در تنگی دریچه میترال چه اتفاقی می افتد؟

دریچه میترال بین دهلیز چپ و بطن چپ قرار دارد.  وقتی قلب درست کار می کند، دریچه میترال با باز و بسته شدن خود جریان خون را بین دهلیز چپ و بطن چپ تنظیم می کند.

هنگامی که دریچه میترال باریک و عبور خون از آن دشوار شود، در هر بار که قلب پمپ می کند و منقبض می شود ، به سمت دهلیز چپ برآمده می شود ( دقیقاً مثل یک چتر نجات ) و لذا مانع از این می شود که دریچه کاملاً بسته شود. در نتیجه به جای اینکه خون در یک مسیر جریان یابد مقداری خون به سمت دهلیز نشت می کند و موجب می شود مقدار زیادی خون در دهلیز چپ جمع می شود و در نتیجه فشار در دهلیز چپ بالارفته و ممکن است به بزرگ شدن این حفره منجر شود، در این حالت خون حتی می تواند به ریه ها بازگشته، موجب ورم ریوی شود.

تنگی دریچه میترال تقریباً همیشه به علت تب روماتیسمی که یک عارضه عفونی مربوط به حلق است، به وجود می آید، اما گاهی بعضی نوزادان با یک دریچه میترال تنگ متولد می شوند. این کودکان معمولاً باید عمل جراحی شوند. تعداد دیگری از نوزادان هم دریچه میترال بدشکلی دارند که آنها را در معرض ابتلابه تنگی دریچه میترال در سال های بعد قرار می دهند.

علائم بروز تنگی دریچه میترال

بسیاری از افراد مبتلا به تنگی خفیف دریچه میترال دچار هیچ علامت بالینی نمی شوند و به هیچ درمانی نیز نیاز ندارند. اگر تنگی دریچه میترال باعث بروز علایم بالینی شود، اغلب این علایم بالینی به آهستگی ظاهر خواهند شد.

این علایم بالینی عبارتند از:

– تنگی نفسی که در هنگام خوابیدن یا بعد از ورزش کردن روی می دهد

– سرفه ای که ممکن است با مقداری خون همراه باشد

– خستگی مفرط یا درد سینه ای که با فعالیت بدنی بدتر می شود.

همچنین در بیماری تنگی دریچه میترال خطر ایجاد ریتم غیرطبیعی در دهلیز چپ قلب (فیبریلاسیون دهلیزی) وجود دارد. فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است منجر به تشکیل لخته های خونی در قلب گردد. این لخته های خونی ممکن است به سرخرگ های مغز رفته و مسیرعبورخون به سمت مغز را مسدود نمایند. بدین ترتیب خطر سکته مغزی بالا خواهد رفت.

تشخیص تنگی دریچه میترال

در ابتدا پزشک به وسیله ی استتوسکوپ به صدای قلب شما گوش می دهد و در صورتی که به تنگی دریچه میترال مبتلا باشد احتمالا پزشک صدای غیر طبیعی از قلب شما می شنود. معمولا در حین تپیدن قلب و درمیان صدای تپش قلب صدای دیگری نیز شنیده می شود. این روش همچنین می تواند ضربان نامنظم قلب و گرفتگی ریه ها را نیز نشان بدهد.

سایر روش های تشخیص تنگی دریچه ی میترال عبارتند از:

– رادیوگرافی از قفسه سینه

– سی تی اسکن قلب

– اکوکاردیوگرافی

– نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام

– عکسبرداری ام آر آی از قلب

– اکوکاردیوگرافی از طریق مری

برای آشنایی بیشتر با این بیماری، با ویدیوی آموزشی نبض ما همراه باشید.

3.5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید