قلب سالم چگونه کار می کند؟

قلب پمپ عضلانی است که خون بوسیله آن در بدن جریان می یابد. قلب سالم در هر تپش تقریبا صد سانتیمتر مکعب خون را در بدن پخش می کند و حدود ۱۰ هزار لیتر خون بوسیله این تلمبه در درون رگ ها هدایت می شود.

مردم از مدت ها پیش فکر می کردند که احساسات شان از قلب منشا می گیرد، شاید به این علت که قلب در هنگامی که شخص می ترسد یا هیجان زده می شود، به تپش می افتد. اکنون ما می دانیم که عواطف از مغز ناشی می شود، و در این مورد مغز به قلب می گوید که سرعت ضربانش را زیاد کند. اما قلب واقعا چه شکلی است و به چه کاری مشغول است؟

قلب سالم یک حفره توخالی و ماهیچه ای مخروطی است که میان شش ها و پشت جناغ سینه قرار گرفته است. دو سوم قلب در نیمه چپ و یک سوم آن در نیمه راست بدن قرار گرفته است. همچنین قسمت تحتانی این مخروط به سوی پایین و در نیمه راست بدن قرار گرفته است.

به طور کلی قلب سالم در یک انسان بالغ و عادی، 12 سانتی متر طول و 8 الی 9 سانتی متر عرض دارد و ضخامت آن در حدود 6 سانتی متر است. وزن قلب در زنان حدود 250 گرم و در مردان حدود 300 گرم برآورد شده است که این یعنی قلب کمتر از 0.5 درصد وزن بدن انسان را تشکیل می دهد.

قلب از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

این عضو از سه لایه با نام های اندوکاردیوم (لایه نرم داخلی)، میوکاردیوم (بخش ضخیم و ماهیچه ای) و پریکاردیوم (پرده ای نازک که میوکاردیوم را فراگرفته) تشکیل شده است.

قلب سالم به 4 بخش تقسیم می شود:

– دهلیز راست

– بطن راست

– دهلیز چپ

– بطن چپ

دو حفره ای که در بالای قلب قرار دارند، دهلیز نامیده می شوند. دهلیزها حفره هایی هستند که خون  بازگشتی از ریه ها و  سایر نقاط بدن را دریافت می کنند. دهلیز چپ خون را از ریه ها و دهلیز راست خون را از سایر نقاط بدن می گیرد.

دو حفره پایین در قلب سالم بطن نامیده می شوند. کار این بطن ها فرستادن خون به ریه ها و بقیه نقاط بدن است.

در میانه قلب و بین دو بطن، دیواره ضخیم عضلانی وجود دارد که به آن “سپتوم” می گویند. کار سپتوم جدا کردن طرف راست قلب از طرف چپ آن است.

دهلیز ها و بطن ها مانند یک تیم با هم کار می کنند. دهلیزها از خون پر می شوند و سپس خون را به درون بطن ها می فرستند. پس از این بطن ها منقبض شده و خون را از قلب خارج می کنند. در حالی که بطن ها منقبض می شوند، دهلیزها مجددا پر شده و برای انقباض بعدی آماده می شوند.

هر یک از این حفره ها، یک مجرای خروجی یک طرفه دارند که مانع بازگشت دوباره خون می شوند. زمانی که هر حفره به کار می افتد، مجرای انتهایی آن نیز باز می شود و وقتی حفره به حالت ثبات در می آید، آن مجرا نیز بسته می شود تا خون باز نگردد.

برای آشنایی بیشتر با عملکرد قلب سالم این ویدیوی آموزشی را مشاهده بفرمایید.

3.7/5 - (31 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید