد

با بیمارستان تماس گرفتم و ماما گفت که هر چه سریعتر خود را به بیمارستان برسانم. اورژانس بیمارستان من را معاینه کرد و گفت دهانه کمى باز شده ولى فعلا زود است. تا رسیدن پزشکم باید راه می رفتم ولی من به شدت خسته بودم و خوابم می آمد.

دکتر اورژانس مجددا معاینه کرد ولى فقط به اندازه یک انگشت باز بود. به من گفت مى توانى به خانه برگردی، دوش بگیری و زمانی که درد بیشتر شد، مجددا به بیمارستان مراجعه کنید.

من اصلا جیغ و داد نمى کردم ولى پیش خودم مى گفتم یعنى درد از این بیشتر هم می شود! دیگر داشتم جا می زدم!

در راه برگشت بودیم که متخصص زنان هم رسید. دکتر معاینه کرد؛ دهانه واژنم چهار سانت باز شده بود و باید بسترى می شدم. حضور همسر در اتاق زایمان خیلی موثر است؛ با این حال همسر من تمایلی نداشت و می گفت اصلا تحمل درد کشیدن مرا ندارد.

 به کمک ماما روی تخت دراز کشیدم؛ یک دستگاه ماساژ به کمرم وصل شد که میتوانستم بر اساس میزان درد، شدت ماساژ را کنترل کنم. یک ماسک استنشاق هم روی بینی ام قرار گرفت که برای کاهش درد موثر بود. ماما مى گفت توى ماسک نفس عمیق بکشم و نگه دارم تا تاثیر داشته باشد.

در حال خواب و بیداری بودم که ماما آمد و گفت روی توپ باید بشینی چون هنوز کیسه آبت پاره نشده است.

“ماما ازم پرسید به گاز و ماساژور از ده چند مى دى؟ من هم با بى حالى گفتم ده و اونم خندید.”

به پیشنهاد ماما وارد آب شدم البه با ماسک گاز معروف! آب با فشار از همه جهت به من میخورد و حس آرامش خوبی داشت. بعد با یک وسیله کیسه آب من را پاره کرد که البته اصلا دردی نداشت.

آن زمان دهانه رحم، هفت سانت باز شده بود. دردها با فاصله کم مى گرفت و ول مى کرد. من در کل پروسه خیلى تلاش مى کردم نفس عمیق بکشم

یک طناب با چند گره بر روی آن، از بالاى وان آویزان بود تا بتوانم حرکات مختلف را به کمک آن انجام بدهم. باید حالتم را تغییر می دادم تا روند زایمان در آب سریعتر پیش رود.

در وان آب بودم که ناگهان همسرم با لباس آبی وارد شد. چقدر دیدن او در آن لحظات برایم شیرین بود.

ماما گفت هر وقت احساس زور زدن داشتى، به من خبر بده. کمی بعد دکترم با یک ماماى دیگر وارد اتاق شد. دکتر معاینه کرد؛ فول بودم و باید زور می زدم. در آن حال براى من سوپ جوجه و ماست هم آوردن بودند. اما اصلا میل نداشتم و فقط ماست خوردم. دلم یک چیز شیرین مى خواست. به شدت ضعف داشتم. به همین خاطر ماما برایم سرم قند زد که البته سرم رو داد خوردم!

وقتى انقباض ها شروع مى شد باید زور مى زدم. این مرحله خیلى سخت بود و من مرتب در دل رب یسر و لا تعسر را تکرار می کردم. بعد دو ساعت، سر پسرم را دیدم که پر از موهاى مشکى بود.

 در دو انقباض بیرون آمد ولى وقتى انقباض تمام مى شد دوباره داخل می رفت. ماما به دکتر گفت که نکند بند ناف دور گردن بچه باشد و همینطور هم بود!

من که تا این زمان صدایم در نیامده بود؛ چند زور اساسی با جیغ و داد زدم؛ ماما هم یک فشار کوچک به شکم من داد و بالاخره تمام شد و پسر کوچولوی من به دنیا آمد.

ماما با انگشت بند نافى که دور گردنش بود را با انگشت بیرون کشید و بچه به بیرون لیز خورد و خارج شد. رویای مادر شدن من با قرار گرفتن سر فرزندم بر روی سینه، تکمیل شد.

دو سه بخیه کوچک خوردم که البته برایم سر کردند. من بعد از زایمان هیچ دردى نداشتم. واقعا خوشحالم که از پس زایمان طبیعی در آب برآمدم چقدر احساس پیروزی می کردم.

به جز زایمان طبیعی در آب، چه روش های دیگری برای کاهش درد در زایمان طبیعی وجود دارند؟ در لینک زیر با جدیدترین ترین روش های بی حسی موضعی در زایمان طبیعی آشنا شوید:

زایمان طبیعی بدون درد

4.6/5 - (11 امتیاز)
منبع bellybelly

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید