مزایای سلامتی خلاقیت چیست؟

خلاقیت یک امر اکتسابی هم میتواند باشد و صرفا ذاتی نیست .همه ما از خلاقیت هایی مانند نوشتن، بازی، نقاشی، یا رقص لذت می بریم. اما شاید در مورد مزایای خلاقیت زیاد نشنیده باشیم. در این مقاله به بررسی مزایای خلاقیت می پردازیم.

نبض ما –  به طور کلی، همه ما می دانیم که خلاقیت برای ما خوب است و کارهای لذت بخش خلاقانه، ما را خوشحال می کند. فعالیت های خلاقانه ما را راضی تر می کنند و احساسات بسیار عالی برای ما به وجود می آورند.

مزایای  سلامتی خلاقیت چیست؟

برخی از افراد، فعالیت های خلاقانه را به عنوان نوعی سرگرمی دنبال می کنند و بعضی هم در این خلاقیت ها، زندگی می کنند. اما مهم نیست که چه راهی برای تخلیه تصورات ما و نیاز به آزادی، باشد، مهم این است که، خلاقیت، بخشی از وجود انسان است.

ما از زمان های ما قبل تاریخ، خلاقیت را ایجاد کرده ایم. بیش از 39.900 سال پیش، اجداد ما برخی از اولین علامت ها را ایجاد کردند که شامل خطوط  و نقاشی های خام حیوانات  بر روی دیوار غارها بود.

در واقع، نیاز به خلاقیت در خون ما است. این  نیاز، در طول زمان به ما کمک زیادی کرده است، همانطور که ما آموخته ایم که ابزار و پناهگاه ها را بسازیم، غذا بخوریم و انواع داروها را برای بیماری های مختلف، بسازیم.

سفالگری

علاوه بر هر گونه استدلال  فلسفی، تحقیقات زیادی در زمینه پزشکی صورت گرفته است و در واقع نشان می دهد که هنر و به طور خاص خلاقیت، در حقیقت برای سلامت ذهنی و فیزیکی ما بسیار مفید است. در زیر، ما به برخی از مزایای سلامتی خلاقیت اشاره می کنیم:

1- بهبود سلامت روان

به طور علمی ثابت شده است که طراحی، نقاشی ، ریخته گری و سفالگری با خاک رس به افراد کمک می کند تا با انواع مختلف آسیب های روحی مقابله کنند.

ارتباط بین هنر، شفا و سلامت عمومی از نظر محققان ثابت شده است و نشان می دهد که، هنر به مردم کمک می کند تا آن دسته از تجربیات خود را که قادر به بیان آن نیستند، به راحتی بیان کنند.

تحقیقات نشان داده اند که نوشتن، به ویژه نوشتن خلاقانه، که مستلزم شرکت در گفتگوی هر نوع رویداد است، می تواند برای غلبه بر تروماتیک و مدیریت احساسات منفی، کمک رسان باشد. این کار، به همان اندازه که به شکل بیان بصری است، به افراد اجازه می دهد تا موقعیت های منفی را تغییر دهند.

2- تاثیر فوری در مقابل مزایای بلند مدت

بلافاصله پس از نوشتن، نویسندگان  ممکن است احساس کنند احساسات منفی آن ها در حال بروز کردن است، زیرا آن ها حوادث ناگوار را در ذهن دارند، با این حال، اثرات دراز مدت رفع احساسات منفی، مثبت است.

تاثیر فوری پس از نوشتن از احساسات ، معمولا در کوتاه مدت با افزایش زمان اضطراری، خلق و خوی منفی و نشانه های فیزیکی و در بلند مدت، با نتایج مثبت ؛ همراه است. با این حال، در پیگیری طولانی مدت، مزایای سلامتی از نظر نتایج عینی ارزیابی شده و نتایج سلامت جسمی و احساسی در افراد گزارش شده است.

نوشتن

3- تاثیر در تقویت مغز
تحقیقات  نشان داده است که نوشتن، می تواند در یادگیری کمک کند و در حافظه بسیار تاثیر گذار باشد. با این حال، اگر می خواهید راه میانبر را انتخاب کرده و می خواهید ایده های خود را تایپ کنید، در حقیقت، این کار زیاد ایده آل نخواهد بود.

محققان می گویند، اگر می خواهید کارآمدتر باشید، باید قلم و کاغذ به دست بگیرید. قلم، کاغذ و نوشتن می توانند به ما کمک کنند تا در یادگیری، سریع تر باشیم. اما نوشتن، تنها راه موثر تقویت مغز نیست.

