سستی کمر در مردان چرا به وجود می‌آید و درمان آن چیست؟

سستی کمر و در اصطلاح شل شدن کمر، نوعی ناتوانی جنسی و اختلال به شمار می رود که بر توانایی فرد در وضعیت نعوظ یا انزال طبیعی، تاثیر می گذارد. معمولا سستی کمر با اختلال نعوظ همراه است.

ناتوانی جنسی یا اصطلاح سست شدن کمر، اغلب بر زندگی جنسی، تاثیرات منفی می گذارد و ممکن است سبب اضطراب، افسردگی و کاهش اعتماد به نفس شود. تشخیص و شناخت علل بالقوه این نوع اختلال،  می تواند کمک موثری در بهبود این وضعیت باشد.

عوامل زیادی ممکن است بر سستی کمر و در نتیجه ناتوانی جنسی تاثیر بگذارند. این عوامل شامل اختلالات احساسی و فیزیکی است. طبق  آمار و تحقیقات، حدود 50 درصد از مردان 40 تا 70 ساله در یک زمان مشخص و یا به صورت مداوم، دچار اختلال ناتوانی جنسی هستند. همچنین، خطر ناتوانی جنسی با بالا رفتن سن افزایش می یابد.

ناتوانی جنسی در مردان

دلایل ناتوانی جنسی چیست؟

۱- اختلالات عصبی

برخی از بیماری های عصبی می تواند خطر ابتلا به ناتوانی جنسی را افزایش دهد. شرایط بد عصبی بر توانایی مغز برای ارتباط برقرار کردن با سیستم تولید مثل تاثیر می گذارد. این مشکل می تواند  باعث اختلال نعوظ در فرد شود.

اختلالات عصبی مرتبط با ناتوانی جنسی عبارتند از:

همچنین، افرادی که عمل جراحی پروستات انجام داده اند ممکن است  دچار آسیب عصبی و در نتیجه ناتوانی جنسی شوند.

جالب است بدانید دوچرخه سواران هم ممکن است دچار ناتوانی جنسی موقت شوند. در واقع فشار مکرر روی نشیمنگاه و اندام تناسلی بر عملکرد اعصاب تاثیر می‌گذارد.

۲- بیماری های غدد درون ریز

سیستم غدد درون ریز بدن شامل هورمون هایی است که باعث تنظیم متابولیسم، عملکرد جنسی، تولید مثل، خلق و خو و بسیاری موارد  دیگر  در بدن می شود. دیابت ، نمونه ای از یک بیماری مربوط به غدد درون ریز است که می تواند موجب ناتوانی جنسی در فرد شود.

دیابت بر توانایی بدن برای استفاده از هورمون انسولین تاثیر می گذارد. یکی از عوارض جانبی مرتبط با دیابت مزمن، آسیب عصبی است. این احساسات، آلت تناسلی را تحت تاثیر قرار می دهد. سایر عوارض مرتبط با دیابت هم، موجب کاهش جریان خون و سطح هورمون ها می شود. هر دو این عوامل می توانند موجب ناتوانی جنسی و سستی کمر شوند.

۳- مصرف دارو

مصرف دارو

مصرف تعدادی از داروها ممکن است جریان خون را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ناتوانی جنسی و سستی کمر شود. پیش از مصرف هر نوع دارویی توصیه می‌کنیم که حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.

نمونه داروهایی که منجر به سستی کمر و ناتوانی جنسی می شوند را در زیر مشاهده می‌کنید:

  • داروهای شیمی درمانی سرطان مثل سایمتیدین
  • بتا بلوکرها، مانند کارودیلول و متوپرولول
  • مسدود کننده های آلفا آدرنرژیک، همانند تامسولوسین
  • داروهای هورمونی مصنوعی از جمله لوپرولید
  • مهار کننده های بازجذب سروتونین
  • داروهای ضد افسردگی، مانند آلپرازولام، دیازپام (والیم) و کدئین
  • دیورتیک ها، مانند فوروزماید و اسپیرونولاکتون
  • داروهای محرک های سیستم عصبی مرکزی، مانند کوکائین یا آمفتامین

۴- شیوه زندگی و اختلالات احساسی

رابطه جنسی

برای رسیدن به نعوظ، ابتدا فرد باید بتواند احساسات و هیجانات خود را مدیریت کرده و مشکلی در این زمینه نداشته باشد. سستی کمر می‌تواند به دلیل نوعی واکنش عاطفی باشد. اگر فرد دچار اختلالات احساسی باشد، این امر حتی بر توانایی او در جذب جنس مخالف تاثیر می گذارد.

افسردگی و اضطراب با افزایش ریسک ابتلا به ناتوانی جنسی همراه است. افسردگی، شامل احساس غم و اندوه، از دست دادن امید یا بی نظمی در روحیات است. به طور مشابه، خستگی مرتبط با افسردگی هم می تواند باعث ناتوانی جنسی شود.

اضطراب و استرس هم می تواند یکی دیگر از دلایل ناتوانی جنسی باشد. اگر فردی در نعوظ دچار مشکل باشد، ممکن است این ترس در آینده هم با او همراه شود. فردی که مبتلا به اضطراب عملکردی مرتبط با ناتوانی جنسی است، ممکن است قادر به نعوظ کامل در هنگام خودارضایی یا خواب باشد، اما  قادر به حفظ نعوظ در طی مقاربت نیست.

۵-  مصرف مواد مخدر

مصرف مواد مخدری مانند کوکائین و آمفتامین می تواند موجب ناتوانی جنسی شود. همچنین، سوء مصرف الکل ممکن است بر توانایی فرد در نعوظ، تاثیر بگذارد. در این گونه موارد، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

۶- مشکلات و ناراحتی‌های قلبی

 ناتوانی جنسی می‌تواند به علت شرایطی که قلب را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث مشکلاتی در پمپاژ خون می شود، بروز دهد. در صورت عدم گردش خون مناسب در ناحیه آلت تناسلی، فرد ممکن است مشکلات نعوظ پیدا کند.

آترواسکلروز، نوعی بیماری قلبی می‌باشد که بر عروق خونی تاثیر گذاشته و می‌تواند باعث ناتوانی جنسی گردد. همچنین، کلسترول بالا و فشار خون بالا با افزایش خطر ابتلا به ناتوانی جنسی همراه است.

حمله قلبی

برای سفت شدن کمر چه بخوریم

در ادامه مواد غذایی برای سفت شدن کمر را بررسی می‌کنیم. این خوراکی ها و میوه های مفید برای نعوظ  علاوه بر اینکه برای برای پر کردن کمر خالی مفید هستند، به طور کلی برای سلامتی شما هم لازم هستند.

چغندر برای نعوظ

چغندر برای نعوظ

 

سبزیجات سبز و برگى شکل مانند کرفس و اسفناج به دلیل غلظت زیاد نیترات مى توانند گردش خون را افزایش دهند.  طبق بررسى هاى انجام شده مشخص شده است که آب چغندر حاوى مقدار زیادى نیترات است. بنابراین خواص چغندر برای نعوظ را دست کم نگیرید.

نیترات ها باعث گشاد شدن عروق مى شوند، به این معنی که آنها رگ های خونی را باز می کنند و جریان خون را افزایش می دهند.

سال ها پیش از این که سازمان غذا و داروی آمریکا اولین داروی ED را در سال ١٩٩٨ تصویب کند، چندین مقاله در رابطه با اثرات مفید نیترات ها برای درمان اختلال نعوظ منتشر شده بود.

داروهای ED که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند، مبتنی بر تاثیرات شل کنندگى نیترات بر رگ های خونی آلت تناسلی است.

پروتئین موجود در پسته

یکی دیگر از مواد غذایی برای سفت شدن کمر پسته است. پسته قوای جنسی را افزایش می‌دهد.

در مطالعه اى که اخیرا صورت گرفت، مردانى که دچار اختلال نعوظ بودند مورد بررسى قرار گرفتند. آنها به مدت سه هفته پیاپى روزى یک بار پسته مصرف کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که اختلال نعوظ در این افراد به طور قابل توجهى درمان شده است و همچنین میل جنسى و رضایت کلى از رابطه جنسى در این افراد افزایش یافته است.

فواید پسته برای حل مشکلات نعوظ ممکن است به دلیل وجود پروتئینى با نام آرژنین باشد که ممکن است به شل شدن و گشاد شدن عروق خونی کمک کند.

دکتر دانشگری معتقد است که:

“این مطالعه بیانگر این است که براى برقرار کردن یک رابطه جنسى خوب، فرد باید گردش خونى خوبى هم داشته باشد. و این خبر خوبى براى من بود چرا که من روزانه مقدار زیادى پسته مى خورم!”

شکلات تلخ برای نعوظ

شکلات تلخ برای نعوظ

از جمله بهترین مواد غذایی برای سفت شدن کمر شکلات تلخ است. بر اساس یک مطالعه جدید که در ژورنال سیرکولیشن Circulation چاپ شد، نشان داده شد که فلاونوئیدهای موجود در شکلات تیره و تلخ باعث بهبود گردش خون می شود.

مصرف شکلات می تواند به عنوان درمانى براى اختلال نعوظ ناشی از گردش خون ضعیف در نظر گرفته شود.

فلاونوئیدها، آنتی اکسیدان هایی هستند که به طور طبیعی در گیاهان تولید مى شوند تا آن ها را از مسمومیت حفظ کنند و سلول هاى آسیب دیده ى آنها را ترمیم کنند.

مطالعات نشان داده است که فلاونوئیدها و سایر آنتی اکسیدان ها تاثیرات مشابهی بر روی افراد دارند. این مواد مى توانند در کاهش فشار خون و کاهش کلسترول مفید باشند، که هر دو عامل مؤثر در اختلال نعوظ هستند.

روی موجود در صدف و سایر دیگر موجودات دریایى صدف دار

صدف همیشه به عنوان یک داروی مقوی براى غرایز جنسی شهرت داشته است. یکى از دلائل آن مى تواند این باشد که صدف حاوى مقادیر زیادى از ماده ى معدنى روی است.

این ماده معدنى در تولید تستوسترون هورمون مردانه نقش مهمی دارد و کمبود تستوسترون می تواند یکی از دلایل بروز اختلال نعوظ باشد. بنابراین یکی از مواد مغذی لازم برای درمان اختلال نعوظ صدف است.

تحقیقات ارائه شده در یک نشست انجمن دارویى آمریکا ارتباط مصرف صدف و نقش ان در اختلال نعوظ را این گونه عنوان مى کند که: صدف خام حاوی ترکیباتی است که باعث آزاد شدن هورمون های جنسی هم در مردان و هم در زنان می شود.

خواص هندوانه برای نعوظ

درمان اختلال نعوظ با هندوانه

درمان اختلال نعوظ با هندوانه یکی از روش‌های رایج در سراسر دنیاست. بر اساس برخی از مطالعات انجام شده در رابطه با مصرف هندوانه و اختلال نعوظ نشان داده شد که هندوانه مى تواند اثراتی در اختلال نعوظ داشته باشد که مشابه داروی ایى-دى ویاگرا ED Viagra است و همچنین مى تواند میل جنسی را هم افزایش دهد.

خواص هندوانه بسیار زیاد است و سرشار از ترکیبات مفیدی است که به همین دلیل جزء غذاهاى دارویی شناخته شده است. تمام غذاهاى دارویى حاوى آنتی اکسیدان هستند.  یکی از مزایای آن ها این است که رگ های خونی که باعث نعوظ مى شوند را  گشاد و شل می کنند.

اگر چه ٩٢ درصد هندوانه آب است، ولى همین ٨ درصد باقى مانده براى قلب شما و لذت جنسی شما تاثیرات شگفت اورى ایجاد مى کند.

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی و گریپ فروت صورتی

لیکوپن یکی از آن دسته غذاهاى دارویی است که برای گردش خون و برای بهبود مشکلات جنسی بسیار مفید است. لیکوپن در میوه های قرمز پر رنگ مانند گوجه فرنگی و گریپ فروت های صورتی یافت می شود.

طبق برخی از مطالعات نشان داده شده است که مصرف لیکوپن با غذاهای چرب و روغنی مانند آووکادو و روغن زیتون باعث جذب بهتر آن مى شود. بنابراین ممکن است از این پس بیشتر دلتان بخواهد از مواد غذایی برای سفت شدن کمر خوشمزه استفاده کنید و براى خودتان یک سالاد ضد اختلال نعوظ درست کنید.

در برخى از تحقیقات همچنین نشان داده شده است که آنتی اکسیدان هایى مانند لیکوپن در درمان ناباروری مردان و سرطان پروستات مفید هستند.

درمان خالی شدن و سستی کمر

روش های درمانی مختلفی برای ناتوانی جنسی در دسترس است، از جمله داروهای تجویزی، درمان های طبیعی و تغییر شیوه زندگی.

۱- تغییر در شیوه زندگی

بسته به علت ناتوانی جنسی که ممکن است جسمی یا عاطفی باشد، شما می توانید با تغییر شیوه زندگی خود، از مشکل ناتوانی جنسی، جلوگیری کنید. تغییر سبک زندگی می‌تواند به صورت زیر محقق شود:

  • انجام ورزش‌های منظم مانند یوگا برای کاهش اضطراب
  • ترک اعتیاد به سیگار  و نوشیدنی های الکلی
  • بهبود روابط عاشقانه
  • ورزش بیشتر
  • انتخاب رژیم غذایی مناسب و سالم سالم

۲- استفاده از داروهای تجویزی

داروهای پزشکی زیادی وجود دارند که می‌تواند راهکار مناسبی برای حل مشکل سستی کمر و ناتوانی جنسی باشد. این داروها و سایر مداخلات پزشکی حتماً باید با مشورت پزشک باشد و به طول کلی عبارتند از:

  • واردنافیل (استاکسین، لویترا)
  • تسیلدنافیل (ویاگرا)
  • تادالافیل
  • جراحی
  • داروهای جایگزینی تستوسترون
  • مشاوره و روانشناسی

سفت شدن کمر با داروی گیاهی و یا طب درمان‌های سنتی

 

سفت شدن کمر با داروی گیاهی

 

درمان های خانگی و یا گیاهی مختلفی نیز وجود دارد که افراد می‌توانند از آنها استفاده کنند. انواع مختلفی از داروهای طبیعی شناخته شده برای کمک به درمان ناتوانی جنسی وجود دارد. برخی از داروهای طبیعی یا جایگزین برای درمان ناتوانی جنسی عبارتند از:

  • طب سوزنی
  • گیاه جنسینگ
  • آب انار

قبل از استفاده از هر گونه داروی شیمایی و یا طبیعی، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

پیشگیری از سست کمر و ناتوانی جنسی

باوجود اینکه، ناتوانی جنسی می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد، شما می توانید با برخی اقدامات از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

روش های پیشگیری احتمالی عبارتند از:

  • اجتناب از مصرف سیگار، مواد مخدر یا سوء مصرف الکل
  • خواب و استراحت کافی
  • شرکت در تمرینات ورزشی به طور منظم
  • انتخاب یک رژیم غذایی سالم
  • انجام فعالیت‌های بدنی برای کاهش استرس، اضطراب و افسردگی

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

4.1/5 - (17 امتیاز)
منبع healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    سلام کمر من خیلی سست میباشدحتی موادمخدرمصرف میکنم تاثیری هم ندارد لطفا راهنمایی کنید

    1. ناشناس می‌نویسد

      درمان کیست داخل بیزه چیست

از پزشکان نبض‌ما بپرسید