آلبرت انیشتین می گوید: موسیقی بخش بزرگی از زندگی او بوده و اگر او فیزیکدان نمی شد، مطمئنا به یک نوازنده تبدیل  می شد. به نظر می رسد که ساخت موسیقی می تواند تأثیر قابل توجهی در ارتباط بخش های مختلف مغز با یکدیگر، داشته باشد.

بررسی های منتشر شده در این زمینه نشان می دهند که آموزش موسیقی، ارتباطات  بین دو نیمکره مغز را به طور قابل توجهی، بهبود می بخشد.

یکی دیگر از کارهای خلاقانه که  باعث بهبود  شناخت ما می شود، بازیگری است. مطالعات نشان داده اند که افراد مسن تر که به شرکت در نمایشنامه های تئاتر، تشویق شدند، پس از 4 هفته به بهبود روانی نزدیک تر شده اند و عملکرد شناختی بهتری را نشان داده اند.

4- فواید سلامت جسمی

مطالعات نشان داده است که افرادی که در مورد تجربیات تهاجمی خود نوشته اند، بهبود قابل ملاحظه ای در سلامت جسمی، کاهش مراجعه به پزشک و عملکرد بهتر سیستم ایمنی داشته اند.

براساس یک آزمایش تصادفی، که افراد مبتلا به HIV را تحت پوشش قرار داده بود، مشخص شد که نوشتن در این افراد، کمک کرد تا سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند. گوش دادن به موسیقی و نوشتن هم، کاملا اثر بخش هستند. هم  نوشتن و هم گوش دادن به موسیقی با پاسخ و بهبود سیستم ایمنی بدن، در ارتباط هستند.

گوش کردن به موسیقی

نوشتن همچنین، در بهبود درد های مزمن، سودمند است. افراد مبتلا به بیماری هایی  با درد مزمن، با نوشتن یا گوش دادن به موسیقی، موفق به کنترل درد و کاهش شدت آن شده اند. این افراد در طی یک دوره 9 هفته  ای بهبود زیادی داشته اند.

درمان موثر، دارای اثرات موثر برسیستم ایمنی بدن است. موسیقی، با تحریک سیستم عصبی، و تعدیل پاسخ ما به تحریک های استرس زا تاثیر گذاشته و در نهایت بر بهبود توانایی مغز، موثر است.

گوش دادن به موسیقی ممکن است به بهبود عملکرد موثر در سیستم ایمنی، منجر شود. موسیقی بر هیپوتالاموس هم تاثیر گذار است. این منطقه از مغز، در تنظیمات خلقی، فرآیندهای هورمونی و همچنین در پاسخ التهابی بدن دخالت دارد.

5- رقص و بدن

خلاقیت می تواند به صورت حرکات بدنی و رقص، خود را نشان دهد و این تحرک، مجموعه ای از فواید را برای فرد به دنبال دارد. به عنوان مثال، در مطالعه ای که بر بازماندگان سرطان سینه انجام شد، نشان داده شد که رقص، باعث بهبود عملکرد شانه ها شده و تاثیر مثبتی بر بدن بیماران دارد.

رقص

علاوه بر این، رقص می تواند یک راه سرگرم کننده برای تقویت روحیه افراد بیمار باشد. تحقیقات اخیر نشان داده اند که برنامه های رقص به طور مثبتی می توانند  مشکل فشار خون و سطوح تری گلیسرید را بهبود بخشند. همچنین، رقص هوازی هم می تواند در کاهش وزن، چربی خون و مدیریت وزن، بسیار موثر باشد.

طبق  مطالعه ای در مورد رقص های پر تحرک و ورزش های هوازی، مشخص شد که، نه تنها روحیه روان شناختی  شرکت کنندگان بهبود پیدا کرد، بلکه میزان خستگی  آن ها را به طرز قابل توجهی، کاهش داد.

به طور کلی می توان گفت که، اختراع، باید با احتیاط پذیرفته شود، در وجود هر کسی خلاقیت موج می زند، اما باید دور از هرج و مرج باشد.

در واقع باید گفت  که خلاقیت می تواند تاثیرات زیادی بر بهبود  سلامت جسم و روح افراد داشته باشد. خلاقیت، ابزار نهایی کنترل احساسات منفی و هرج و مرج  در زندگی است، البته به شرطی که  از آن به درستی بهره برداری شود.

بنابراین، در صورتی که با گوش دادن به موسیقی، رنگ آمیزی، نوشتن و یا یادگیری، سلامت ذهنی یا فیزیکی ما بهبود پیدا می کند، چرا از آن ها استفاده نکنیم و  روش های خلاقانه و کارهای هنرمندانه بیشتری را در زندگی انجام ندهیم؟

ترجمه: مهناز ضحاکی

امتیاز به مطلب post
منبع medicalnewstoday

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم